استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوار خانه، ممکن است؟

توسط بهنام افزودن دیدگاه
استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوار خانه، ممکن است؟
Ad image

استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوار خانه، ممکن است؟

برآورد دقیق میزان رنگ مورد نیاز برای نقاشی ساختمان معمولاً مستلزم در اختیار داشتن تجربه و دانش بالایی است. در این بین، وقوع یک اتفاق ناخواسته در هر لحظه می‌تواند تمامی دقیق‌ترین تخمین‌ها را نیز بی‌اعتبار کند. تمام شدن رنگ یکی از چالش‌های رایج در نقاشی ساختمان محسوب می‌شود که وقت و انرژی زیادی را به هدر می‌دهد.

در چنین شرایطی، شاید استفاده از یک راهکار جایگزین مانند استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوارها و برعکس ایده خوبی به نظر برسد که در نگاه اولیه، صرفه‌جویی اقتصادی را نیز به همراه دارد. شاید در ظاهر، رنگ مورد استفاده برای نقاشی سقف ساختمان و رنگ دیوارها یکسان به نظر برسند اما تفاوت‌هایی بین این رنگ‌ها وجود دارد. در این مقاله از مجله کیف ابزار امکان استفاده از رنگ سقفی به جای رنگ دیواری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوار ساختمان

اگر در حال نوسازی خانه خود هستید و در زمان نقاشی ساختمان رنگ مورد استفاده برای نقاشی دیوارها به پایان رسیده، شاید این پرسش را مطرح کنید که آیا امکان استفاده از رنگ‌های اضافی باقی مانده از نقاشی سقف برای رنگ‌آمیزی دیوارها وجود دارد؟ اگرچه در موقعیت‌های اضطراری امکان استفاده از رنگ سقفی برای رنگ‌آمیزی دیوارها نیز وجود دارد اما انجام این اقدام تنها با رعایت شرایط و ضوابط مشخصی امکان‌پذیر است.

استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوارها مانعی ندارد اما توصیه می‌کنیم که از رنگ سقفی تنها به عنوان لایه آستر یا پرایمر رنگ استفاده کنید. استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوارها معایب و مزایایی را به همراه دارد که عبارتند از:

  • محدودیت در طیف رنگ‌های قابل انتخاب برای نقاشی دیوارها
  • قابلیت پوشاندن لکه‌های دیوار با استفاده از رنگ سقف
  • ماندگاری و دوام بالا

استفاده از رنگ سقفی، برای نقاشی سطوح مختلف به‌جز سقف ساختمان ایده جدیدی نیست. با این وجود، درک تفاوت‌ رنگ‌های مورد استفاده برای نقاشی سقف و دیوارها و این که هر یک از این رنگ‌ها برای چه سطوحی مناسب هستند، به ما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری را اتخاذ کنیم.

مقایسه رنگ سقفی و دیواری

ویسکوزیته یا غلظت رنگ، مهم‌ترین وجه تمایز بین رنگ‌های سقفی و دیواری به شمار می‌آید. از آنجایی که رنگ سقفی ویسکوزیته بالاتری در مقایسه با رنگ مورد استفاده برای نقاشی دیوارها دارد، به خوبی روی سقف می‌چسبد و لایه ضخیم‌تری را نیز روی سطح آن شکل می‌دهد.

از آنجایی که مواد جامد سهم بیشتری در ترکیب رنگ سقفی دارند، احتمال چکه کردن آن نیز در مقایسه با رنگ دیواری کمتر است.  به علاوه، هر لایه از رنگ سقفی ضخامت بیشتری در مقایسه با رنگ دیواری دارد و پوشش کاملی را ایجاد می‌کند. در مقابل، برای پوشاندن کامل سطح با استفاده از رنگ دیواری، 2 یا 3 مرتبه نقاشی با قلم مو یا پیستوله بادی(ایجاد چند لایه رنگ روی هم) ضروری به نظر می‌رسد.

محدودیت انتخاب طیف رنگ

اغلب رنگ‌های سقفی طوری ساخته می‌شوند تا راحتی در نقاشی ساختمان را به همراه داشته باشند و معمولاً از ظاهر ساده‌ای نیز برخوردارند. بر همین اساس، در مقایسه با رنگ دیواری معمولاً گزینه‌های قابل انتخاب کمتری برای رنگ سقفی وجود دارد.

 

ویسکوزیته بالا

از آنجایی که رنگ سقفی ویسکوزیته بالایی دارد، به راحتی روی سطح داخلی سقف ساختمان می‌چسبد و احتمال چکه کردن رنگ نیز کمتر است. استفاده از رنگ سقفی برای نقاشی دیوارها به افزایش سرعت نقاشی کمک می‌کند. چراکه رنگ لاتکس معمولی قوام کمتری دارد و به دلیل اینکه لایه نازکتری روی دیوار بر جای می‌گذارد، تعداد لایه‌های مورد نیاز برای پوشاندن کامل سطح افزایش می‌یابد.

ماندگاری و دوام رنگ

ماندگاری بیشتر رنگ‌های مات در مقایسه با رنگ‌های نیمه براق و براق، آن‌ها را به گزینه محبوبی برای نقاشی سقف خانه تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر، یک خراش کوچک روی رنگ نیمه براق می‌تواند به آشکار شدن بافت سطح دیوار منجر شود و به همین دلیل می‌توانیم ادعا کنیم که رنگ‌ نیمه براق ماندگاری کمتری در مقایسه با رنگ مات دارد.

 

پنهان کردن لکه‌ها

از آنجایی که رنگ سقفی ویسکوزیته بالایی دارد، لکه‌های دیوار را نیز به خوبی پوشش می‌دهد. به همین دلیل، رنگ سقف انتخاب مناسبی به عنوان لایه آستر و دیوارهای ساختمان در مناطق پُر تردد شهری محسوب می‌شود. به علاوه، پوشاندن لکه‌های کپک ناشی از نشت آب، با استفاده از رنگ غلیظ آسان‌تر است.

اگرچه پوشاندن تمامی لکه‌ها با استفاده از رنگ‌های مختلف همیشه موفقیت‌آمیز نیست اما رنگ سقفی در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به رنگ دیواری دارد؛ بنابراین به کارگیری رنگ سقفی به عنوان آستر دیوار اتاق‌هایی که اثر تماس دست، دود سیگار یا حتی ریختن نوشیدنی و مواد غذایی کثیف به نظر می‌رسند، انتخاب مناسبی است.

آیا استفاده از رنگ سقفی صرفه اقتصادی دارد؟

با در نظر گرفتن شرایط نقاشی ساختمان، خرید رنگ سقفی می‌تواند از نظر اقتصادی یک انتخاب هوشمندانه باشد. اگرچه این نوع رنگ اساساً برای نقاشی سقف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امکان استفاده از آن برای هر سطح دیگری نیز وجود دارد.

در سطوحی که لکه‌های سطحی مشکل‌ساز شده‌اند، رنگ سقفی عملکرد مناسبی برای محور کردن این لکه‌ها دارد. اگرچه رنگ سقفی معمولاً با قیمت نسبتاً بالاتری در مقایسه با رنگ لاتکس استاندارد به فروش می‌رسد، سطوح را به خوبی پوشش می‌دهد و دوام بالایی نیز دارد. با در نظر گرفتن تمامی ویژگی‌های عنوان شده برای رنگ سقفی، استفاده هوشمندانه از این رنگ می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه نقاشی ساختمان را به همراه داشته باشد.

انواع رنگ سقفی

از آنجایی که رنگ سقفی پایه‌ای ترین بافت رنگ را دارد، نور کمی را منعکس می‌کند و به همین دلیل گزینه محبوبی برای نقاشی سقف خانه‌ها نیز محسوب می‌شود. رنگ سقفی غالباً ظاهری صاف و سفید دارد اما می‌تواند پوششی شبیه پوسته تخم مرغ نیز داشته باشد. از طرفی، نقاشی سقف با رنگ براق می‌تواند توجه افراد را از دیوارها و دکوراسیون خانه منحرف کند.

 

رنگ پوسته تخم مرغی

زمانی که در انتخاب رنگ مناسب تردید دارید، انتخاب پوشش پوسته تخم مرغی گزینه محتاطانه‌تری است. این نوع رنگ ظاهری صاف و کمی براق دارد و برای استفاده در فضاهایی مانند اتاق‌ شخصی، اتاق پذیرایی و راهروها مناسب است. این نوع رنگ، از نظر درخشندگی بین رنگ مات و رنگ‌ نیمه براق قرار می‌گیرد. سطوحی که با رنگ پوسته تخم مرغی پوشیده شده‌اند از نظر دوام و تمیزی، تفاوت چندانی با سطوح پوشیده شده با رنگ مات ندارند.

رنگ مات

سطوحی که با رنگ مات نقاشی شده‌اند، عموماً ظاهری صاف و یکدست دارند. این رنگ، برای پوشش فضاهای رسمی ساختمان مانند اتاق غذاخوری و نشیمن مناسب است. انعکاس اندک نور توسط رنگ مات می‌تواند ویژگی مفیدی برای پوشاندن عیوب دیوار و سقف مانند سوراخ‌ها، فرورفتگی‌ها و الگوهای تکراری باشد.

برای نقاشی ساختمان از سقف شروع کنم یا دیوارها؟

اگر قصد نقاشی کل خانه را دارید، توصیه می‌کنیم تا استراتژی نقاشی از بالا به پایین (از سقف به دیوار) را امتحان کنید. در این روش ابتدا سقف خانه و سپس دیوارها نقاشی می‌شوند؛ بنابراین، دلیلی برای نگرانی از چکیده شدن رنگ روی دیوارها وجود ندارد.

دیوارها را با استفاده از رنگ مات نقاشی کنم یا با استفاده از رنگ پوسته تخم مرغی؟

هر یک از رنگ‌های موجود در بازار، معمولاً کاربردهای متفاوتی برای نقاشی سطوح مختلف دارند اما در نهایت ترجیحات مالک ساختمان نوع رنگ‌های مورد استفاده برای نقاشی خانه را تعیین می‌کند. برای مثال، رنگ پوسته تخم مرغی معمولاً برای پوشش آشپزخانه و فضاهای باز کاربرد دارد. این رنگ عملکرد مناسبی برای مکان‌های کم تردد دارد و به دلیل ایجاد سطحی صاف و کمی درخشان، برای محیط‌های اداری یا تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوشش متخلخل رنگ مات، موجب می‌شود تا تمیز کردن سطح آن دشوار باشد؛ بنابراین رنگ مات برای سطوحی که در معرض تماس دست، گرد و خاک و دود قرار دارند، گزینه چندان مناسبی محسوب نمی‌شود. از طرفی، سطح صاف می‌تواند به سرعت لکه‌دار شود.

اگر در حال ساخت خانه جدید یا نوسازی خانه هستید، انتخاب رنگ مناسب برای سطوح از اهمیت بالایی برخوردار است. به خاطر داشته باشید که تمیز کردن رنگ‌های براق در مقایسه با رنگ‌های مات آسان‌تر است؛ به عبارت دیگر، رنگ براق یا نیمه براق برای نقاشی مناطق شلوغ و پُر تردد خانه مناسب هستند.

در صورتی که همچنان برای انتخاب رنگ مناسب تردید دارید، از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. متخصصین می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط ساختمان و نیازهای خودتان گزینه مناسبی را به شما پیشنهاد کنند.

جمع‌بندی

شاید رنگ سقفی و دیواری شبیه به یکدیگر به نظر برسند اما نیازها و الزامات نقاشی سطوح افقی و عمودی ساختمان موجب شده تا رنگ‌های مورد استفاده برای نقاشی این سطوح نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. رنگ سقفی معمولاً ویسکوزیته بالایی دارد و به سختی چکه می‌کند و در مقابل رنگ دیواری معمولاً غلظت کمتری دارد.

اگر هیچ قوطی رنگی برای نقاشی دیوارهای ساختمان باقی نمانده و می‌خواهید با از باقی مانده رنگ سقفی کار نقاشی را به پایان برسانید، باید بدانید که امکان استفاده از رنگ سقف برای نقاشی دیوارها وجود دارد اما تنها می‌توانید از این رنگ به عنوان آستر استفاده کنید و نه به عنوان پوشش نهایی دیوار.

از آنجایی که رنگ سقفی ویسکوزیته بالایی دارد، به خوبی لکه‌ها را پوشش می‌دهد و استفاده از رنگ سقفی به عنوان لایه آستر انتخاب هوشمندانه‌ای است.

 

سوالات متداول در رابطه با نقاشی ساختمان

آیا می‌توانم رنگ سقفی و رنگ دیواری را با یکدیگر ترکیب کنم؟

رنگ سقفی مات را با رنگ ساتین ترکیب نکنید! در چنین شرایطی، پیش از رنگ آمیزی کل ساختمان، عملکرد ترکیب رنگی مورد نظر را روی یک سطح آزمایشی بررسی کنید تا از ایجاد پوشش مناسب و قابل قبول اطمینان حاصل شود. به علاوه، توصیه می‌کنیم که در زمان امتحان کردن ترکیب رنگی، تنها مقدار کمی از رنگ سقفی و دیواری را با یکدیگر ترکیب کنید تا در صورت بروز مشکل، رنگ زیادی به هدر نرود.

چه نوع رنگی برای نقاشی سقف ساختمان مناسب است؟

هر رنگی از مقداری ماده حلال تشکیل می‌شود که برای رقیق کردن رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از حلال موجب می‌شود تا امکان حرکت روان قلم مو یا غلتک روی دیوار فراهم شود. بر اساس توصیه وب‌سایت Home Depot، رنگی را برای پوشش سقف استفاده کنید که کمتر از 45 درصد آن از مواد حلال تشکیل شده باشد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل