پیچ های قفل شونده جایگزینی برای جوشکاری

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
پیچ های قفل شونده جایگزینی برای جوشکاری
Ad image

آیا پیچ های قفل شونده جایگزینی برای جوشکاری می‌توانند باشند؟

به گزارش مجله کیف ابزار، سالهاست که استفاده از روش جوشکاری به عنوان ایمن‌ترین راهکار برای اطمینان از یکپارچگی اتصالات مختلف در سازه‌های باربری و قطعات دارای ارتعاش شناخته می‌شود و شرکت‌های فعال در زمینه تولید تجهیزات سنگین و سازه‌های فلزی بزرگ از این روش برای ایجاد اتصالات بادوام و پایدار بهره می‌برند.

اما امروزه روش‌های مختلفی وجود دارد که از آنها می‌توان به عنوان یک جایگزین مطمئن برای روش جوشکاری استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، استفاده از پیچ‌های پرسی قفل‌شونده با روش اتصال کشش مستقیم مانند سیستم اتصالات شرکت Howmet است. این پیچ‌ها بر اساس مهندسی خاصی طراحی شده‌اند و امروزه در برخی از محصولات و سازه‌ها از آنها استفاده می‌شود. روش جدیدی که تا مدت‌ها پیش، جایگزینی جز جوشکاری برای آن وجود نداشت.

تصویر یک پیچ قفل شونده

پیچ‌ های قفل شونده در کاربری‌های سنگینی چون سیستم تعلیق و شاسی کامیون‌ها، اتصالات راه آهن و وسایل نقلیه دفاعی مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی و قابلیت‌های خاص آنها به اثبات رسیده است.

پیچ‌ های قفل شونده یک اتصال‌دهنده دوتکه هستند که از یک پین و یک بست فلزی بسیار مقاوم تشکیل می‌شوند که با استحکام بسیار زیادی در داخل یکدیگر فرو می‌روند و یک نیروی مشخص را برای نگهداری قطعات مختلف به وجود می‌آورند. نصب این پیچ‌ها با استفاده از روش کشش مستقیم انجام می‌شود؛ به این صورت که بخش پین به داخل مهره کشیده شده و مهره نیز در شیارهای پین فرو می‌رود.

پیچ‌ های قفل شونده با برخورداری از طراحی ویژه و استفاده از روش اتصال کشش مستقیم باعث ایجاد گیره‌های ثابت، قوی و بسیار پایدار می‌شوند که از مقاومت بسیار زیادی در برابر تنش‌ها و لرزش‌ها برخوردار هستند.

اجرای عملیات جوشکاری در بسیاری از موارد به زمان زیادی نیاز دارد؛ به ویژه در شرایط خاصی مانند پروژه‌های زیرآبی و زیرزمینی که بررسی دقیق اتصالات از اهمیت خاصی برخوردار هستند. از طرف دیگر گرمای حاصل از فرآیند جوشکاری در برخی از موارد باعث کاهش استحکام قطعات و آلیاژ‌های فلزی می‌شود و به پوشش‌های سطحی آنها آسیب وارد می‌کند. همچنین جوشکاری فلزات غیرمشابه یا قطعات با ابعاد مختلف، از جمله چالش‌های بسیار مهم در اجرای صحیح این روش محسوب می‌شوند.

استفاده از پیچ‌ های قفل شونده در فلزات غیرمشابه، حتی با ضریب انبساط حرارتی مختلف نیز امکان‌پذیر است و اتصال قطعات با اندازه‌های مختلف به راحتی انجام می‌شود و هیچ آسیبی در سطح یا لایه‌های خارجی آنها به وجود نمی‌آورد. مهم‌تر از همه اینکه امروزه عملکرد مطمئن پیچ‌ های قفل شونده در محیطهای پراسترس و دارای ارتعاش به اثبات رسیده و هیچ شکی از بابت استحکام و پایداری بیشتر آنها نسبت به اتصالات جوشکاری وجود ندارد.

مراحل نصب پیچ های قفل شونده

در شکل بالا می‌توانید مراحل اتصال یک پیچ‌ قفل شونده را مشاهده کنید.

  1. ابتدا پین و مهره در محل اتصال قرار می‌گیرند.
  2. ابزار لازم برای ایجاد اتصال در وضعیت صحیح قرار داده می‌شود.
  3. مهره به شکل کامل در نقطه موردنظر پرس می‌شود.
  4. مقدار اضافی پین، جدا شده و فرآیند نصب به اتمام می‎رسد.
Ad image
تگ:
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل