آموزش پاک کردن لکه رنگ از روی پارکت لمینت با 4 روش مختلف

توسط بهنام افزودن دیدگاه
آموزش پاک کردن لکه رنگ از روی پارکت لمینت با 4 روش مختلف
Ad image

پاک کردن لکه رنگ از روی پارکت لمینت با 4 روش مختلف

نقاشی سقف و دیوارها، یکی از راه‌‌کارهای رایج برای تغییر فضای خانه محسوب می‌شود و اگر این کار را خودمان انجام دهیم، می‌توانیم با هزینه کمتری این کار را به سرانجام برسانیم. حتی اگر آدم محتاطی باشید، شاید به ‌طور ناخواسته چند قطره رنگ به کف زمین بیفتد. در اکثر مواقع می‌توانیم بدون باقی گذاشتن هیچ اثری، لکه رنگ را از روی سطوح پاک کنیم. اما گاهی اوقات پاک کردن رنگ از روی سطح لمینت می‌تواند به یک چالش بزرگ برای ما تبدیل شود. برای آشنایی با روش‌های پاک کردن رنگ از روی لمینت در این مقاله با مجله مجله کیف ابزار همراه شوید.

برای پاک کردن رنگ از روی سطوح لمینت، آب، سرکه و الکل را به طور مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و به محصول ایجاد شده، چند قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید. ابتدا تا جای ممکن، سطح لمینت را از وجود رنگ اضافی پاک کنید. سپس، پارچه آغشته به محلولی که در مرحله قبل درست کردیم را به آرامی روی لکه رنگ باقی مانده مالش دهید.

می‌توانید شیشه پاک کن را به عنوان یک روش غیرتهاجمی (روشی که موجب آسیب دیدن سطح لمینت نمی‌شود) نیز امتحان کنید. محلول استون که برای پاک کردن لاک ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز برای پاک کردن رنگ‌های اکریلیک عملکرد خوبی دارد اما به دلیل تاثیرگذاری بالای این محلول روی سطوح، از مصرف آن به مقدار زیاد خودداری کنید.

پاشیدن رنگ روی سطوح لمینت می‌تواند چالش‌هایی را برای ما به همراه داشته باشد. از طرفی باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ لکه‌ای روی سطح باقی نمی‌ماند و به طور همزمان باید از سالم ماندن لمینت نیز مطمعن شویم. هنگامی که از پاک کردن آسان رنگ از روی سطح لمینت صحبت می‌کنیم، نکاتی وجود دارند که باید پیش از برداشتن دستمال و پاک کردن سطح لمینت در نظر گرفته شوند.

نکاتی که باید هنگام پاک کردن سطح لمینت در نظر گرفته شوند

زمانی که متوجه می‌شوید سطح لمینت به رنگ آغشته شده، نکاتی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. زمانی که طول می‌کشد تا رنگ خشک شود، نوع رنگ مورد استفاده برای نقاشی و حتی خود لمینت نباید نادیده گرفته شوند.

آیا رنگ به تازگی روی سطوح جاری شده یا خشک شده است؟

سرعت پاک کردن رنگ از روی سطح، فاکتور بسیاری مهمی است که روش پاک کردن رنگ را مشخص می‌کند. اگر بتوانید در طی یک یا دو دقیقه پس از ریختن رنگ روی سطح لمینت، فرایند پاک کردن آن را آغاز کنید. می‌توانید از پارچه مرطوب و پاک کننده چند منظوره برای این کار استفاده کنید. در صورتی که رنگ خشک شده باشد، به سختی روی سطح لمینت می‌چسبد و پاک کردن آن دشوارتر خواهد شد.

پاک کردن رنگ خشک شده از روی لمینت

رنگ اکریلیک و روغنی در مقابل رنگ لاتکس

اگرچه رنگ‌های اکریلیک و روغنی از نظر چشم انسان یکسان به نظر می‌رسند اما از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند. تفاوت ترکیبات شیمیایی رنگ‌های اکریلیک و روغنی موجب می‌شود تا برخی از مواد پاک کننده، عملکرد بهتری روی انواع خاصی از رنگ‌ها داشته باشند. رنگ لاتکس بر پایه آب ساخته می‌شود و پاک کردن آن با استفاده از دستمال مرطوب آسان‌تر از رنگ‌ روغنی است که معمولاً به ترکیبات شیمیایی قدرتمندتری برای پاک کردن آن نیاز داریم.

ویژگی‌های لمینت را در نظر بگیرید

اگرچه سطح لمینت شبیه کاشی، چوب یا هر متریال دیگری به نظر می‌رسد اما معمولاً به اندازه آن‌ها دوام ندارد. ایجاد خراش‌های عمیق یا قرار دادن آن در معرض رطوبت زیاد می‌تواند به لمینت آسیب برساند یا باعث تاب برداشتن آن شود. اطمینان حاصل کنید که در زمان اعمال فشار و تمیز کاری، سطح لیمنت دچار آسیب نمی‌شود؛ چرا که در صورت وقوع این سناریو، تنها شرایط ظاهری لمینت را بدتر کرده‌ایم.

چهار روش برای پاک کردن رنگ از لمینت

  1. استفاده از کاردک لیسه برای پاک کردن لکه‌های بزرگ و غلیظ رنگ

لیسه بتونه را برای حذف لکه‌های غلیظ رنگ از روی لمینت امتحان کنید. با استفاده از لیسه بتونه و کمی دقت قادر خواهید بود تا تمامی یا بخشی از لکه‌های غلیظ رنگ را از روی سطح لمینت جدا کنید. سطح تیز لیسه را روی لبه لکه رنگ قرار دهید و با کمی فشار سعی کنید تا به آرامی لکه رنگ را از روی سطح لمینت جدا کنید.

استفاده از کاردک برای پاک کردن رنگ لمینت

در زمان استفاده از این روش برای پاک کردن لکه رنگ از روی سطح لمینت، مراقب باشید تا هیچ خراشی روی سطح آن ایجاد نشود. در بسیاری از شرایط به کارگیری این تکنیک، به عنوان نخستین گام اقدام مناسبی است؛ زیرا موجب کنده شدن لکه‌های بزرگ رنگ یا حذف بخشی از لکه‌های چسبیده از روی سطح لمینت می‌شود. با این وجود، اگر پس از به کارگیری لیسه بتونه برای پاک کرن رنگ، همچنان بخشی از رنگ روی سطح لمینت باقی مانده، از تکنیک مکمل استفاده کنید.

  1. از تکنیک‌های خانگی برای پاک کردن رنگ استفاده کنید

پیش از آن‌که از مواد شیمیایی به شدت تاثیرگذار یا مضر استفاده کنید. با استفاده از ترکیباتی که در هر خانه‌ای یافت می‌شود، یک محلول خانگی موثر برای پاک کردن لکه رنگ بسازید. برای این منظور، در یک ظرف تمیز آب، سرکه سفید و الکل را به مقدار مساوی با یکدیگر ترکیب کنید. پس از ترکیب کردن این مواد با یکدیگر، مقدار کمی مایع ظرفشویی به محلول اضافه کنید تا کمی کف کند.

یک پارچه تمیز را به این محلول آغشته کرده و به آرامی آن را روی لکه رنگ بکشید. از آنجایی که رنگ لاتکس بر پایه آب ساخته می‌شود، محلول خانگی تاثیر خوبی برای پاک کردن آن دارد.

پاک کردن رنگ از روی لمینت

  1. از محلول شیشه پاک کن برای پاک کردن لکه رنگ لمینت استفاده کنید

برای پاک کردن لکه رنگ روی لمینت می‌توانید از شیشه پاک کن استفاده کنید. بسیاری از محلول‌های شیشه پاک کن حاوی مقداری آمونیاک هستند که این ماده برای تجزیه برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها مانند گوگرد موثر است.

در صورتی که محلول خانگی عملکرد موثری برای پاک کردن لکه رنگ نداشت، برای گام بعدی محلول شیشه پاک کن را امتحان کنید. مقداری از مایع شیشه شور را روی رنگ اسپری کنید و سپس از یک پارچه تمیز برای پاک کردن لکه رنگ استفاده کنید. شیشه پاک کن را به مقدار کافی روی سطح لمینت اسپری کنید تا به آن آسیب نرساند.

استفاده از شیشه پاک کن

  1. از محلول لاک پاک کن استون استفاده کنید

اگر با استفاده از روش‌های قبلی موفق به حذف کامل لکه رنگ نشدید یا رنگ اکریلیک روی سطح لمینت پاشیده شده، می‌توانید از استون برای پاک کردن آن استفاده کنید. استون حلال مناسبی برای انواع رنگ‌ها و به ویژه رنگ اکریلیک به شمار می‌آید.

مایع استون را به دقت روی لکه رنگ استفاده کنید. از آنجایی که استون حلال قدرتمندی است، استفاده بیش از حد از آن می‌تواند به آسیب دیدن لمینت منجر شود. مقدار کمی استون را روی رنگ بریزید و سپس اجازه دهید تا برای چند دقیقه روی لکه باقی بماند. سپس لکه را با پارچه تمیز پاک کنید. شاید برای پاک کردن کامل لکه رنگ مجبور شوید تا این مراحل را برای چند مرتبه تکرار کنید.

جمع‌بندی

در صورتی که رنگ روی سطح لمینت پاشیده شد، دستپاچه نشوید. در چنین شرایطی، به سرعت برای پاک کردن آن از روی لمینت اقدام کنید. قبل از خشک شدن رنگ می‌توانید با تلاش کمتری آن را از روی سطح لمینت پاک کنید.

اگر با لکه رنگ خشک شده مواجه هستید، در نخستین گام تلاش کنید تا آن را با لیسه بتونه از روی سطح لمینت جدا کنید. اگر همچنان رنگ روی لمینت باقی مانده، محلول خانگی حاصل از ترکیب مساوی آب، سرکه، الکل را به همراه مقداری مایع ظرفشویی امتحان کنید.

در گام بعدی، مایع شیشه پاک کن حاوی آمونیاک را امتحان کنید. در نهایت، برای لکه‌های سرسخت و به ویژه رنگ‌های اکریلیک می‌توانید از استون استفاده کنید.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل