آیا آینده ابزارهای شارژی به باتری های کیسه ای Pouch Batteries گره خورده است؟

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
آیا آینده ابزارهای شارژی به باتری های کیسه ای Pouch Batteries گره خورده است؟
Ad image

نقش باتری های کیسه ای Pouch Batteries در تولید ابزارهای شارژی

در این مقاله از سایت مجله کیف ابزار به دنبال پاسخ دادن به این سوال هستیم که آیا سرنوشت و آینده تولید ابزارهای شارژی در سیطره باتری‌های لیتیوم-یونی با ساختار کیسه ای (Pouch Batteries) قرار خواهد گرفت؟

بهتر است بدانیم که:

شرکت میلواکی به تازگی اولین نمونه از باتری‌های کیسه‌ای خانواده M18 را معرفی کرده است. این باتری یک نمونه 6 آمپرساعتی از محصولات جدید خانواده Forge است که به عنوان نسل بعدی باتری‌های شارژی این شرکت به شمار می‌رود.

شرکت دیوالت نیز دو نمونه مختلف از باتری‌های سری 20V Max PowerStack را بر اساس تکنولوژی سلول‌های کیسه‌ای روانه بازار کرده که این دو محصول شامل یک نمونه کوچک 1.7 آمپرساعت و یک نمونه 5 آمپرساعتی می‌شود.

از سوی دیگر شرکت Flex از عرضه سه باتری 24V Max با ظرفیت‌های 3.5 / 6 / 10 آمپرساعت خبر داده است که هریک از آنها دارای سه سلول کیسه‌ای هستند.

شرکت Positec نیز با عرضه باتری کربنی CAT با ظرفیت 5 آمپرساعت، تحول عظیمی را در زمینه تولید باتری‌های شارژی آغاز کرده است.

استفاده از سلول های کیسه ای در ساخت باتری های شارژی

با اینکه سلول‌های کیسه‌ای در مقایسه با سلول‌های استوانه‌ای دارای مزیت‌های خاصی هستند اما آیا واقعا می‌توان گفت که آینده ابزارهای شارژی به استفاده از این باتری‌ها گره خورده است؟

نسل بعدی باتری‌های شرکت میلواکی مانند سری MX Fuel و باتری 12 آمپرساعت خانواده M18 Forge بر اساس سلول‌های استوانه‌ای تبلس ساخته خواهند شد و این موضوع نشان می‌دهد که کماکان می‌توان از تکنولوژی‌های گذشته برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.

نکته جالب در خصوص تولید باتری 12 آمپرساعت M18 Forge آن است که شرکت میلواکی در طراحی این باتری، استفاده از سلول‌های استوانه‌ای تبلس را به تکنولوژی سلول‌های کیسه‌ای ترجیح داده که از مهمترین عوامل آن می‌‎توان به مسائل مربوط با عملکرد، خنکسازی و پایداری دمایی اشاره کرد.

در خصوص شرکت‌هایی مانند ماکیتا نیز باید گفت که در حال حاضر تولید باتری‌های شارژی این شرکت محدود به نمونه‌های 18 ولتی بوده و تاکنون اقدامی برای تولید محصولات با ظرفیت بالاتر انجام نشده است. اگر عدم توانایی یا تمایل این شرکت برای تولید باتری‌های با ظرفیت بیشتر به مشکلاتی نظیر ابعاد و ساختار باتری‌ها مربوط باشد، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از سلول‌های کیسه‌ای می‌تواند محدودیت‌های جدی‌ای را برای محصولات آینده این شرکت به وجود بیاورد.

به همین دلیل شرکت‌هایی مانند ماکیتا با استفاده از باتری‌های تبلس می‌توانند با کمترین تغییر در شکل و اندازه باتری‌های فعلی خود، به تولید محصولات جدید بپردازند و مشکلات احتمالی باتری‌های کیسه‌ای را پشت سر بگذارند.

حالا بهتر است نگاهی به محصولات شرکت‌هایی مانند بوش، ریوبی، متابو، فستول و … داشته باشیم.

در سال‌های گذشته بسیاری از تولیدکنندگان ابزارهای شارژی اقدام به معرفی باتری‌های بزرگ و پرظرفیت کرده‌اند و تولید نمونه‌های جدید بر اساس سلول‌های کیسه‌ای نمی‌تواند مانع مهمی برای طراحی و تولید باتری‌های جدید باشد.

نکته مهم و قابل توجه آن است که اگر استفاده از سلول‌های استوانه‌ای برای ساخت باتری‌‎های شارژی ادامه پیدا کند، به طور حتم روند تولید و استفاده از سلول‌های کیسه‌ای با اختلال و کندی مواجه می‌شود. به ویژه اینکه اگر مشکلات مربوط با پایداری حرارتی سلول‌های کیسه‌ای باعث ایجاد محدودیت در تولید باتری‌های با ظرفیت بالاتر شود.

در حال حاضر تنها چندین نمونه از باتری‌های کیسه‌ای برای استفاده در ابزارهای شارژی، عرضه شده یا در آینده روانه بازار خواهند شد که از نظر ظرفیت، تفاوتی با باتری‌های استوانه‌ای 5 یا 10 سلولی ندارند.

باتری‌های 15 سلولی مانند نمونه‌های 9 و 12 آمپرساعت FlexVolt از شرکت دیوالت و باتری 12 آمپرساعت M18 از شرکت میلواکی از جمله محصولات بسیار معروف و پرطرفدار سال‌های گذشته هستند که به شکل ویژه در فعالیت‌های سنگین و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با ارائه قدرت شارژدهی طولانی، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده‌اند.

شرکت میلواکی در آینده نزدیک از دو باتری 6 و 12 آمپرساعت سری Forge رونمایی خواهد کرد. البته باید توجه داشت که مدل 6 آمپرساعت بر اساس سلول‌های کیسه‌ای و مدل 12 آمپرساعت بر اساس سلول‌های استوانه‌ای تبلس ساخته خواهد شد. با ارائه این دو باتری، شرکت میلواکی به طور همزمان یک مجموعه چهارگانه شامل باتری‌های استاندارد، توان بالا، کیسه‌ای Forge و تبلس Forge را برای تغذیه ابزارهای شارژی خود در اختیار خواهد داشت.

البته امروزه بسیار از کاربران از دیدن باتری‌های قدیمی 18650 در کنار نمونه‌های پرظرفیت 21700 تعجب نمی‌کنند و شاید دیدن باتری‌های مختلف با تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های گوناگون برای آنها جذابیت خاصی نداشته باشد.

ساخت باتری با استفاده از سلول های کیسه ای و استوانه ای

اما سوال اصلی اینجاست که برخلاف تصور بسیاری از افراد مبنی بر توسعه و استفاده گسترده از باتری‌های کیسه‌ای در آینده، آیا واقعا این موضوع به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

بهتر است این سوال را از خودمان بپرسیم که چرا با وجود تبلیغات گسترده در خصوص سلول‌های کیسه‌ای، تاکنون خبری از عرضه باتری‌های 10 / 12 / 15 آمپرساعتی از سری PowerStack شرکت دیوالت نبوده است؟ یا چرا شرکت بوش، برنامه یا نقشه مشخصی در مورد آینده محصولات 18 ولتی خود ارائه نمی‌دهد؟

شرکت CAT از جمله شرکت‌های تازه‌وارد در بازار آمریکا محسوب می‌شود که در محصولات خود از باتری‌های کیسه‌ای استفاده می‌کند؛ اما چرا شرکت ریوبی تاکنون فعالیت گسترده خود را در این زمینه آغاز نکرده است؟

اگر محدودیت‌هایی نظیر کارآیی و ابعاد فیزیکی یا مشکلات حرارتی، مانع حرکت شرکت‌های تولیدکننده به سمت استفاده از باتری‌های کیسه‌ای شود، آیا می‌توان انتظار داشت که سلول‌های کیسه‌ای بتوانند بازار ابزارهای شارژی را تحت کنترل خود دربیاورند؟ و مهم‌تر اینکه آیا توسعه سلول‌های استوانه‌ای مانند نمونه‌های تبلس با ارائه قابلیت‌های جدید می‌توانند به توسعه و حیات خود ادامه بدهند؟

با اینکه استفاده از سلول‌های کیسه‌ای، تکنولوژی ساخت ابزارهای شارژی را با تحولات عظیمی روبه‌رو کرده است اما باید اعتراف کرد که این تکنولوژی به تنهایی در این مسیر حرکت نخواهد کرد و استفاده از باتری‌های استوانه‌ای و تبلس و معرفی فناوری‌های جدید همچنان در این زمینه ادامه خواهد داشت.

Ad image
منبع:toolguyd
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل