بهترین راهکار برش کاشی پرسلان بدون شکسته شدن

توسط بهنام افزودن دیدگاه
بهترین راهکار برش کاشی پرسلان بدون شکسته شدن
Ad image

بهترین راهکار برش کاشی پرسلان بدون شکسته شدن

کاشی پرسلان گزینه مناسبی برای پوشاندن دیوار آشپزخانه، حمام و دستشویی محسوب می‌شود؛ یعنی در حالی که ظاهر ساده‌ای دارد، از دوام خوبی نیز برخوردار است. گاهی در زمان کاشی‌کاری مجبور می‌شویم تا کاشی‌های متعددی را برش دهیم.

در حالی که برش دادن کاشی بدون خُرد کردن آن، مستلزم مهارت و دقت زیادی است، دست‌یابی به این هدف با استفاده از ابزار مناسب غیر ممکن نیست. در این مقاله از مجله کیف ابزار با تکنیک به حداقل رساندن شکستگی کاشی پرسلان در زمان برش دادن آن آشنا خواهید شد.

 

از اره خیس بُر برای برش دادن کاشی استفاده کنید

اره‌های خیس‌بُر ابزارهای همه کاره‌ای هستند که می‌توانیم از آن‌ها برای برش دادن متریال‌های مختلفی مانند کاشی پرسلان استفاده کنیم. اره‌های خیس‌بُر نقاط قوت متعددی دارند که این ابزارها را به گزینه مناسبی برای برش دادن کاشی پرسلان تبدیل می‌کند.

ایجاد برش دقیق، نخستین و مهم‌ترین مزیت اره‌ خیس بُر محسوب می‌شود. در زمان برش دادن کاشی پرسلان باید بتوانیم آن را به طور دقیق برش دهیم. در غیر این صورت قطعات برش داده شده، پس از نصب روی دیوار به خوبی با یکدیگر همخوانی نخواهند داشت.

اره خیس‌بُر کاشی‌کار را قادر می‌سازد تا کاشی را به طور صاف و یک‌دست برش دهد. چگونگی برش دادن کاشی‌ها در جلب رضایت کارفرما از نتیجه کار نهایی و سرعت بخشیدن به فرایند برش کاشی تاثیر زیادی دارد.

اگر قصد برش دادن تعداد زیادی کاشی‌ را دارید و در این زمینه تجربه زیادی ندارید، بهتر است تا از اره خیس‌بُر استفاده کنید. با سرمایه‌گذاری روی اره خیس‌بُر می‌توانید احتمال شکستن کاشی در زمان برش دادن آن را به حداقل برسانید.

 

به چه ابزارهایی برای برش دادن کاشی پرسلان نیاز داریم؟

تامین ابزارهای مورد نیاز برای کاشی‌کاری، نخستین گام در اجرای این پروژه محسوب می‌شود. با در اختیار داشتن ابزارهای لازم می‌توانیم بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای کاشی‌ها را برش دهیم. سایر ابزارهایی که در کناره یک اره خیس‌بُر خوب مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • تیغه الماس
  • دستگاه کاشی بُر (در بازار ایران با نام دستگاه سرامیک بر شناخته می‌شود)
  • دستکش کار ضخیم
  • عینک محافظ چشم

 

سرامیک پرسلان را طوری برش دهیم تا شکسته نشود

شکستن تعداد زیادی کاشی یا سرامیک، یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند در زمان برش‌کاری برای هر فردی اتفاق بیفتند. با استفاده از تکنیکی که با عنوان «سیستم ناچینگ (Notching System)» شناخته می‌شود، می‌توانیم احتمال شکستن کاشی یا سرامیک را در زمان بُرش دادن آن به حداقل برسانیم. در ادامه به طور گام به گام با این تکنیک آشنا خواهید شد:

  • کاشی یا سرامیک پرسلان را طوری روی تیغه قرار دهید که گویا قصد دارید آن را تا انتها برش دهید.
  • دو نقطه برش را روی سطح سرامیک یا کاشی علامت بزنید. این نقاط باید از یکدیگر فاصله یکسانی داشته باشند تا بتوانیم از برش یکنواخت آن اطمینان حاصل کنیم.
  • قبل از روشن کردن دستگاه بُرش، اطمینان حاصل کنید که قادر به مشاهده نقاط برش هستید.
  • اره خیس بُر را روشن کنید.
  • به آرامی کاشی را به سمت تیغه اره فشار دهید، تنها به اندازه یک اینچ از علامت را برش دهید.
  • برای ایجاد دومین بُرش، کاشی را بچرخانید. این برش باید در سمت مقابل اولین محل برش انجام شود.
  • کاشی را طوری روی تیغه دستگاه برش قرار دهید که روی دومین خط برش قرار بگیرد. سپس کاشی را به آرامی حرکت دهید تا از انتهای آخرین بریدگی به نخستین بریدگی برسید.

 

اعمال فشار در زمان برش کاشی

پیروی از تکنیک Notching System در زمان برش دادن کاشی پرسلان، روش موثری برای جلوگیری از شکسته شدن آن محسوب می‌شود. با این وجود، این فرایند کاملا بی‌نقص نیست و با رعایت چند نکته اضافی قادر خواهید بود تا شانس موفقیت در برش کاشی و سرامیک را افزایش دهید.

برش کاشی تحت فشار یکی از مهم‌ترین نکاتی است که به جلوگیری از شکسته شدن کاشی کمک می‌کند. ما می‌توانیم با استفاده از ابزار دستی، اره برقی یا هر ابزار دیگری این کار را انجام دهیم. اصول انجام این کار نسبتاً ساده است؛ یعنی کافی است تا در طول فرایند برش، به سطح کاشی فشار یکنواختی اعمال شود. این فشار باید به طور ملایم به سطح کاشی وارد شود تا فرایند برش‌کاری به طور روان انجام شود.

برای درک بهتر دلیل برش دادن کاشی و سرامیک پرسلاین تحت فشار، به چگونگی برش دادن کاغذ توسط قیچی فکر کنید. کاغذ را با یک دست نگه می‌داریم تا در جای خود ثابت باقی بماند و کنترل بیشتری روی فرایند برش کاغذ داشته باشیم. این دقیقاً همان کاری است که باید در زمان برش دادن کاشی پرسلاین انجام ‌دهیم.

 

جلوگیری از شکسته شدن کاشی پرسلاین با ایجاد برش‌های کم عمق

خودداری از ایجاد برش‌های عمیق روی سطح کاشی‌ و سرامیک پرسلاین، اهمیت زیادی در جلوگیری از شکسته شدن کاشی دارد. برش‌های عمیق می‌توانند یکپارچگی ساختار کاشی و سرامیک پرسلاین را از بین ببرند که شانس شکسته شدن کاشی را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود که کاشی‌کار تیغه اره خیس‌بُر را طوری تنظیم کند تا برش‌هایی با عمق 1/8 اینچ ایجاد نماید. با این کار می‌توانیم بدون آسیب رساندن به کاشی و سرامیک می‌توانیم آن را برش دهیم.

با قرار دادن کاشی و سرامیک در موقعیت مناسب، می‌توانیم شانس موفقیت در بُرش دادن آن را افزایش دهیم. برای مثال، اگر تیغه به سمت پایین برش می‌دهد، باید کاشی را طوری قرار دهیم تا از حرکت کاشی به سمت پایین جلوگیری کنیم و اگر تیغه از پایین به سمت بالا برش می‌دهد، نباید کاشی در جهت فشار تیغه حرکت کند.

نکاتی که شانس موفقیت افراد تازه کار برای برش دادن کاشی پرسلاین را افزایش می‌دهد

افراد با تجربه، شانس زیادی در برش دادن موفق کاشی و سرامیک پرسلان دارند. با این وجود، در اختیار نداشتن تجربه قبلی در زمینه کار با اره خیس‌بُر، به معنی محکوم بودن به شکست نیست!

 به افراد کم تجربه پیشنهاد می‌شود که در زمان استفاده از اره خیس‌بُر نکات زیر را رعایت کنند:

  • از تراز کننده استفاده کنید. این اقدام موجب می‌شود تا کاشی و خط‌های برش به خوبی در راستای تیغه قرار بگیرند.
  • قبل از روشن کردن دستگاه برش، از پُر بودن مخزن آب آن اطمینان حاصل کنید. بررسی وضعیت مخزن آب دستگاه عادت خوبی برای آغاز برش دادن کاشی است. متوقف کردن برش به دلیل تمام شدن آب مخزن دستگاه، احتمال شکستن کاشی و ایجاد برش‌های ناهموار را افزایش می‌دهد.
  • همواره از تیز بودن تیغه دستگاه برش اطمینان حاصل کنید. استفاده از تیغه کُند، شانس شکسته شدن کاشی و سرامیک پرسلان در زمان بُرش را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، تیغه دستگاه برش را در زمان نیاز با یک تیغه نو و تیز تعویض کنید.
  • پیش از آغاز فرآیند برش‌کاری و فشار دادن کاشی و سرامیک به سمت تیغه، از کاتر برای مشخص کردن خطوط برش استفاده کنید. این اقدام می‌تواند به ما کمک کند تا برش‌های تمیزتری را ایجاد کنیم.
  • از مداد شمعی برای علامت‌گذاری خطوط برش استفاده کنید. مداد شمعی خطوطی را ایجاد می‌کند که به خوبی قابل مشاهده هستند و با این اقدام به آسانی قادر خواهید بود تا در زمان برش دادن کاشی، خطوط راهنما را نیز دنبال کنید. به علاوه، مداد شمعی هیچ آسیبی را به کاشی پرسلان وارد نمی‌کند. ویژگی‌های عنوان شده، مداد شمعی را به ابزار مناسبی برای علامت‌گذاری روی سرامیک و کاشی پرسلان تبدیل می‌کند.

آیا می‌توانیم از ابزارهای دیگری برای برش دادن سرامیک پرسلان استفاده کنیم؟

با در نظر گرفتن ویژگی‌های اره خیس‌بُر شامل برش‌ دقیق کاشی و جلوگیری از شکسته شدن آن در زمان برش، می‌توانیم ادعا کنیم که اره خیس بُر بهترین گزینه برای برش دادن کاشی و سرامیک پرسلان محسوب می‌شود.

با این وجود، اگر به اره خیس‌بُر دسترسی ندارید، شاید بخواهید تا ابزارهای دیگری را برای برش دادن سرامیک و کاشی پرسلان امتحان کنید. ابزارهای جایگزین عبارتند از: دریل، فرز درمل، نیپر کاشی. هر یک از این ابزارها را می‌توانیم برای برش دادن کاشی مورد استفاده قرار دهیم اما با استفاده از ابزارهای معرفی شده، احتمال شکسته شدن کاشی نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. به علاوه، برش ایجاد شده هموار نخواهد بود.

جمع‌بندی

کاشی پرسلان یکی از پرکاربردترین مصالحی است که معمولاً برای پوشش سطوح حمام، دستشویی و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طی فرآیند کاشی کاری مجبور هستیم تا آن را برای ایجاد محل نصب کلید و پریز یا پوشش کامل سطح دیوار برش دهیم. اما شکننده بودن کاشی موجب می‌شود تا این کار به چالش بزرگی برای افراد تازه کار تبدیل شود.

برای برش دادن کاشی پرسلان از دستگاه برشی استفاده کنید که علاوه بر تیغه قابل تنظیم، به مخزن آب و نازل مجهز باشد؛ به عبارت دیگر از دستگاه برش خیس بُر استفاده کنید. برای به حداقل رساندن نرخ شکستگی کاشی پرسلان در زمان برش دادن محل کلید و پریز، ابتدا محل برش‌کاری را با استفاده از مداد شمعی روی کاشی علامت‌گذاری کنید. سپس، مخزن دستگاه برش را با آب پُر کنید. در نهایت، محل‌های علامت‌گذاری شده را برش دهید.

رعایت نکاتی مانند ثابت نگه داشتن کاشی در زمان برش دادن آن، جایگزین کردن تیغه کند با تیغه تیز و ایجاد برش‌های کم عمق نیز به افزایش شانس موفقیت در برش کاشی کمک می‌کند.

 

سوالات متداول در رابطه با برش دادن کاشی پرسلان

آیا استفاده از کاشی پرسلان مزیتی نسبت به کاشی سرامیکی دارد؟

کاشی پرسلان در مقایسه با کاشی سرامیکی، با استفاده از لایه ضخیم‌‌تری از خاک رس ساخته می‌شود. این ویژگی موجب می‌شود تا کاشی پرسلان نفوذ ناپذیری بیشتری در برابر رطوبت داشته باشد و برای مکان‌های پُر تردد مناسب‌تر باشد.

کاشی پرسلان قیمت بیشتری در مقایسه با کاشی سرامیکی دارد؟

بله، کاشی پرسلان معمولاً با قیمت بیشتری در مقایسه با کاشی سرامیکی به فروش می‌رسد اما در مقابل، مزایایی مانند دوام و نفوذ ناپذیری بیشتر در مقابل رطوبت را ارائه می‌دهد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل