معرفی کامل باتری های شارژی M18 میلواکی، راهنمای جامع سری M18

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
معرفی کامل باتری های شارژی M18 میلواکی، راهنمای جامع سری M18
Ad image

معرفی کامل باتری های شارژی M18 میلواکی، اسامی باتری‌های میلواکی چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند؟

در گذشته باتری‌های مورد استفاده در ابزارهای شارژی به سادگی نامگذاری می‌شدند و استفاده از اعداد بزرگ‌تر به معنی ظرفیت و توان شارژدهی بیشتر در باتری‌ها بود اما در حال حاضر این موضوع تا حدی پیچیده شده است و با معرفی انواع و مدل‌های مختلفی از باتری‌های شارژی، تفکیک و شناسایی آنها به سادگی گذشته نیست.

در این مقاله از سایت مجله کیف ابزار سعی داریم تا مدل‌های مختلف باتری‌های سری M18 شرکت میلواکی را به شکل دقیق با یکدیگر مقایسه کنیم و آشنایی کاملی در خصوص اسامی و اصطلاحات مورد استفاده در نامگذاری آنها به دست بیاوریم.

دسته‌بندی باتری‌های سری M18 میلواکی بر اساس ابعاد و اندازه فیزیکی

باتری‌های این رده در سه دسته کلی با نام‌های CP / XC / HD دسته‌بندی می‌شوند که نوع CP به معنی Compact (کوچک و فشرده)، نوع XC به معنی Extended Capacity (پرظرفیت) و نوع HD به معنی High Demand (قدرتمند) است.

پیش از معرفی نسل جدید باتری‌های تخت یا کیسه‌ای سری Forge، کلیه باتری‌های خانواده M18 بر اساس تعداد سلول‌های بکار رفته در ساختمان آنها طبقه‌بندی می‌شدند. به عنوان مثال باتری‌های سری CP / XC / HD به ترتیب دارای 15 / 10 / 5 عدد سلول استوانه‌ای از نوع لیتیوم-یون بودند.

اما با معرفی باتری‌های جدید نظیر محصولات خانواده Forge XC از پسوند XC نمی‌توان به عنوان یک معیار دقیق و مشخص برای آگاهی از ظرفیت و قدرت خروجی باتری‌ها استفاده کرد و استفاده از این پسوند تنها برای دسته‌بندی ابعاد و وزن باتری‌ها کاربرد دارد. بر این اساس می‌توان پسوند CP را به عنوان دسته کوچک و سبک، پسوند XC را به عنوان اندازه متوسط و پسوند HD را به عنوان باتری‌های بزرگ در نظر گرفت.

دسته‌بندی باتری‌های سری M18 میلواکی بر اساس ظرفیت و توان خروجی

دسته‌بندی باتری‌های سری M18 میلواکی بر اساس ظرفیت و توان خروجی

شرکت میلواکی به تازگی باتری‌های شارژی خود را در 4 دسته مختلف طبقه‌بندی کرده است. البته این طبقه‌بندی پیش از معرفی و عرضه باتری‌های خانواده M18 Forge نیز وجود داشت و در حال حاضر بروزرسانی جدیدی در آن صورت گرفته است.

باتری‌های موجود در رده‌های بالاتر این دسته‌بندی از عملکرد بهتر و توان خروجی بالاتری برخوردار هستند. به عبارت دیگر افزایش میزان انتقال نیرو در یک باتری به معنی تولید گرمای کمتر و امکان استفاده طولانی‌تر از باتری در حین انجام فعالیت‌های سنگین و طولانی‌مدت خواهد بود.

در حال حاضر شرکت میلواکی هیچگونه پیشنهادی برای استفاده از نوع خاصی از باتری در انواع مختلف ابزارهای برقی خانواده M18 ارائه نکرده است و این بدان معناست که امکان استفاده از انواع باتری‌های M18 در تمامی ابزارهای این رده وجود دارد اما باید توجه داشت که این سازگاری سراسری در همه موارد دارای نتیجه رضایت‌بخش و مناسبی نخواهد بود.

به طور کلی می‌توان باتری‌های شارژی سری M18 را به شکل زیر طبقه‌بندی کرد.

سطح 1
باتری CP با ظرفیت 1.5 آمپرساعت
باتری CP با ظرفیت 2.0 آمپرساعت

سطح 2
باتری High Output CP با ظرفیت 3.0 آمپرساعت
باتری XC با ظرفیت 3.0 آمپرساعت
باتری XC با ظرفیت 4.0 آمپرساعت
باتری XC با ظرفیت 5.0 آمپرساعت

سطح 3
باتری High Output CX با ظرفیت 6.0 آمپرساعت
باتری High Output CX با ظرفیت 8.0 آمپرساعت

سطح 4
باتری XC سری Forge با ظرفیت 6.0 آمپرساعت
باتری High Output HD با ظرفیت 12.0 آمپرساعت

تعیین سطح توان باتری‌های M18 میلواکی چگونه انجام می‌شود؟

تعیین سطح توان باتری‌های M18 میلواکی چگونه انجام می‌شود؟

دسته‌بندی باتری‌های خانواده M18 بر حسب توان خروجی آنها، موضوع جدیدی نیست اما شرکت میلواکی هیچگاه دسته‌بندی خاصی برای سطوح مختلف توان خروجی در باتری‌های خود در نظر نگرفته است.

اولین باتری‌های خانواده M18 RedLithium

حدود 10 سال پیش، باتری‌های شارژی شرکت میلواکی در دو دسته Compact و XC طبقه‌بندی می‌شدند و می‌توان خانواده باتری‌های M18 موجود در آن دوره را به شکل زیر تقسیم‌بندی کرد.

سطح 1
باتری CP با ظرفیت 1.5 آمپرساعت
باتری CP با ظرفیت 2.0 آمپرساعت

سطح 2
باتری XC با ظرفیت 3.0 آمپرساعت
باتری XC با ظرفیت 4.0 آمپرساعت
باتری XC با ظرفیت 5.0 آمپرساعت

باتری‌های سری HD

معرفی اولین نمونه از باتری‌های قدرتمند خانواده M18 HD در سال 2015 و با عرضه یک نمونه 9.0 آمپرساعتی آغاز شد. همچنین یک نمونه 6.0 آمپرساعتی از سری XC نیز به مجموعه باتری‌های شارژی شرکت میلواکی اضافه شد. با معرفی باتری 9.0 آمپرساعتی HD دسته جدیدی در گروه‌بندی باتری‌های شرکت میلواکی ایجاد شد. در این زمان، باتری‌های سری CP / XC / HD به ترتیب دارای 15 / 10 / 5 عدد سلول لیتیوم-یونی بودند.

در این دوره با توجه به سازگاری و استفاده ابزارهای برقی از انواع باتری‌های شارژی می‌توان مدل‌های CP / XC / HD را به عنوان توصیفی از ابعاد فیزیکی باتری‌ها و قابلیت‌های مختلف آنها در انتقال توان و انرژی الکتریکی در نظر گرفت.

سطح 2
باتری XC با ظرفیت 6.0 آمپرساعت

سطح 3
باتری HD با ظرفیت 9.0 آمپرساعت

در حال حاضر شرکت میلواکی، تولید هردو باتری فوق را متوقف کرده است.

باتری‌های با ولتاژ و توان خروجی بالا

باتری‌های با ولتاژ و توان خروجی بالا

شرکت میلواکی اولین باتری از خانواده High Output خود را در سال 2018 روانه بازار کرد. در حالی‌که باتری‌های نوع CP و XC به ترتیب در دسته‌های 1 و 2 قرار داشتند، نمونه‌های High Output CP و High Output XC به ترتیب در دسته‌های 2 و 3 قرار گرفتند. همچنین با معرفی محصولات High Output HD دسته جدیدتری در گروه‌بندی باتری‌های شرکت میلواکی به وجود آمد.

سطح 2
باتری High Output CP با ظرفیت 3.0 آمپرساعت

سطح 3
باتری High Output XC با ظرفیت 6.0 آمپرساعت
باتری High Output XC با ظرفیت 8.0 آمپرساعت

سطح 4
باتری High Output HD با ظرفیت 12.0 آمپرساعت

باتری های خانواده RedLithium شرکت میلواکی

شرکت میلواکی با عرضه باتری‌های خانواده رد لیتیوم در سال 2010، تغییر بزرگی در طراحی باتری‌ها و ابزارهای شارژی سری M12 و M18 ایجاد کرد. باتری‌های سری RedLithium در مقایسه با نسل‌های گذشته خود از قدرت شارژدهی، توان و طول عمر بالاتری برخوردار هستند و امکان فعالیت در بازه دمایی گسترده‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. پس از عرضه باتری‎‌های رد لیتیوم، کلیه محصولات خانواده M18 به همراه این باتری‌ها به بازار عرضه می‌شوند.

باتری های سری High Output شرکت میلواکی

شرکت میلواکی در طراحی نسل قبلی باتری‌های M18 خود از سلول‌های لیتیوم-یونی 18650 استفاده می‌کند. این سلول‌ها دارای ساختار استوانه‌ای بوده و در کدگذاری 5 رقمی آنها، دو رقم اول به عنوان قطر سلول و رقم سوم و چهارم نشان‌دهنده طول سلول هستند. به این ترتیب یک سلول 18650 دارای قطر 18 میلی‌متر و طول 65 میلی‌متر خواهد بود. اما با معرفی باتری‌های سری M18 High Output، شرکت میلواکی از نسل جدید باتری‌های مبتنی بر سلول‌های لیتیوم-یونی 21700 رونمایی کرد که در مقایسه با نمونه‌های 18650 دارای اندازه و ابعاد فیزیکی بزرگتری هستند.

برای درک بهتر تفاوت‌های این دو نوع سلول بهتر است دو سلول 18650 و 21700 با ظرفیت 3 آمپرساعت را با یکدیگر مقایسه کنیم. در نگاه اول، هردو سلول باید در حین انجام فعالیت‌های سبک دارای زمان شارژدهی یکسانی باشند اما باید توجه داشت که مدل 21700 به دلیل ابعاد بزرگتر، دارای تراکم شارژ کمتری نسبت به مدل 18650 است و دمای آن در حین فعالیت دستگاه و به ویژه در حین فعالیت‌های پرفشار، چندان افزایش پیدا نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود که سلول 21700 در مقایسه با نمونه 18650 از توان بالاتر و زمان شارژدهی بیشتری برخوردار باشد.

با یک نگاهی اجمالی به برگه اطلاعات فنی باتری‌ها می‌توان این موضوع را به خوبی اثبات کرد. به عنوان مثال حداکثر جریان تخلیه مداوم در دمای 25 درجه سانتی‌گراد برای یک سلول 18650 با ظرفیت 3.0Ah حدود 15 آمپر و برای باتری 21700 حدود 35 آمپر است. این بدان معناست که باتری‌های خانواده High Output در مقایسه با نمونه‌های معمولی با شرط برابر بودن تعداد سلول‌ها، دارای توان و قدرت شارژدهی بیشتری هستند.

به عنوان مثال یک باتری 3 آمپرساعت High Output CP متشکل از 5 سلول 21700 دارای توان خروجی بسیار بیشتری نسبت به یک باتری 2 آمپرساعت CP خواهد بود و از نظر کارآیی می‌توان آن را با نمونه‌های همرده 3 / 4 / 5 آمپرساعتی از باتری‌های XC مقایسه کرد.

باتری های سری Forge شرکت میلواکی

باتری های سری Forge شرکت میلواکی

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت میلواکی، باتری جدید 6 آمپرساعت M18 Forge XC از نظر کارآیی و قدرت شارژدهی در حد یک باتری 12 آمپرساعت High Output HD است که از نظر ابعاد فیزیکی در گروه باتری‌های XC و از نظر قدرت شارژدهی در سطح چهارم باتری‌های این شرکت قرار می‌گیرد.

مدت زمان شارژدهی باتری به چه معناست؟

آمپرساعت، واحدی برای سنجش ظرفیت شارژدهی باتری‌هاست و بر اساس تعریف استاندارد، به مدت زمان ارائه جریان ثابت 1 آمپر توسط یک باتری گفته می‌شود. به عنوان مثال یک باتری 5 آمپرساعت می‌تواند جریان خروجی 1 آمپر را به مدت 5 ساعت تامین کند. به شکل مشابه مدت زمان شارژدهی این باتری با جریان خروجی 2.5 آمپر برابر با 2 ساعت و برای جریان 5 آمپر برابر با 1 ساعت خواهد بود.

در یک ولتاژ ثابت می‌توان از واحد آمپرساعت برای مقایسه باتری‌ها استفاده کرد اما در صورت عدم برابری ولتاژها، واحد توان (ولتاژ×جریان) به عنوان مبنای مقایسه باتری‌ها در نظر گرفته می‌شود که به نوعی بیانگر ظرفیت باتری‌ها در ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی است. به طور مثال یک باتری 5 آمپرساعت M18 با توان 90 وات-ساعت در مقایسه با یک باتری 3 آمپرساعت با توان 54 وات-ساعت، می‌تواند یک ابزار برقی سبک را برای مدت بیشتری روشن نگه دارد.

دسته‌بندی سریع باتری‌های شارژی شرکت میلواکی

به طور کلی می‌توان باتری‌های شارژی میلواکی را در سه دسته کلی به شکل زیر طبقه‌بندی کرد.

دسته CP = ابعاد کوچک و وزن سبک
دسته XC = ابعاد و وزن متوسط
دسته HD = ابعاد بزرگ و وزن سنگین

از نظر توان و ظرفیت شارژدهی نیز می‌توان محصولات مختلف این شرکت را در گروه‌‌بندی‌های زیر قرار داد.

دسته CP یا گروه PWR1 = باتری‌های مناسب برای ابزارهای برقی کم‌مصرف و سبک
دسته‌های High Output CP و XC یا گروه PWR2 = مناسب برای مصارف سطح متوسط
دسته High Output XC یا گروه PWR3 = مناسب برای مصارف سنگین و ابزارهای پرمصرف
دسته‌های Forge XC و High Output HD یا گروه PWR4 = مناسب برای ابزارهای شارژی رده صنعتی

انتخاب بهترین باتری از محصولات سری M18

برای انتخاب یک باتری مناسب، بهتر است به کیت‌های ارائه شده از سوی شرکت میلواکی توجه کنید. یعنی ابتدا به دنبال یک ابزار همرده بگردید و سپس باتری‌های پیشنهادی شرکت میلواکی را مورد بررسی قرار بدهید. به عنوان مثال در صورت استفاده از یک باتری 8 آمپرساعتی از خانواده High Output XC در کنار ابزار برقی موردنظر شما، بهتر است به دنبال خرید همین باتری یا نمونه‌های مشابه در گروه‌‌بندی 3 یا 4 باشید.

به طور کلی باتری‌های سری XC دارای تعادل مناسبی از ابعاد فیزیکی، وزن و کارآیی هستند و امکان استفاده از آنها در 75درصد از ابزارهای برقی شرکت میلواکی وجود دارد. به همین دلیل برای داشتن یک انتخاب خوب می‌توانید یک باتری XC را انتخاب کرده و با توجه به ابزار و نیازهای خودتان، به فکر خرید یک مدل قوی‌تر یا ضعیف‌تر از آن باشید.

متاسفانه ابزارهای برقی شرکت میلواکی مانند بسیاری از برندهای دیگر از نظر توان و انرژی مصرفی طبقه‌بندی نمی‌شوند و انتخاب باتری مناسب برای این دسته از محصولات، مشکلاتی را برای کاربران ایجاد می‌کند که احتمالا این مشکل به زودی از سوی شرکت‌های تولیدکننده رفع خواهد شد.

Ad image
منبع:toolguyd
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل