روش های کاربردی برای پاک کردن پاستل های روغنی از روی فرش

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
روش های کاربردی برای پاک کردن پاستل های روغنی از روی فرش
Ad image

چگونه پاستل های روغنی نقاشی را از سطح فرش پاک کنیم؟ آموزش پاک کردن پاستل های روغنی از روی فرش

همه انسان‌ها از دیدن نقاشی‌های زیبا لذت می‌برند اما مواد مورد استفاده در خلق نقاشی‌ها مانند پاستل‌های روغنی می‌توانند لکه‌های آزاردهنده و سرسختی را بر روی سطوح مختلف از جمله فرش‌ها ایجاد کنند و اعصاب و روان شما را به طور کامل بهم بریزند. اما به هر حال نکته مهم اینجاست که در صورت بروز چنین شرایطی چه کارهایی می‌توان انجام داد و چگونه می‌توان از شر این لکه‌های لجباز و سمج راحت شد؟ در این مقاله از رسانه مجله کیف ابزار با ما همراه باشید تا با روش‌های مختلف پاک کردن پاستل های روغنی از روی الیاف فرش آشنا شویم.

از جمله روش‌های کاربردی برای پاک کردن پاستل‌های روغنی از روی سطح فرش می‌توان به استفاده از مایع ظرفشویی یا روغن روان‌کننده WD-40 اشاره کرد. همچنین برای پاک کردن پاستل‌های روغنی از روی الیاف مصنوعی یا پلاستیکی فرش‌ها می‌توان از مایع فرش‌شویی کمک گرفت. به هر حال پاک کردن این قبیل لکه‌ها تا حدی دشوار و در برخی از موارد نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیادی خواهد بود. بنابراین برای از بین بردن آنها باید با آگاهی کامل وارد عمل شویم زیرا هر حرکت اشتباه ممکن است به بدتر شدن اوضاع منجر شود.

لکه‌های ایجاد شده توسط پاستل‌های روغنی بسیار سرسخت هستند و در فرش‌های رنگ روشن و به شکل ویژه در الیاف ابریشمی و پشمی باعث ایجاد آسیب‌های دائمی و غیر قابل جبران در آنها می‌شوند. اما برای از بین بردن این لکه‌ها، می‌توانید شخصا دست‌بکار شوید و با انجام روش‌های مختلف، آنها را پاکسازی کنید.

آیا بهتر نیست برای پاکسازی پاستل های روغنی از یک متخصص کمک بگیریم؟

کمک خواستن از یک فرد متخصص برای پاک کردن پاستل های روغنی ریخته شده بر روی فرش، انتخاب هوشمندانه و کاملا درستی است زیرا مواد مورد استفاده برای انجام این کار با توجه به جنس و رنگ فرش متفاوت خواهد بود و در صورتی‌که بخواهیم این کار را به صورت شخصی انجام بدهیم، ممکن است به نتیجه چندان مطلوبی دست پیدا نکنیم. به طور کلی برای پاکسازی لکه‌های مختلف از فرش‌های دست‌باف و رنگ روشن، بهتر است از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیریم.

هزینه پاکسازی پاستل های روغنی از الیاف فرش چقدر است؟

با توجه با ماهیت و ساختار شیمیایی پاستل‌های روغنی، معمولا بسیاری از شرکت‌های قالیشویی، مسئولیت پاکسازی آنها را بر عهده نمی‌گیرند. از طرفی میزان هزینه لازم برای انجام این کار به نوع فرش و اندازه لکه ایجاد شده بستگی دارد که به طور معمول هزینه‌ای بالغ بر 50 تا 200 دلار (250 هزار تا 1 میلیون تومان) در پی خواهد داشت. البته ممکن است هزینه‌های جانبی دیگری مانند مواد شوینده نیز به این مبلغ اضافه شود.

این هزینه نسبتا زیاد، بسیاری از افراد را به استفاده از روش‌های دستی برای پاکسازی پاستل های روغنی ترغیب می‌کند و هدف اصلی ما از ارائه این مقاله، جلوگیری از اجرای روش‌های نادرست و ارائه روش‌های مرسوم و کارآمد برای کسب بهترین نتیجه ممکن است.

چگونه لکه های ایجاد شده توسط پاستل های روغنی را از سطح فرش پاک کنیم؟

پاسخ به این سوال تا حدودی سخت و پیچیده است زیرا نحوه پاک کردن پاستل های روغنی از الیاف فرش تا حد زیادی به رنگ پاستل و جنس و رنگ الیاف فرش بستگی دارد اما روش‌های ارائه شده در این مقاله تا حد قابل قبولی برای انواع حالت‌ها کارآیی دارد و باز هم تاکید می‌کنیم که برای کسب بهترین نتیجه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

پاک کردن لکه های پاستل روغنی از روی فرش با استفاده از روان کننده WD-40

پاک کردن لکه های پاستل روغنی از روی فرش با استفاده از روان کننده WD-40

معمولا از روان کننده WD-40 برای از بین بردن رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد و سایر رنگها نظیر مشکی، سبز مایل به زرد و آبی آسمانی استفاده می‌شود. برای استفاده از این ماده به روش زیر عمل کنید.

تا حد امکان، مواد پاستل را با استفاده از یک موچین یا چاقوی لبه‌گرد از روی فرش جمع‌آوری کنید. سپس روان کننده WD-40 را بر روی لکه اسپری کرده و به مدت 5 تا 10 دقیقه منتظر بمانید و پس از آن محل لکه را با استفاده از مایع ظرفشویی بشویید. توجه داشته باشید که محل لکه را فشار ندهید زیرا این کار باعث نفوذ لکه به لایه‌های زیرین فرش می‌شود.

با از بین رفتن اثر لکه می‌توانید با مقدار بیشتری از مایع ظرفشویی و آب، محل لکه را شستشو بدهید. در این مرحله استفاده از یک مکنده می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در از بین بردن اثر لکه داشته باشد. در پایان بهتر است از یک حوله سفید برای خشک کردن محل لکه استفاده کنید.

پاک کردن لکه های پاستل روغنی از روی فرش با استفاده از مایع ظرفشویی

برای از بین بردن رنگ‌هایی مانند سرمه‌ای، فیروزه‌ای، طلایی، سفید، خاکستری و نقره‌ای بهتر است از مایع ظرفشویی و به روش زیر استفاده کنید.

ابتدا رنگ‌های اضافی را به دقت و با استفاده از یک موچین جمع‌آوری کنید. مایع ظرفشویی را به طور مستقیم بر روی لکه بریزید و به آرامی آن را مالش دهید تا زمانی‌که لکه به آرامی ناپدید شود. معمولا انجام این مرحله، مدتی طول می‌کشد ولی در بیشتر موارد کارساز است.

پس از آن محل لکه را با آب بشویید و با استفاده از روش مکش، مقدار اضافی آب و مایع ظرفشویی را از بافت فرش خارج کنید. پس از این مرحله می‌توانید محل لکه را با استفاده از یک حوله خشک کنید یا آن را در معرض هوای آزاد قرار بدهید.

پاک کردن لکه های پاستل روغنی از روی فرش با استفاده از پاک کننده مخصوص فرش

این روش منحصرا برای استفاده در فرش‌های ماشینی و الیاف مصنوعی مناسب است و برای فرش‌های دستباف و الیاف طبیعی توصیه نمی‌شود. برای پاک کردن الیاف پشمی یا پنبه‌ای تنها از مایع ظرفشویی استفاده کنید یا از یک متخصص حرفه‌ای برای پاکسازی آن کمک بگیرید.

استفاده از پاک کننده مخصوص فرش برای پاکسازی رنگ‌های قهوه‌ای روشن، سفید، سبز خزه‌ای، سبز مایل به زرد و خاکستری مناسب بوده و روش کار با آن نسبتا ساده است. برای انجام این روش، ابتدا تا حد امکان باقیمانده پاستل را از روی فرش جمع‌آوری کرده و دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی شرکت سازنده محلول پاک کننده را دنبال کنید.

در صورتی که انجام روش‌های فوق به نتیجه مطلوب ختم نشود، چکار باید کرد؟

با وجود انجام دقیق و درست هریک از روش‌های فوق، ممکن است لکه‌های روغنی پاستل به طور کامل از سطح فرش‌ها پاک نشوند و این مورد یکی از معایب استفاده از روش‌های تجربی برای پاک کردن پاستل های روغنی از سطح فرش است زیرا شرکت‌های تولیدکننده پاستل‌ها معمولا از فرمول‌های متفاوتی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند و ممکن است انجام روش‌های بالا دارای نتایج متفاوتی بر روی پاستل‌های مختلف باشد.

مالیده شدن پاستل های روغنی بر روی فرش باعث ایجاد لکه‌های بسیار سرسختی می‌شود که متاسفانه در برخی از موارد امکان پاکسازی آنها غیرممکن است. بنابراین بهتر است نقاشان و علاقمندان به هنر نقاشی برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی از روش پیشگیری استفاده کنند. به این معنی که پیشنهاد می‌شود تا این افراد، کارگاه نقاشی خود را به یک محیط اختصاصی یا در فضایی خارج از محیط خانه و به دور از فرش‌ها و الیاف حساس منتقل کرده و تا حد امکان، رنگ‌ها و پاستل‌های روغنی خود را در داخل ظروف نشکن یا بسته‌های پلاستیکی مقاوم نگهداری کنند.

اما با این حال، احتمال بروز این مشکلات برای برخی از افراد وجود خواهد داشت و در صورت مواجهه با این موارد بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید و از انجام خودسرانه و ناآگاهانه روش‌های مختلف خودداری کنید.

سوالات متداول در خصوص روش های کاربردی برای پاک کردن پاستل های روغنی از روی فرش

چرا روش پاک کردن رنگ‌های مختلف پاستل های روغنی با یکدیگر متفاوت است؟

از نظر فنی هیچ تفاوتی میان رنگ‌های مختلف پاستل های روغنی وجود ندارد و به عنوان مثال شما می‌توانید از مایع ظرفشویی برای پاک کردن رنگ‌های گرم نیز استفاده کنید اما نکته مهم اینجاست که هر رنگ دارای ترکیباتی است که انجام یک روش خاص، نتیجه بهتری را نسبت به سایر روش‌ها به ارمغان می‌آورد. مثلا استفاده از روان‌کننده WD-40 برای پاکسازی پاستل‌های روغنی سنگین و بسیار چرب مناسب‌تر است زیرا این مایع عملکرد بسیار خوبی در زمینه پاک کردن مواد روغنی دارد.

آیا می‌توان از پودر لکه‌بر OxiClean برای پاک کردن پاستل های روغنی استفاده کرد؟

آیا می‌توان از پودر لکه‌بر OxiClean برای پاک کردن پاستل های روغنی استفاده کرد؟

صادقانه باید بگوییم که استفاده از پودر لکه‌بر OxiClean می‌تواند بر روی فرش شما معجزه کند اما باید در نظر داشته باشیم که این روش به عنوان بهترین راهکار برای پاک کردن لکه‌های پاستل های روغنی از روی سطح فرش نیست زیرا پس از استفاده از این محصول باید محل لکه را به طور کامل خیس کرده و آن را با مواد شوینده معمولی نیز بشویید.

به همین دلیل است که پودر لکه‌بر OxiClean به شکل ویژه برای لکه‌برداری از انواع لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و گزینه مناسبی برای پاک کردن لکه از سطح فرش نیست. به هر ترتیب استفاده از پودر لکه‌بر OxiClean می‌تواند شما را از شر لکه‌های پاستل‌های روغنی خلاص کند اما به شرطی‌که پس از استفاده از این محصول، مجددا محل لکه را با استفاده از مواد شوینده تمیز کنید.

البته باید توجه داشت که استفاده از این روش توسط تولیدکنندگان رنگ‌های نقاشی تایید نشده است اما مصرف‌کنندگان مختلفی از نتیجه مطلوب این روش رضایت داشته‌اند و اگر به دنبال استفاده از پودر لکه‌بر OxiClean هستید، باید بگوییم که این روش، ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

Ad image
منبع:upgradedhome
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل