شارژر 18 ولتی DC18WC جدید شرکت ماکیتا، یک جایگزین اشتباه!

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
شارژر 18 ولتی DC18WC جدید شرکت ماکیتا، یک جایگزین اشتباه!
Ad image

شارژر 18 ولتی DC18WC، پیشرفت در جهت معکوس

به گزارش مجله کیف ابزار، با اینکه شرکت ماکیتا در هیچیک از صفحات رسمی و تبلیغات خود به عرضه شارژر جدید اشاره نکرده است اما بررسی محتویات کیت جدید این شرکت با نام XT296ST از عرضه یک شارژر 18 ولتی جدید با کد DC18WC حکایت دارد. کیت دوتکه جدید XT296ST شامل یک پیچ‌گوشتی ضربه‌ای و یک دریل چکشی شارژی 18 ولتی است.

کیت دوتکه جدید XT296ST ماکیتا

قبل از بررسی تخصصی این شارژر جدید، بهتر است تا نگاهی به شارژرهای قبلی شرکت ماکیتا بیاندازیم. عکس زیر متعلق به شارژر 18 ولتی DC18RC است که از قابلیت شارژ سریع برخوردار بوده و بر اساس اطلاعات منتشر شده، می‌تواند یک باتری 18 ولتی با ظرفیت 5 آمپرساعت را در مدت 45 دقیقه به طور کامل شارژ کند.

شارژر DC18RC ماکیتا با قابلیت شارژ سریع

تصویر زیر نیز مربوط به شارژر DC18SD است که به عنوان شارژر استاندارد شرکت ماکیتا شناخته می‌شود و بیشتر در کنار محصولات رده اقتصادی و باندل‌های این شرکت به فروش می‌رسد. به عنوان مثال دریل شارژی 18 ولتی این شرکت همراه با یک باتری 3 آمپرساعت و شارژر DC18SD در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این شارژر در مدت 110 دقیقه می‌تواند یک باتری 5 آمپرساعت را به طور کامل شارژ کند.

شارژر استاندارد DC18SD ماکیتا

تاکنون شرکت ماکیتا، هیچگونه اطلاعات فنی یا صفحه مخصوصی برای شارژر جدید خود ارائه نکرده است اما در دفترچه راهنمای موجود در داخل کیت XT296ST می‌توان ویژگی‌های این شارژر را مشاهده کرد.

شارژر جدید ماکیتا مدل DC18WC

در صفحه اختصاصی کیت جدید XT296ST آمده است که “باتری‌های لیتیومی 18 ولتی سری LXT دارای سریع‌ترین زمان شارژ در میان محصولات همرده خود هستند و قدرت شارژدهی بیشتر و زمان انتظار کمتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.” همچنین “کیت جدید XT296ST همراه با دو عدد باتری 18 ولتی LXT با ظرفیت 5 آمپرساعت و قابلیت شارژ سریع عرضه می‌شوند.”

اینطور به نظر می‌رسد که شارژر جدید ماکیتا یک شارژر کوچک با قابلیت شارژ سریع است اما در حال حاضر اطلاعات خاصی در مورد مدت زمان شارژ باتری توسط این شارژر وجود ندارد. طبق لیست موجود در وبسایت آمازون انگلستان، این شارژر در ردیف شارژرهای اقتصادی و کوچک شرکت ماکیتا قرار می‌گیرد و یک باتری 5 آمپرساعت را در مدت 135 دقیقه شارژ می‌کند اما معمولا لیست‌های ارائه شده در سایت آمازون، چندان قابل استناد و معتبر نیستند و باید نگاه دقیق‌تری به این موضوع داشته باشیم.

جدول مقایسه مشخصات شارژر DC18WC ماکیتا

بر اساس اطلاعات موجود در یک دفترچه راهنمای غیررسمی، شارژر جدید DC18WC برای شارژ کامل یک باتری 5 آمپرساعتی به 135 دقیقه زمان نیاز دارد که در صورت صحت این موضوع می‌توان مدت زمان لازم برای شارژ کامل یک باتری 5 آمپرساعتی را برای هر سه شارژر شرکت ماکیتا به صورت زیر خلاصه کرد.

  • شارژر DC18RC ظرف مدت 45 دقیقه
  • شارژر DC18SD ظرف مدت 110 دقیقه
  • شارژر DC18WC ظرف مدت 135 دقیقه

نکته مهم اینجاست که ارائه باتری‌های با قابلیت شارژ سریع در کنار یک شارژر ضعیف چه معنایی در کیت جدید XT296ST دارد؟ یعنی دو باتری با قابلیت شارژ سریع که برای شارژ هریک از آنها باید 2 ساعت و 15 دقیقه منتظر بمانیم! آیا عجیب نیست؟

با استناد به اطلاعات موجود در سایت آمازون و دفترچه راهنمای متعلق به شارژر DC18WC، آیا شارژ یک باتری در مدت 135 دقیقه، آن هم برای یک ابزار برقی معقول خواهد بود؟ با توجه به اعداد فوق می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که شارژر DC18RC در شرایط یکسان، نسبت به شارژر DC18WC تا سه برابر سریع‌تر است!

کیت جهانی محصول XT296ST شرکت ماکیتا

موضوع جالب‌تر اینکه کیت جهانی محصول XT296ST همراه با شارژر سریع DC18RC عرضه می‌شود و مشخص نیست که چرا شعبه آمریکایی شرکت ماکیتا این محصول را با یک شارژر ضعیف‌تر عرضه کرده است. حتی اگر شارژر سریع DC18RC را نادیده بگیریم باز هم این سوال پیش می‌آید که چرا شرکت ماکیتا در کیت XT296ST حتی از شارژر استاندارد خود یعنی DC18SD نیز استفاده نکرده است؟ شارژری که معمولا در کنار محصولات رده اقتصادی این شرکت عرضه می‌شود!

به هر ترتیب باید گفت که 135 دقیقه زمان برای شارژ یک باتری 5 آمپرساعت به هیچ عنوان قابل قبول نیست. در واقع همه ما به طور معمول انتظار داریم که باتری یک ابزار برقی در حین استراحت اپراتور یا صرف غذا به طور کامل شارژ شود.

معمولا ابزارهای شارژی شرکت ماکیتا دارای سرعت شارژ بالایی هستند و این نکته به عنوان یکی از عوامل موثر در فروش بالای محصولات این شرکت است. اما نباید فراموش کنیم که قیمت کیت جدید XT296ST تنها 99 دلار است و استفاده از شارژر ضعیف‌تر تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد اما از این به بعد باید در نظر داشته باشیم که همیشه جدیدتر بودن به معنی بهتر بودن نیست.

محصولات ماکیتا در منطقه آمریکا یکبار در ماه آپریل 2022، یکبار در ماه اکتبر 2022 و مجددا در ماه می 2023 دچار افزایش قیمت شدند اما بسیاری از افراد با این موضوع موافق هستند که عرضه شارژر ضعیف، راه‌حل مناسبی برای کاهش قیمت‌ها نیست.

Ad image
منبع:toolguyd
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل