6 روش پاک کردن شعله های اجاق گاز خانگی

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
6 روش پاک کردن شعله های اجاق گاز خانگی
Ad image

6 روش پاک کردن شعله های اجاق گاز خانگی

به گزارش مجله کیف ابزار، کثیف شدن شعله‌های اجاق گاز نه تنها جلوه بدی به اجاق گاز شما می‌دهد بلکه حس خوب فضای آشپزخانه را نیز از بین می‌برد. طبیعتا تمیز کردن اجاق گازی که در طول هفته بارها از آن استفاده می‌شود مشکل است اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از خشک شدن لکه‌ها، اقدام به پاک کردن آنها کنید تا کهنه نشوند. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار با نحوه تمیز کردن گاز و به ویژه بخش درپوش‌ها مشکل دارند و روش صحیح پاکسازی آنها را نمی‌دانند.

برای تمیز کردن درپوش‌های اجاق گاز می‌توانید از مخلوط مایع ظرفشویی و آب گرم استفاده کنید. همچنین می‌توانید آنها را به مدت 5 الی 10 دقیقه در ظرف حاوی سرکه سفید قرار داده و سپس آنها را بشویید. آب لیمو، پراکسید هیدروژن و مواد چربی‌زدا نیز از قدرت اسیدی و شیمیایی بالایی برخوردار هستند و می‌توانند لکه‌های سخت درپوش‌های اجاق گاز را به سرعت از بین ببرند.

در ضمن برای تمیز کردن درپوش‌ها از پارچه‌های میکروفایبر استفاده کنید زیرا الیاف و پرزهای موجود در پارچه‌های معمولی بر روی سطح درپوش‌ها باقی می‌مانند و در زمان استفاده از شعله گاز، دچار سوختگی و ایجاد لکه بر روی آنها می‌شوند. در ادامه این مقاله به طور کامل با روش‌های پاکسازی یک اجاق گاز خانگی آشنا می‌شویم.

روش شما برای تمیز کردن درپوش شعله‌های اجاق گاز چیست؟

روش شما برای تمیز کردن درپوش شعله‌های اجاق گاز چیست؟

مهم نیست که از چه ماده‌ای برای تمیز کردن درپوش شعله‌های گاز استفاده می‌کنید زیرا راه‌های بسیار مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. معمولا مواد اسیدی به دلیل توانایی بالا در تخریب بافت چربی‌ها، گزینه بسیار خوبی برای پاکسازی لکه‌های سخت ناشی از سوختگی مواد غذایی و خشک شدن قطرات روغن محسوب می‌شوند.

گزینه 1 : ترکیب آب و مایع ظرفشویی

استفاده از این ترکیب در بسیاری از موارد کارساز است. برای این کار چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه بریزید و آن را با آب گرم رقیق کنید؛ سپس درپوش‌ها را درون این محلول قرار بدهید. در صورت نیاز می‌توانید مایع ظرفشویی و آب گرم بیشتری به کاسه اضافه کنید. بعد از 15 الی 20 دقیقه، درپوش‌ها را از محلول خارج کرده، آنها را بشویید و با دستمال خشک کنید و بر روی شعله قرار بدهید. البته می‌توانید پارچه‌ای را به این محلول آغشته کنید و بر روی درپوش‌ها بکشید اما در این حالت هم باید درپوش‌ها را از روی شعله‌های گاز جدا کنید تا محلول به داخل شعله‌ها یا سیستم جرقه‌زنی اجاق گاز وارد نشود.

گزینه 2 : سرکه سفید

سرکه سفید یکی از موادی است که در هر خانه‌ای وجود دارد و از آن می‌توان به عنوان یک گزینه عالی برای پاک کردن درپوش شعله های اجاق گاز استفاده کرد. برای این کار سرکه سفید را در یک ظرف بریزید و درپوش‌ها را به مدت 5 الی 10 دقیقه در داخل سرکه سفید بخیسانید. البته این کار را برای مدت طولانی انجام ندهید زیرا سرکه سفید یک اسید بسیار قوی است و در طولانی‌مدت باعث خوردگی و زنگ‌زدگی درپوش‌ها می‌شود. روش دوم آن است که پارچه آغشته به سرکه سفید را بر روی درپوش‌ها بکشید.

برای از بین بردن بوی قوی سرکه سفید می‌توانید درپوش‌ها را با آب بشویید. همچنین برای تمیز کردن لکه‌ها و کثیفی‌های باقیمانده بر روی اجاق نیز می‌توانید از پارچه آغشته به سرکه سفید استفاده کنید.

گزینه 3 : پارچه میکروفایبر

بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از مواد شیمیایی برای پاک کردن درپوش‌های اجاق گاز خود ندارند. با اینکه مواد شیمیایی و به ویژه نمونه‌های اسیدی دارای قدرت پاک‌کنندگی بسیار زیادی هستند اما برخورد این مواد با برخی از سطوح، باعث ایجاد لکه‌هایی می‌شود که از بین بردن آنها بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. به همین دلیل برخی از افراد تنها از پارچه و آب برای پاکسازی درپوش‌های کثیف اجاق آشپزخانه خود استفاده می‌کنند.

اما پارچه‌های معمولی دارای الیاف ریزی هستند که بر روی درپوش‌ها باقی می‌مانند و در استفاده‌های بعدی دچار سوختگی شده و علاوه بر ایجاد بوی بد، لکه‌های خاصی را نیز بر روی سطح درپوش‌ها ایجاد می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای انجام این کار از الیاف میکروفایبر استفاده کنید تا هیچگونه ذره اضافی بر روی درپوش‌ها باقی نماند.

برای پاک کردن درپوش‌ها به وسیله پارچه‌های میکروفایبر، از خیس کردن این نوع پارچه خودداری کنید و تنها آن را نمدار کرده و بر روی سطح درپوش‌ها بکشید و در صورت خشک شدن، مجددا آنها را مرطوب کنید.

گزینه 4 : آب لیمو

پاک کردن چربی و از بین بردن حالت چسبندگی درپوش‌های اجاق گاز تا حدی مشکل است و برای این کار باید از یک پاک‌کننده اسیدی استفاده کنید. خوشبختانه آب لیمو در همه خانه‌ها وجود دارد و قدرت اسیدی آن به اندازه‌ای است که می‌تواند لکه‌های سخت و چربی‌های غلیط و سوخته را نیز از بین ببرد.

برای این کار ابتدا آب لیموی تازه را در یک بشقاب بریزید یا از نمونه‌های آماده و فروشگاهی استفاده کنید. سپس درپوش‌ها را یک به یک در آب لیمو بغلتانید. با انجام این کار، آب لیمو تیره می‌شود و خاصیت اسیدی خود را از دست می‌دهد که در این صورت بهتر است آن را تعویض کنید.

همچنین می‌توانید یک پارچه میکروفایبر را به آب لیمو آغشته کنید و بر روی سطح درپوش‌ها بکشید. در نظر داشته باشید که بعد از استفاده از آب لیمو، درپوش‌ها را با آب بشویید تا قدرت اسیدی آب لیمو باعث خوردگی یا زنگ زدگی آنها نشود.

گزینه 5 : هیدروژن پروکسید یا آب اکسیژنه

در صورتی‌که روش‌های قبلی کارساز نبودند، می‌توانید به سراغ یک محلول شمیایی قوی به نام هیدروژن پروکسید بروید. در حین کار با این محلول حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید و در مصرف این محلول محدودیت قائل شوید زیرا قدرت بالای آن باعث آسیب دیدن درپوش‌ها و سوختگی و خارش پوست دست می‌شود.

برای استفاده از هیدروژن پروکسید می‌توانید درپوش‌ها را به مدت 2 الی 3 دقیقه به این محلول آغشته کنید یا با استفاده از یک مسواک، محلول هیدروژن پروکسید را بر روی آنها بکشید تا علاوه بر کسب نتیجه بهتر، در مصرف محلول نیز صرفه‌جویی کنید.

گزینه 6 : مواد چربی‌زدا

در کنار روش‌های خانگی متنوع، مواد چربی‌زدا نیز به عنوان یکی از بهترین روش‌های موجود برای تمیز کردن درپوش‌های اجاق گاز به حساب می‌آیند که در اکثر فروشگاه‌ها می‌توان نمونه‌های مختلفی از آنها را پیدا کرد. از آنجایی‌که این مواد دارای ترکیبات شیمیایی بسیار قوی هستند، بهتر است همیشه از دستورالعمل ارائه شده بر روی بسته‌بندی آنها پیروی کنید زیرا هر شرکت تولیدکننده دارای فرمولاسیون و ترکیبات شیمیایی مخصوص به خود است.

برای استفاده از مواد چربی‌زدا، درپوش را از روی مشعل گاز بردارید و مقداری از چربی‌زدا را بر روی آن بمالید یا اسپری کنید. با توجه به توصیه شرکت سازنده اجازه بدهید تا ماده چربی‌زدا برای مدتی (معمولا بین 15 تا 30 دقیقه) بر روی درپوش باقی بماند. سپس درپوش را آب بشویید و آن را خشک کنید.

روش از بین بردن زنگ‌زدگی از درپوش اجاق گاز خانگی

روش از بین بردن زنگ‌زدگی از درپوش اجاق گاز خانگی

برای این کار می‌توانید از لوازم و تجهیزات خانگی مانند آب، سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. ابتدا آب و جوش شیرین را با نسبت 1 به 3 مخلوط کرده و پس از ایجاد یک مخلوط خمیری‌شکل، آن را با استفاده از قلم‌مو یا مسواک بر روی سطح درپوش‌ها بمالید و حدود 5 الی 10 دقیقه صبر کنید. در صورت سخت بودن حالت زنگ‌زدگی می‌توانید مقداری سرکه سفید نیز بر روی خمیر جوش شیرین بریزید. سپس درپوش‌ها را با آب بشویید و برای خشک کردن آنها از پارچه میکروفایبر استفاده کنید.

جمع‌بندی نهایی برای روش‌های مختلف پاکسازی شعله های اجاق گاز خانگی

قرار دادن درپوش‌های اجاق گاز در محلول حاوی مایع ظرفشویی و آب گرم، بهترین و آسان‌ترین راه برای پاک کردن آنهاست. همچنین می‌توان از سرکه سفید نیز برای این کار استفاده کرد. در این حالت می‌توان هم درپوش‌ها را در داخل سرکه سفید قرار داد یا با استفاده از پارچه میکروفایبر آغشته به سرکه سفید آنها را تمیز کرد. موادی مانند سرکه سفید به اندازه‌ای قوی هستند که می‌توانند زنگ‌زدگی، چربی خشک‌شده و لکه‌های ناشی از شکر سوخته یا پنیر را از درپوش‌های گاز پاک کنند.

در صورت عدم کسب نتیجه لازم از موارد بالا می‌توان از مواد چربی‌زدا یا محلول هیدروژن پروکسید استفاده کرد. البته بعد از استفاده از این مواد شیمیایی، حتما درپوش‌ها را با آب بشویید تا خطری از بابت خوردگی و آسیب دیدن آنها وجود نداشته باشد.

به عنوان نکته پایانی بهتر است گاز آشپرخانه را به طور مرتب تمیز کنید زیرا معمولا برای پاک کردن اثرات چربی و لکه‌های قدیمی باید از مواد قدرتمندی استفاده کنید که ممکن است به قطعات اجاق گاز شما آسیب برسانند و زمان، هزینه و انرژی زیادی از شما بگیرند.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل