مقدار واقعی توان مصرفی ماکروویو خانگی چقدر است؟

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
مقدار واقعی توان مصرفی ماکروویو خانگی چقدر است؟
Ad image

توان مصرفی ماکروویو خانگی، آشنایی با دستگاه های ماکروویو و محاسبه مقدار توان مصرفی آنها

دستگاه‌های ماکروویو معمولا بر اساس مشخصات الکتریکی نظیر جریان و توان مصرفی دسته‌بندی می‌شوند. معمولا جریان موردنیاز برای یک ماکروویو استاندارد در حدود 8.3 آمپر است اما در حالت کلی، توان یا وات مصرفی یک دستگاه ماکروویو، نشان‌دهنده مقدار واقعی مصرف انرژی در این دستگاه خواهد بود. به هر حال ما در این مقاله از مجله مجله کیف ابزار به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستیم که جریان الکتریکی موردنیاز برای یک ماکروویو خانگی چقدر است؟

امروزه استفاده از دستگاه‌های ماکروویو به یک امر بسیار رایج تبدیل شده است در حالی‌که عمر این دستگاه به کمتر از 50 سال می‌رسد. به عنوان مثال در سال 1986 تنها 25درصد از خانواده‌های آمریکایی از دستگاه ماکروویو به عنوان یک وسیله آشپزی استفاده می‌کردند اما در سال 2008 این رقم به عدد 95درصد رسیده است. اما در کنار این اعداد و ارقام، بهتر است از خودمان بپرسیم که ما تا چه اندازه در خصوص این وسیله برقی پرمصرف اطلاعات داریم؟

میزان جریان‌کشی بسیاری از دستگاه‌های ماکروویو در حدود 10 آمپر است که این عدد برای یک ماکروویو 1000 واتی در حدود 8.3 آمپر و برای یک نمونه 700 واتی در حدود 5.8 آمپر در ولتاژ 120 ولت خواهد بود. به طور کلی سیم‌کشی‌های موجود در ساختمان‌ها قابلیت انتقال جریان الکتریکی تا 20 آمپر را دارند و در حال حاضر هیچ دستگاه ماکروویو خانگی وجود ندارد که نیازمند جریان‌های بیش از 20 آمپر باشد.

جریان الکتریکی موردنیاز برای یک دستگاه ماکروویو چقدر است؟

جریان الکتریکی موردنیاز برای یک دستگاه ماکروویو چقدر است؟

معمولا توصیه شرکت‌های تولیدکننده و متخصصان حوزه برق برای تغذیه دستگاه‌های ماکروویو، استفاده از کابل‌ها و سه‌شاخه‌های 15 تا 20 آمپری است زیرا یک دستگاه ماکروویو 1000 واتی در حین فعالیت خود می‌تواند تا 1700 وات توان مصرفی واقعی داشته باشد. برای به دست آوردن میزان جریان مصرفی دستگاه می‌توان از تقسیم توان به ولتاژ استفاده کرد. به این ترتیب میزان جریان موردنیاز برای استفاده از یک ماکروویو 1700 وات در صورت استفاده از برق 120 ولت برابر با 14.2 آمپر و برای برق 220 ولت برابر با 7.8 آمپر خواهد بود.

اما از آنجایی‌‎که همیشه دستگاه‌ها و لوازم دیگری نیز به طور همزمان در حال مصرف انرژی برق هستند، باید فیوزها و سیم‌کشی‌های داخلی ساختمان، توانایی پشتیبانی از جریان‌های بیشتر را داشته باشند؛ به همین دلیل است که معمولا استفاده از فیوزهای 20 تا 25 آمپری در محیطهای خانگی مرسوم است.

توان مصرفی یک دستگاه ماکروویو چقدر است؟

اگر هیچ اطلاعی در مورد میزان توان مصرفی دستگاه ماکروویو خود ندارید، می‌توانید از راه‌های مختلفی به این موضوع پی ببرید. اولین و ساده‌ترین راهکار، مراجعه به دفترچه راهنمای محصول است اما چون بسیاری از افراد پس از خرید دستگاه این دفترچه را همراه با بسته‌بندی محصول به داخل سطل زباله می‌اندازند، باید به دنبال یک روش دیگر باشیم.

در صورت نبود یا عدم دسترسی به دفترچه راهنما می‌توانید از برگه اطلاعات مندرج بر روی بدنه دستگاه ماکروویو استفاده کنید. این برگه معمولا در قسمت کناری یا پشت دستگاه چسبانده می‌شود و کلیه اطلاعات مهم دستگاه اعم از ولتاژ، توان، رده انرژی و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهد.

محاسبه توان مصرفی دستگاه ماکروویو با روش جوشاندن آب

محاسبه توان مصرفی دستگاه ماکروویو با روش جوشاندن آب

یکی از روش‌های جالب برای محاسبه توان مصرفی دستگاه‌های ماکروویو، مدت زمان لازم برای جوشاندن یک لیوان آب است. با اینکه این روش از دقت بالایی برخودار نیست اما به هر حال می‌توان از آن به عنوان یک راهکار مفید برای محاسبه توان انواع دستگاه‌های ماکروویو استفاده کرد. البته محدودیت‌هایی نیز در اجرای این روش وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به نوع و جنس ظرف مورد استفاده برای انجام این آزمایش اشاره کرد.

اعداد ارائه شده در جدول بالا در حالت استفاده از یک ماگ سرامیکی ضخیم به دست آمده است اما به هر حال تشخیص جوشیدن آب به وسیله یک لیوان شیشه‌ای بسیار ساده‌تر خواهد بود؛ بنابراین در صورت انجام آزمایش در لیوان‌های شیشه‌ای بهتر است از نمونه‌های ضخیم استفاده کنید.

مقدار جریان موردنیاز و توان مصرفی اجاق ماکروویو

اگر نگران جریان مصرفی اجاق ماکروویو خود هستید باید حداکثر توان مصرفی دستگاه شما از 80درصد ظرفیت سیم‌کشی برق خانه بیشتر نباشد. به عبارت دیگر برای یک ماکروویو 1000 واتی که در بیشترین حالت دارای توان مصرفی 1700 است نمی‌توان از سیم‌کشی 15 آمپری در ولتاژ 120 ولت استفاده کرد.

برای روشن شدن این موضوع می‌توانید مقدار جریان و ولتاژ سیم‌کشی خانه خودتان را در یکدیگر ضرب کنید. مثلا با ضرب جریان 15 آمپر در ولتاژ 120 ولت به توان مصرفی 1800 وات می‌رسیم که 80درصد از این مقدار برابر با عدد 1440 وات است که برای تغذیه یک ماکروویو 1000 واتی مناسب نیست زیرا این ماکروویو در حالت پیک دارای توان مصرفی 1700 وات خواهد بود.

با استفاده از سیم‌کشی 20 آمپری در ولتاژ 120 ولت، حداکثر توان خروجی برابر با 2400 وات و 80درصد این رقم، برابر با به مقدار 1920 وات خواهد بود که برای تغذیه یک ماکروویو 1000 واتی کاملا مناسب است. به همین ترتیب می‌توان حالت‌های استاندارد برای ولتاژ 220 ولت را نیز به راحتی محاسبه کرد.

در یک مثال دیگر برای یک ماکروویو 1500 وات با حداکثر توان مصرفی 2550 وات، نیازمند استفاده از سیم‌کشی با ظرفیت 30 آمپر خواهید بود که در ولتاژ 120 ولت دارای حداکثر توان خروجی 3600 وات است که با محاسبه 80درصد از این مقدار به رقم 2880 وات می‌رسیم که مشکلی از بابت تغذیه یک ماکروویو 1500 واتی نخواهد داشت.

هر ماکروویو نیازمند استفاده از جریان و توان مصرفی خاصی است.

تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که در حین استفاده از دستگاه‌های ماکروویو باید به مقدار جریان و توان مصرفی آنها دقت کنیم زیرا مقدار جریان‌کشی دستگاه‌های ماکروویو در زمان شروع و تغییر چرخه پخت آنها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

معمولا استفاده از سیم‌کشی 20 آمپری برای انواع ماکروویوهای تا توان 1000 وات کافی خواهد بود. اما برای یک نمونه 1200 واتی با پیک توان مصرفی 2040 وات، نیازمند استفاده از سیم‌کشی 25 آمپری هستیم که در 80درصد ظرفیت خود می‌تواند توان خروجی 2400 وات را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار بدهد.

انتخاب سیم سیار برای استفاده از دستگاه ماکروویو

با اینکه معمولا بسیاری از افراد، دستگاه‌های برقی خود را به طور مستقیم به پریز برق متصل می‌کنند اما گاهی اوقات ناچار هستیم که از یک کابل افزاینده یا سیم سیار برای تغذیه دستگاه‌های پرمصرف مانند ماکروویو استفاده کنیم که در این موارد باید به ضخامت کابل و توانایی آنها در انتقال جریان الکتریکی توجه داشته باشیم.

البته ذکر این نکته ضروری است که با وجود سیستم توزیع برق 220 ولت در کشورهایی مانند ایران، بسیاری از مشکلات فوق تا حد زیادی برطرف می‌شوند و به همین دلیل است که بسیاری از افراد بدون توجه به نوع سیم‌کشی و ظرفیت جریان‌دهی آنها به راحتی و بدون هیچ مشکلی از لوازم برقی پرمصرف استفاده می‌کنند.

توان مصرفی ورودی و خروجی و راندمان مصرف انرژی

به طور عملی هیچ دستگاه برقی دارای راندمان 100درصد نیست و مقدای از توان ورودی در بخش مدارات داخلی و در حین فرآیندهای مختلف تلف می‌‎شود. این موضوع به شکل بسیار حادتری در دستگاه‌های ماکروویو وجود دارد و بخش قابل توجهی از انرژی الکتریکی پیش از تبدیل شدن به امواج ماکروویو در بخش‌های الکتریکی دستگاه تلف می‌شود.

شاید دانستن این مطلب برایتان جالب باشد که تلفات انرژی در دستگاه‌های ماکروویو حدود 60درصد است! و به همین علت یک دستگاه ماکروویو 1000 واتی برای ارائه این مقدار از توان مفید، نیازمند استفاده از 1700 وات توان الکتریکی خواهد بود.

سوالات متدوال در خصوص دستگاه ماکروویو

سوالات متدوال در خصوص دستگاه ماکروویو

چگونه از سلامت ماکروویو خودمان مطمئن شویم؟

اگر در حین استفاده از ماکروویو دچار قطعی فیوز می‌شوید باید دستگاه را از نظر عملکرد مورد بررسی قرار بدهید. برای انجام این کار بهتر است دستگاه را در یک محیط با جریان برق مناسب مانند گاراژ تست کنید، اگر باز هم مشکلی از بابت قطعی فیوز وجود داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که دستگاه ماکروویو از نظر سیستم تغذیه و مدارات داخلی دچار مشکل شده و نیازمند تعویض یا تعمیر است.

در غیر این صورت و به احتمال زیاد، سیستم برق‌رسانی خانه شما ضعیف بوده و توانایی انتقال جریان مناسب به دستگاه را ندارد که برای رفع این مشکل باید از فیوزهای قوی‌تر یا سیم‌های ضخیم‌تر برای انتقال جریان برق استفاده کنید.

بهترین مقدار توان برای یک دستگاه ماکروویو چقدر است؟

معمولا نمونه‌های 1000 واتی، گزینه‌های مناسبی برای استفاده در محیطهای خانگی محسوب می‌شوند. البته این مقدار به عنوان میانگین مصرف یک ماکروویو بوده و در واقع حداکثر توان مصرفی این محصولات در حدود 1500 تا 1700 وات است.

به طور کلی توان بالاتر در یک ماکروویو به معنی پخت سریع‌تر و یکنواخت مواد غذایی خواهد بود. معمولا ماکروویوهای کمتر از 900 وات به عنوان نمونه‌های رده پایین، توان‌های 1000 تا 1150 وات به عنوان محصولات رده متوسط و مدل‌های با توان بیش از 1200 وات به عنوان ماکروویوهای رده بالا و پرمصرف طبقه‌بندی می‌شوند.

آیا می‌توان میزان جریان دریافتی از سیم‌کشی خانه را افزایش داد؟

برای انجام این کار بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. معمولا کابل‌کشی منازل از یک استاندارد و سیستم توزیع مشخص پیروی می‌کنند و ایجاد تغییرات ناآگاهانه می‌تواند صدمات و آسیب‌های بزرگی را به وسایل و سیستم برق ساختمان وارد کند.

معمولا عبور مقادیر بالای جریان از سیم‌های نازک باعث آب شدن و در برخی از موارد باعث بروز آتش‌سوزی در منازل می‌شود. برای تعویض فیوز یا کلید مینیاتوری ابتدا کنتور یا شمارنده جریان برق را قطع کنید و فیوز قبلی را با نمونه قوی‌تر جایگزین کنید. بهتر است تمامی مراحل فوق را با استفاده از یک دستکش ایمنی انجام بدهید.

Ad image
منبع:upgradedhome
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل