نحوه استفاده از اجسام سنگین بر روی پارکت وینیل یا کفپوش وینیل

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نحوه استفاده از اجسام سنگین بر روی پارکت وینیل یا کفپوش وینیل
Ad image

آیا می توان مبل و اجسام سنگین بر روی پارکت وینیل یا کفپوش وینیل قرار داد؟

به گزارش مجله کیف ابزار، پارکت‌های وینیل از جمله کفپوش‌های زیبا و ارزان‌قیمتی هستند که به آسانی نصب می‌شوند اما دوام چندان زیادی ندارند و در زمان استفاده از لوازم سنگین مانند مبلمان‌های لوکس، سوالات زیادی را در ذهن افراد ایجاد می‌کنند. به طور کلی کفپوش‌های وینیل قابلیت تحمل وزن تا مقادیر 270 کیلوگرم را دارند و از این بابت می‌توان گفت که امکان استفاده از مبلمان‌های بزرگ و سنگین بر روی این دسته از کفپوش‌ها وجود دارد اما موارد دیگری هستند که به عنوان اقدامات پیشگیرانه و ایمنی باید حتما به آنها توجه داشته باشیم.

آنچه خواهید خواند
آیا می توان مبل و اجسام سنگین بر روی پارکت وینیل یا کفپوش وینیل قرار داد؟کفپوش وینیل یا پارکت وینیل چیست؟آیا می‌توان مبلمان سنگین را بر روی کفپوش های تخته ای وینیل قرار داد؟حداکثر وزن قابل تحمل توسط کفپوش های تخته ای وینیل چقدر است؟تفاوت کفپوش های تخته ای وینیل چسبی و قفلینحوه استفاده درست و محافظت از پارکت وینیل تخته ایروش صحیح تمیز کردن پارکت‌های وینیل تخته‌ای یا پلانکمزایای استفاده از کفپوش وینیل پلانکمعایب استفاده از کفپوش وینیل پلانکهزینه نصب کفپوش وینیل پلانک چقدر است؟سوالات متداول در مورد کفپوش وینیلچه مدت پس از نصب کفپوش وینیل می‌توان اثاث و لوازم خانه را بر روی آنها قرار داد؟از چه نوع پاک‌کننده‌ای می‌توان برای تمیز کردن کفپوش وینیل استفاده کرد؟آیا می‌توان از بخارشو برای نظافت کفپوش های وینیل استفاده کرد؟آیا نگهداری سگ در خانه باعث ایجاد خراش بر روی سطح کفپوش‌ها می‌شود؟آیا نصب کفپوش وینیل نیاز به زیرسازی دارد؟جمع بندی کلی برای خرید کفپوش وینیل

به طور کلی خرید و نصب پارکت‌های وینیل دارای هزینه‌های نسبتا زیادی است و بسیاری از مشتریان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوام و طول عمر این محصولات هستند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان قرار دادن مبلمان و لوازم سنگین بر روی کفپوش‌های وینیل وجود دارد یا خیر؟

به طور خلاصه، بله، شما می‌توانید مبلمان سنگین را بر روی کفپوش های وینیل قرار بدهید اما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باید نکات حفاظتی خاصی را رعایت کنید زیرا لوازم سنگین باعث ایجاد خط و خش بر روی این دسته از کفپوش‌ها می‌شوند و پایه مبل‌ها می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این سطوح وارد کنند.

با اینکه کفپوش‌های وینیل پلانک یا تخته‌ای به عنوان بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین نوع از پارکت‌های وینیل شناخته می‌شوند اما با این حال برای حفظ زیبایی ظاهری و افزایش دوام این محصولات نیز باید موارد مختلفی را رعایت کنید تا بتوانید به مدت طولانی از زیبایی آنها لذت ببرید. ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از کفپوش‌های وینیل خود مراقبت کنید و علاوه بر استفاده از لوازم و اثاثیه سنگین مانند مبل‌های لوکس، مانع از فرسایش و تخریب آنها شوید.

کفپوش وینیل یا پارکت وینیل چیست؟

این دسته از کفپوش‌ها از نوعی ماده ترکیبی شامل PVC و یک ماده انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند و به شکل نواری به فروش می‌رسند. سطح خارجی این نوارها با نقش‌ها و رگه‌های شبیه به چوب واقعی تزیین می‌شوند و جایگزین بسیار خوبی برای قطعات چوبی واقعی هستند؛ به طوریکه معمولا نمی‌توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد.

برخی از انواع کفپوش‌های وینیل به شکل کاشی یا سرامیک نیز تولید می‌شوند و می‌توان از آنها به عنوان سرامیک‌های معمولی نیز استفاده کرد. در هر صورت استفاده از این کفپوش‌ها به خانه‌داران و تعمیرکاران اجازه می‌دهد تا با صرف هزینه معقول و بدون تحمل سختی‌ها و مشکلات متداول برای نصب کفپوش‌های چوبی، از نمای ظاهری آنها در محیطهای مختلف لذت ببرند.

آیا می‌توان مبلمان سنگین را بر روی کفپوش های تخته ای وینیل قرار داد؟

آیا می‌توان مبلمان سنگین را بر روی کفپوش های تخته ای وینیل قرار داد؟

کفپوش های تخته ای وینیل به دلیل برخورداری از دوام بالا به انتخاب اول بسیاری از خریداران تبدیل می‌شوند و امکان قرار دادن مبلمان سنگین نیز بر روی آنها وجود دارد اما برای جلوگیری از ایجاد خراشیدگی و خط و خش، بهتر است پایه‌ها را بر روی پدهای نمدی قرار بدهید.

به یاد داشته باشید که هرگز از پدهای لاستیکی برای این کار استفاده نکنید زیرا استفاده از این نوع پایه یا لایه محافظ باعث ایجاد لکه بر روی سطح پارکت می‌شود. برای قرار دادن اجسام بسیار سنگین مانند لوازم خانگی بهتر است سطح زیر وسیله موردنظر را به وسیله یک لایه محافظ بپوشانید. معمولا می‌توان پایه‌های کابینت آشپزخانه را به شکل مستقیم بر روی پارکت‌های وینیل قرار داد اما بهترین کار آن است که کابینت‌ها را در جای خود محکم کنید تا امکان حرکت آنها بر روی پارکت وجود نداشته باشد.

حداکثر وزن قابل تحمل توسط کفپوش های تخته ای وینیل چقدر است؟

اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید باید بدانید که مواد مورد استفاده در ساخت این کفپوش‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و طبق ادعای متخصصان این حوزه می‌توان لوازم مختلفی با حداکثر وزن 230 کیلوگرم را بر روی پارکت‌های وینیل تخته‌ای قرار داد. حتی طبق گفته برخی از افراد، این دسته از پارکت‌ها امکان تحمل لوازم سنگین‌تر نظیر پیانو و یخچال‌های سنگین را نیز دارند.

در صورت استفاده از پدهای محافظ باکیفیت، میزان تحمل وزن در پارکت‌های وینیل تا 270 کیلوگرم افزایش پیدا کرده و به شکل ویژه از ایجاد خط و خش، فرورفتگی و آسیب‌دیدگی در آنها جلوگیری می‌کنند. قرار دادن مستقیم پایه مبل‌های سنگین بر روی پارکت‌های وینیل باعث ایجاد ترک‌خوردگی و تخریب آنها می‌شود که در بیشتر موارد راهی جز تعویض آنها وجود نخواهد داشت.

استفاده از پدهای محافظ در کفپوش‌های وینیل از لغزش وسایل بر روی کفپوش‌ها جلوگیری می‌کند و هیچگونه اثر یا ردی بر روی سطح آنها باقی نمی‌گذارد.

تفاوت کفپوش های تخته ای وینیل چسبی و قفلی

امکان قرار دادن اجسام سنگین بر روی کفپوش‌های تخته ای وینیل تا حدی به نحوه پیاده‌سازی و اتصال آنها نیز بستگی دارد. معمولا تکه‌های مختلف این کفپوش‌ها به دو صورت چسبی و قفلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

در حالت قفلی، تکه‌های پارکت بر روی یک بستر زیرین و به وسیله یک سیستم قفل‌شونده به یکدیگر متصل می‌شوند و به شکل یک لایه شناور عمل می‌کنند اما قرار دادن اجسام سنگین در این حالت از انبساط و انقباض قطعات پارکت جلوگیری کرده و باعث آسیب دیدن و تغییر شکل دائمی در ساختار آنها می‌شود. اما با این وجود باز هم امکان قرار دادن اجسام سنگین در این حالت به شرط استفاده از لایه‌های محافظ وجود خواهد داشت.

در طرف مقابل، کفپوش‌های وینیل چسبی نیازی به انبساط و انقباض ندارند و مشکلات کمتری در زمان استفاده از لوازم سنگین به وجود می‌آورند؛ اما با این حال رعایت نکات ایمنی و استفاده از لایه‌های محافظ به افزایش دوام و طول عمر آنها کمک می‌کند.

نحوه استفاده درست و محافظت از پارکت وینیل تخته ای

نحوه استفاده درست و محافظت از پارکت وینیل تخته ای

با اینکه کفپوش‌های وینیل در مقایسه با چوب طبیعی دارای قیمت به مراتب کمتری هستند اما در شرایط فعلی، هزینه‌های نسبتا زیادی را به مشتریان تحمیل می‌کنند و محافظت از آنها به یک امر حیاتی برای افزایش طول عمر و حفظ زیبایی ظاهری آنها تبدیل می‌‎شود. در کنار استفاده از پدهای محافظ، راهکارهای دیگری نیز برای افزایش طول عمر و دوام کفپوش‌های وینیل تخته‌ای وجود دارد که در این بخش با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

جارو کشیدن به شکل منظم: استفاده مرتب از جاروی دستی و ترجیحا جاروی برقی باعث جمع‌آوری ذرات گرد و غبار و به ویژه تکه‌های سخت ار روی کفپوش‌ها می‌شود و از ایجاد خط و خش بر روی آنها جلوگیری می‌کند.

توجه ویژه به مواد مرطوب: در صورت مشاهده آب یا هرگونه مایع یا ماده خیس بر روی کفپوش‌ها، فورا آن را تمیز کنید. خشک شدن مواد بر روی پارکت‌های وینیل باعث ایجاد لکه‌های دائمی و کمرنگ شدن طرح پارکت در صورت استفاده از مواد شیمیایی می‌شود.

جلوگیری از تابش نور مستقیم آفتاب: تابش مستقیم نور آفتاب در طولانی‌مدت باعث کمرنگ شدن طرح پارکت‌ها یا ایجاد سایه‌روشن در بین قسمت‌های مختلف کفپوش می‌شود.

عدم استفاده از پادری‌های لاستیکی و ترمزگیرها: در این موارد از الیاف و بافت‌های طبیعی استفاده کنید و از قرار دادن هرگونه سطح لاستیکی بر روی کفپوش‌ها خودداری کنید زیرا این مواد باعث ایجاد آسیب‌های دائمی در پارکت‌های وینیل می‌شوند.

استفاده از پادری: در قسمت ورودی و خروجی درب‌ها از پادری استفاده کنید. این کار باعث کاهش میزان رطوبت و جلوگیری از حرکت ذرات گرد و غبار و سایر ذرات ناخواسته بر روی کفپوش‌ها می‌شود و از ایجاد خط و خش بر روی آنها جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر برای اطمینان از نگهداری صحیح و حفظ کیفیت پارکت‌های وینیل تخته ای بهتر است به موارد زیر نیز توجه داشته باشیم.

عدم استفاده از واکس و حلال‌های صنعتی: استفاده از این مواد باعث کاهش طول عمر کفپوش‌های وینیل می‌شود.

عدم استفاده از ابزارهای سخت و خشن و مایعات براق‌کننده و شوینده: استفاده از این مواد تنها باعث ایجاد یک لایه مات بر روی سطح پارکت‌ها می‌شود و به مرور زمان، درخشندگی و زیبایی آنها را کاهش می‌دهد.

عدم استفاده از جاروهای پرزدار و سایر ابزارهای خشن: این وسایل باعث ایجاد خط و خش و آسیب‌های جدی بر روی سطح پارکت‌های وینیل می‌شوند.

روش صحیح تمیز کردن پارکت‌های وینیل تخته‌ای یا پلانک

با اینکه روش‌های مختلفی را برای محافظت از کفپوش‌های وینیل بررسی کردیم اما شاید بپرسید که بهترین روش برای تمیز کردن این نوع کفپوش چیست؟ خوشبختانه، کفپوش‌های وینیل صرفنظر از نوع نصب و مواد سازنده، نیاز به هیچگونه فرآیند تعمیر و نگهداری خاصی ندارند و در واقع یکی از دلایل اصلی افراد برای استفاده از این نوع کفپوش، مربوط به تمیز کردن بسیار آسان آنهاست.

برای این کار ابتدا تمامی پرزها و ذرات موجود بر روی پارکت وینیل را به وسیله یک جاربرقی (ترجیحا بدون شانه مویی و پرزدار) تمیز کرده و پس از آن با استفاده از یک پارچه لطیف و مقداری مایع دستشویی رقیق شده با آب برای افزایش درخشندگی پارکت‌ها استفاده کنید. البته در حین این کار از ایجاد رطوبت اضافی بر روی پارکت‌‎ها خودداری کنید و مقادیر اضافی را به وسیله یک پارچه دیگر خشک کنید. به همین سادگی!

مزایای استفاده از کفپوش وینیل پلانک

استفاده از کفپوش‌های وینیل، مزایای بسیاری زیادی را به همراه دارد. آنها دارای تنوع و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی هستند و جایگزین بسیار مناسبی برای کفپوش‌های چوبی و سرامیکی به حساب می‌آیند. با استفاده از کفپوش‌های وینیل به راحتی می‌توانید سفیدی یک سنگ مرمر را در حمام یا زیبایی چوب بلوط را در فضای پذیرایی خانه خود تجربه کنید.

کفپوش‌های وینیل بر خلاف سرامیک و چوب سخت، دارای خاصیت ارتجاعی بوده و راحتی بیشتری برای پاها ایجاد می‌کنند و جاذب موثری برای صدا و عایق بهتری برای سرما و گرما محسوب شده و در حین راه رفتن بر روی آن، احساس راحتی بیشتری به کاربر منتقل می‌شود.

نگهداری از کفپوش‌های وینیل بسیار آسان است. آنها ضدآب هستند و به راحتی در محیط آشپزخانه و حمام مورد استفده قرار می‌گیرند. آنها دارای طول عمر زیادی هستند و با محافظت مناسب می‌توان تا 20 سال از آنها استفاده کرد. تنها نکته مهم در مورد کفپوش‌های وینیل، محافظت از آنها در برابر لوازم سنگین و تمیز کردن آنها به صورت منظم است.

معایب استفاده از کفپوش وینیل پلانک

کفپوش وینیل پلانک در کنار مزایای خود، دارای معایبی است که حتما باید به آنها توجه کرد. مثلا انعطاف‌پذیری بالای آنها در کنار کلیه نکات مثبت می‌تواند نوعی نقطه ضعف نیز محسوب شود. از آنجایی‌که این کفپوش‌ها از مواد نرم‌تری نسبت به سرامیک و چوب واقعی ساخته می‌شوند، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر ساییدگی، خط و خش و سایر آسیب‌های دائمی ناشی از فشار و برخورد با وسایل نوک تیز خواهند داشت. مثلا افتادن یک لیوان به سادگی می‌تواند باعث ایجاد فرورفتگی در سطح کفپوش‌های وینیل شود که ترمیم آن تقریبا غیرممکن است. یا ایجاد فرسایش در برخی از کاشی‌ها و سرامیک‌های وینیل باعث جابجایی و برهم خودرن نظم کل مجموعه شده و راهی بجز تعویض کامل کفپوش وجود نخواهد داشت.

از طرفی نصب کفپوش‌های وینیل یکی از نکات بسیار مهمی است که باید توسط افراد باتجربه و ماهر انجام شود. به عنوان مثال باقی ماندن هرگونه شی ریز در لایه زیرین کفپوش‌ها باعث تاب خوردن و ایجاد پستی و بلندی در ساختار کفپوش می‌شود. علاوه بر این، استفاده از کفپوش‌های وینیل تنها جنبه ظاهری و تزئینی داشته و مانند چوب واقعی باعث افزایش ارزش و قیمت خانه شما نمی‌شود.

هزینه نصب کفپوش وینیل پلانک چقدر است؟

معمولا این کفپوش‌ها در سه دسته کلی شامل کفپوش‌های تخته‌ای، ورقه‌ای و سرامیکی عرضه می‌شوند که هریک دارای ویژگی‌های مختلفی مانند هسته سخت، قابلیت نصب چفتی یا چسبی، خاصیت ضدآب و مواردی دیگری هستند که تاثیر قابل توجهی در قیمت و هزینه نهایی این کفپوش‌ها دارند.

سوالات متداول در مورد کفپوش وینیل

چه مدت پس از نصب کفپوش وینیل می‌توان اثاث و لوازم خانه را بر روی آنها قرار داد؟

برای این کار بین 24 تا 48 ساعت صبر کنید و قبل از چیدمان مبل و سایر لوازم سنگین، حتما قسمت پایه آنها را به وسیله پدهای مخصوص بپوشانید.

از چه نوع پاک‌کننده‌ای می‌توان برای تمیز کردن کفپوش وینیل استفاده کرد؟

همانطور که اشاره شد، کفپوش‌های وینیل نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارند و تمیز کردن آنها شامل جاروبرقی منظم و دستمال‌کشی ساده با ترکیب آب و مقدار کمی مایع دستشویی است. البته توجه داشته باشید که آب راکد باعث تخریب کفپوش وینیل می‌شود؛ بنابراین در حین نظافت آنها باید از ایجاد رطوبت اضافی خودداری کنید. همچنین برای انجام بهتر این فرآیند پیشنهاد می‌شود که به جای ماپ‌های رشته‌ای از الیاف میکروفایبر کمک بگیرید.

آیا می‌توان از بخارشو برای نظافت کفپوش های وینیل استفاده کرد؟

بله، به شرطی‌که جاروی بخارشو دارای پد نرم باشد.

آیا نگهداری سگ در خانه باعث ایجاد خراش بر روی سطح کفپوش‌ها می‌شود؟

معمولا همه کفپوش‌های وینیل دارای یک لایه ضدخش هستند و در صورتی‌که قصد نگهداری از یک سگ بزرگ را دارید باید از کفپوش‌های با لایه‌های محافظ ضخیم استفاده کنید. اما در هر صورت هیچ کفپوش وینیلی وجود ندارد که به طور کامل در برابر خراشیدگی مقاومت داشته باشد. برای کمک به رفع این مشکل بهتر است ناخن‌های سگ خانگی خودتان را همیشه کوتاه نگه دارید.

آیا نصب کفپوش وینیل نیاز به زیرسازی دارد؟

بسته به نوع کفپوش، برخی از مدل‌ها به صورت پیشفرض دارای یک لایه زیرسازی هستند که در این صورت نیازی به خرید زیرسازی دیگری نخواهید داشت. البته در صورتی‌که کفپوش بر روی یک سطح بتنی قرار می‌گیرد، بهتر است علاوه بر لایه زیرسازی از یک لایه محافظ ضد رطوبت نیز استفاده کنید.

به هر حال اگر کفپوش انتخابی شما فاقد لایه زیرسازی است، توصیه می‌شود که به شکل مجزا آن را خریداری کنید زیرا این لایه به عنوان یک حائل از کفپوش و سطح زیرین آن محافظت می‌کند. همچنین لایه زیرسازی باعث جذب صدا شده و حس خوشایندتری را در حین راه رفتن به کف پا منتقل می‌کند. برای انتخاب لایه زیرسازی از لایه‌های لاستیکی استفاده نکنید و به فکر استفاده از نمونه‌های چوب‌پنبه‌ای باشید.

جمع بندی کلی برای خرید کفپوش وینیل

به طور کلی استفاده از کفپوش‌های وینیل تخته‌ای به عنوان یک گزینه بسیار عالی برای کاهش هزینه‌های مربوط به خرید پارکت‌های چوبی یا سرامیکی است که به راحتی تمیز می‌شوند و نیازی به انجام تعمیرات و نگهداری دوره‌ای ندارند. البته از آنجایی‌که این کفپوش‌ها از مواد نرم ساخته می‌شوند، به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند.

با اینکه قرار دادن مبلمان و لوازم سنگین بر روی پارکت‌های وینیل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برای افزایش طول عمر این کفپوش‌ها بهتر است از پدهای محافظ استفاده کنید و لوازم سنگین منزل را به واسطه این پدها بر روی پارکت وینیل قرار بدهید.

Ad image
منبع:upgradedhome
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل