آشنایی با 8 روش پاک کردن شربت از روی فرش

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
آشنایی با 8 روش پاک کردن شربت از روی فرش
Ad image

آشنایی با 8 روش پاک کردن شربت از روی فرش

خوردن پنکیک و انواع شیرینی همراه با شربت‌های غلیظ یا عسل بسیار لذتبخش است اما ریختن ناخواسته این مواد غلیظ و سمج بر روی فرش، اتفاق بسیار ناخوشایندی است که در صورت برطرف نکردن آن می‌تواند جلوه بسیار بدی برای محیط زندگی شما به وجود بیاورد و سلامت و زیبایی فرش خانه شما را به خطر بیاندازد. به هر حال در این مقاله از مجله مجله کیف ابزار به بررسی چندین راهکار کاربردی و آسان برای پاک کردن انواع لکه‌های شربت و شیرینی از سطح فرش‌ها می‌پردازیم.

به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که انجام برخی از این روش‌ها بر روی دسته خاصی از الیاف و مواد بکار رفته در بافت فرش‌ها مناسب نیستند. همچنین ریخته شدن مایعات شیرین بر روی فرش باعث تحریک مورچه‌های قندی شده و باعث تجمع آنها در نقطه موردنظر می‌شود.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از محلول آمونیاک

قبل از هر چیزی ابتدا از یک ماسک تنفسی و دستکش استفاده کنید زیرا محلول آمونیاک برای پوست و سیستم تنفسی انسان مضر است. با استفاده از یک قاشق، مایع پخش شده بر روی فرش را تا حد امکان تمیز کنید. یک قاشق غذاخوری از محلول آمونیاک را با دو فنجان آب سرد در داخل یک بطری اسپری‌دار مخلوط کنید. به هیچ عنوان از آب گرم یا داغ استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد لکه بر روی فرش می‌شود.

از محلول به دست آمده بر روی نقطه موردنظر اسپری کنید تا جایی‌که شربت یا مایع ریخته شده بر روی فرش رقیق شود. پس از دو دقیقه محل لکه را با یک دستمال تمیز پاک کنید. در صورت باقی ماندن اثر لکه، مرحله قبل را چندین بار تکرار کنید تا هیچ اثری بر روی سطح فرش باقی نماند. سپس محل موردنظر را آب سرد بشویید و برای خشک کردن آن از یک حوله کمک بگیرید و با ایجاد فشار بر روی حوله، رطوبت موجود در فرش را از بین ببرید. بعد از خشک شدن کامل فرش، آن را جاروبرقی بکشید.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از سرکه سفید

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از سرکه سفید

تا حد امکان مایع ریخته شده بر روی فرش را با استفاده از قاشق جمع‌آوری کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و داخل یک بطری اسپری‌دار بریزید. از آب گرم یا داغ استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد لکه بر روی فرش می‌شود. محلول به دست آمده را بر روی لکه موردنظر اسپری کنید تا کاملا خیس خورده و شربت را رقیق کند. پس از دو دقیقه محل موردنظر را با پارچه تمیز پاک کنید.

در صورت باقی ماندن لکه بر روی فرش، یک قاشق چای‌خوری مایع دستشویی نرم‌کننده به محلول اضافه کرده و بر روی نقطه موردنظر بپاشید و به وسیله یک مسواک یا بُرس نرم، محل مورد را فرچه بزنید؛ سپس آن را پارچه پاک کنید. پس از این مرحله، یک حوله تمیز بر روی نقطه موردنظر پهن کرده و به مدت 1 دقیقه بر روی آن بایستید تا رطوبت موجود در فرش، توسط الیاف حوله جذب شود. بعد از خشک شدن کامل فرش، روی آن را جاروبرقی بکشید.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از مایع ظرفشویی

ابتدا مایع شیرین و چسبناک را تا حد امکان به وسیله قاشق جمع‌آوری کنید. یک قاشق غذاخوری از مایع ظرفشویی را با دو لیوان آب سرد ترکیب کرده و در داخل یک بطری اسپری‌دار بریزید و آن را خوب تکان بدهید. محلول را بر روی نقطه موردنظر اسپری کنید تا کاملا خیس شود. به مدت دو دقیقه صبر کنید و منتظر باشید تا لکه توسط محلول تجزیه شود.

برای کسب نتیجه مطلوب از این روش باید شهد یا شربت ریخته شده بر روی فرش به طور کامل رقیق شده باشد که برای این کار می‌توانید مقداری آب سرد به نقطه موردنظر اضافه کنید و سپس محل را با آب، تمیز کنید. در نهایت یک حوله را تا بزنید و بر روی محل خیس فرش بگذارید و به مدت 1 دقیقه بر روی آن بایستید تا مقدار رطوبت آن کاهش پیدا کند. به یاد داشته باشید که تا قبل از خشک شدن کامل فرش، روی آن را جارو نکنید.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از الکل طبی

برای انجام این روش از ماسک و دستکش استفاده کنید زیرا الکلی طبی در برخی از موارد باعث ایجاد حساسیت در ناحیه پوست و سیستم تنفسی می‌شود. ابتدا شربت یا مایع را به وسیله قاشق از روی فرش جمع‌آوری کرده و سپس الکل طبی را بر روی نقطه موردنظر بریزید. حدود 5 دقیق صبر کنید و مطمئن شوید که مایع چسبناک و شیرین توسط الکل رقیق شده باشد تا بتوان آن را به وسیله یک پارچه تمیز کرد.

در غیر این‌صورت مقداری آب سرد به نقطه موردنظر بریزید و لکه را با پارچه تمیز کنید. در صورت نیاز این مراحل را مجددا تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. یک حوله را تا بزنید و بر روی نقطه موردنظر قرار بدهید و حدود 1 دقیقه بر روی آن بایستید تا رطوبت فرش توسط حوله جذب شود. پس از خشک شدن کامل سطح، می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از محلول آب اکسیژنه

برای کار با این محلول از یک دستکش استفاده کنید زیرا تماس هیدروژن پرکسید با پوست باعث ایجاد حساسیت و سوزش می‌شود. ابتدا مایع ریخته شده بر روی فرش را با استفاده از یک قاشق جمع کنید. یک قاشق غذاخوری از محلول آب اکسیژنه را در یک لیوان آب سرد بریزید و به هیچ وجه از آب گرم استفاده نکنید. نقطه موردنظر را با محلول خیس کرده و پس از 5 دقیقه، نقطه موردنظر را با استفاده از یک دستمال خشک کنید.

در صورت وجود حالت چسبندگی در نقطه موردنظر، مقداری بیشتری از محلول آب و هیدروژن پرکسید را بر روی آن بریزید و این کار را تا محو شدن لکه و از بین رفتن حالت چسبندگی ادامه بدهید. در انتها یک حوله را بر روی منطقه خیس پهن کنید و به مدت 1 دقیق بر روی بایستید تا آب موجود در الیاف فرش توسط حوله جذب شود. پس از خشک شدن کامل فرش، بر روی آن جاروبرقی بکشید.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از صابون لباسشویی

برای جلوگیری از تاثیرات منفی صابون بر روی پوست از دستکش استفاده کنید. تا جای ممکن، اثرات مایع موجود بر روی فرش را به وسیله قاشق جمع‌آوری کنید. یک قاشق غذاخوری از صابون لباسشویی و یک لیوان آب سرد را در داخل یک اسپری بریزید و به خوبی تکان بدهید. محلول نهایی را به صورت اسپری بر روی سطح موردنظر بپاشید تا کاملا خیس شده و حالت چسبناک شربت را از بین ببرد.

بعد از دو دقیقه و با استفاده از یک پارچه تمیز، نقطه موردنظر را تمیز کنید و در صورت عدم کسب نتیجه مناسب، مقدار بیشتری از محلول را بر روی نقطه چسبناک فرش بریزید و سپس آن را خشک کنید. برای جلوگیری از اثرات منفی صابون بر روی فرش، از یک پارچه نمدار استفاده کنید و سطح را به طور کامل دستمال بکشید. برای جذب و از بین بردن حالت نمدار فرش، یک حوله ضخیم را بر روی قسمت نمدار پهن کنید و حدود 1 دقیقه بر روی آن بایستید. پس از خشک شدن کامل فرش، می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از پاک‌کننده آنزیم دار

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از پاک‌کننده آنزیم دار

برای این کار از دستکش استفاده کنید و بر اساس دستورالعمل‌های موجود بر روی بسته‌بندی محصول وارد عمل شوید. قبل از هر چیزی همه مواد چسبناک اضافی را با قاشق از روی فرش جمع کنید. پاک‌کننده آنزیم‌دار را بر روی نقطه موردنظر بریزید و زمان مشخصی را بر اساس دستورالعمل شرکت تولیدکننده، منتظر بمانید. در صورت مقاومت لکه، مقداری آب سرد به محل موردنظر اضافه کنید تا باعث رقیق شدن مایع چسبناک شود.

در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از مسواک یا بُرس نرم، محل لکه را به آرامی فرچه بکشید. محل لکه را با پارچه تمیز، پاک کرده و سپس محل را مطابق با دستور پاک‌کننده بشویید و آن را با حوله خشک کنید. قبل از کشیدن جاروبرقی، مطمئن شوید که محل لکه به طور کامل خشک شده باشد.

روش پاک کردن مایع شیرین و چسبناک از روی فرش با استفاده از حلال خشک‌شویی

برای اجرای این روش، از دستکش و ماسک تنفسی استفاده کنید زیرا حلال خشک‌شویی ممکن است باعث ایجاد حساسیت بر روی پوست و سیستم تنفسی شما شود. ابتدا مقادیر اضافی مایع چسبناک مانند شربت، عسل و غیره را با قاشق جمع‌آوری کرده و سپس مقداری آب سرد به محل لکه بریزید و تا حد امکان لکه را با استفاده از پارچه تمیز کنید.

تنها چند قطره از حلال خشک‌شویی را بر روی لکه بریزید و آن را به وسیله مسواک یا فرچه نرم به آرامی بر روی لکه ماساژ بدهید. (مقدار استفاده از حلال خشک‌شویی به ابعاد لکه بستگی دارد.) پس از حدود 10 تا 15 دقیقه، محل موردنظر را با استفاده از یک پارچه نمدار تمیز کنید تا اثری از مایع حلال بر روی فرش باقی نماند. یک حوله ضخیم را تا بزنید و آن را بر روی نقطه موردنظر قرار بدهید و به مدت 1 دقیق بر روی آن بایستید؛ این کار باعث کاهش رطوبت و خشک شدن سریع‌تر فرش می‌شود. پس از خشک شدن کامل فرش، آن را جاروبرقی کنید.

سوالات متداول در خصوص پاک کردن مایعات شیرین و غلیظ از روی فرش

چگونه لکه‌های شکلات را از روی فرش پاک کنیم؟

مانند روش‌های بالا ابتدا کلیه آثار و مقادیر اضافی شکلات را با استفاده از قاشق جمع‌آوری کنید. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و یک لیوان آب سرد را یکدیگر ترکیب کرده و بر روی نقطه موردنظر بریزید. پس از 2 دقیقه، نقطه موردنظر را با پارچه، تمیز کرده و پس از خشک شدن کامل فرش، آن را جاروبرقی کنید.

آیا می‌توان از دستگاه بخارشو برای پاک کردن مایعات چسبناک و شیرین استفاده کرد؟

به دلیل ماهیت مواد شیرین، استفاده از آب داغ یا بخارآب باعث ایجاد لکه بر روی فرش می‌شود و تمیز شدن الیاف فرش را سخت‌تر می‌کند. معمولا دستگاه‌های مخصوص فرش‌شویی، گزینه مناسبی برای انجام این کار هستند زیرا برای شستش فرش از آب سرد استفاده می‌کنند.

Ad image
منبع:upgradedhome
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل