نقش دسته کمکی در عملکرد دریل‌، خصوصا دریل‌های شارژی قدرتمند

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نقش دسته کمکی در عملکرد دریل‌، خصوصا دریل‌های شارژی قدرتمند
Ad image

چرا در دریل‌های شارژی با نیروی گشتاور بالا از دسته کمکی استفاده می‌شود؟ (نقش دسته کمکی در عملکرد دریل‌)

به گزارش مجله کیف ابزار، وجود دسته‌ کمکی یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در دریل‌های چکشی و دریل‌های شارژی با نیروی گشتاور بالا نظیر محصولات خانواده M18 Fuel شرکت میلواکی هستند که علاوه بر ایجاد تسلط بیشتر باعث افزایش سطح ایمنی کاربران نیز می‌شود.

چرا در دریل‌های شارژی با نیروی گشتاور بالا از دسته کمکی استفاده می‌شود؟

اما اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که استفاده از دسته کمکی در دریل‌های شارژی، محدود به نمونه‌های پرقدرت می‌شود و معمولا در نمونه‌های کوچک و با گشتاور کم، خبری از این ویژگی نیست. اما چرا؟

هنگامی‌که یک دریل قدرتمند با گیر کردن یا خم شدن یک مته بزرگ دچار حالت کیک‌بک می‌شود، در صورت عدم چرخش آزاد سه‌نظام، نیرویی در جهت معکوس به دریل وارد شده و باعث چرخش بدنه دریل می‌شود که در صورت عدم کنترل صحیح دستگاه، آسیب‌های بسیار شدیدی به کاربر وارد می‌کند.

بروز این حالت در برخی از موارد باعث پیچ خوردن دست اپراتور، ایجاد شکستگی، وارد شدن ضربه به صورت و در زمان کار در ارتفاع باعث سقوط افراد می‌شود.

استفاده از دسته‌های کمکی به شکل بسیار موثری باعث افزایش تسلط کاربران بر روی دستگاه‌های پرقدرت می‌شوند. البته نه فقط به این دلیل که استفاده از دو دست، کنترل بهتری نسبت به حالت تک‌دست ایجاد می‌کند، بلکه طول بلندتر دسته‌های کمکی نسبت به دسته اصلی این دستگاه‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا به شکل موثرتری با نیروی گشتاور ضربه‌ای این دستگاه‌ها مقابله کنند.

نسبت دسته کمکی به دسته اصلی در دریل شارژی

در شکل بالا به وضوح مشاهده می‌کنید که طول دسته کمکی دریل شارژی، بلندتر از دسته اصلی محصول در نظر گرفته شده است.

بسیاری از کاربران، وجود دسته کمکی در دریل‌های قدرتمند را تنها به عنوان یک ویژگی جانبی برای راحتی بیشتر و کنترل بهتر دستگاه در نظر می‌گیرند اما در واقع این موضوع بیشتر به عنوان یک مبحث ایمنی در زمینه حفظ سلامت کاربران مطرح می‌شود.

نیاز به استفاده از دسته‌های کمکی در دریل‌های شارژی از زمان تولید محصولات قدرتمند توسط برندهای مختلف آغاز شد. اگر بخواهیم نگاهی تخصصی‌تر به این موضوع داشته باشیم، ابتدا باید بدانیم که با افزایش گشتاور یک دریل باید طول دسته دستگاه را افزایش بدهیم تا بتوانیم کنترل مناسبی بر روی عملکرد آن داشته باشیم.

بر اساس استانداردهای سازمان ایمنی UL هرگاه نسبت گشتاور به طول دسته یک دریل از یک مقدار مشخص بیشتر شود، شرکت‌های تولیدکننده به منظور دریافت استانداردهای این سازمان، ملزم به ارائه دسته کمکی برای محصولات خود خواهند بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که هر دستگاهی مانند دریل‌های 18 ولتی، الزاما نیازی به استفاده از دسته کمکی نخواهند داشت.

به عبارت بهتر، استفاده از دسته کمکی در دریل‌های شارژی قدرتمند همیشه ضروری نیست اما بسیاری از شرکت‌ها برای تبعیت از استانداردهای سازمان ایمنی UL بجای افزایش طول دسته اصلی محصولات خود، از یک دسته کمکی ثانویه استفاده می‌کنند تا علاوه بر کنترل بهتر دستگاه، نسبت گشتاور به طول دسته را در محدوده استاندارد و تعریف‌شده حفظ کنند.

دریل هول هاوگ M18 Fuel میلواکی

از طرف دیگر، دسته اصلی برخی از دریل‌ها مانند دریل هول هاوگ M18 Fuel میلواکی به اندازه‌ای بلند است که نیازی به استفاده از دسته کمکی ندارد.

نکته جالب اینجاست که برندهای تولیدکننده ابزار به شکل ویژه از دستورالعمل‌های مربوط به گشتاور و طول دسته دریل‌ها پیروی می‌کنند؛ شاید به این دلیل که سازمان جهانی بهداشت و ایمنی کار (OSHA) تاکید بسیار زیادی بر روی دریافت تاییدیه از سازمان ایمنی UL یا سایر آزمایشگاه‌های معتبر ملی (NRTL) دارد.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا پیچ‌بندها یا آچارهای برقی دارای دسته کمکی نیستند؟ علت آن است که این دستگاه‌ها دارای گشتاور غیرواکنشی هستند که در زمان گیر کردن و بروز کیک‌بک، باعث چرخش بدنه دستگاه و آسیب دیدن کاربر نمی‌شوند. در این موارد، کاربر تنها با یک ضربه محدود مواجه می‌شود و چرخش بدنه دستگاه، آسیبی به او وارد نمی‌کند.

به عنوان نکته پایانی باید در نظر داشته باشیم که در حال حاضر استفاده از تکنولوژی‌های ضد کیک‌بک نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای دسته‌های کمکی باشند زیرا این تکنولوژی‌ها تنها مانع ایجاد ضربه‌های احتمالی شده و هیچ تاثیری در کنترل بهتر دستگاه در حین اعمال گشتاورهای بالا ندارند.

Ad image
منبع:toolguyd
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل