مقایسه مایع روان کننده WD-40 و سوپرزیلا

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
مقایسه مایع روان کننده WD-40 و سوپرزیلا
Ad image

مقایسه مایع روان کننده WD-40 و سوپرزیلا، کدامیک بهتر است؟

در این مقاله از مجله مجله کیف ابزار به معرفی و مقایسه دو محصول بسیار پرکاربرد در زمینه پاک‌کنندگی و روان‌کاری سطوح یعنی WD-40 و سوپرزیلا می‌پردازیم و آنها را به طور کامل با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که اسپری WD-40 به شکل گسترده توسط کاربران ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مایع سوپرزیلا در ایران چندان شناخته‌شده نیست و دسترسی و خرید این محصول نیز برای بسیاری از افراد وجود ندارد.

اسپری WD-40 یا سوپرزیلا از جمله محصولمقایسه مایع روان کننده WD-40 و سوپرزیلاات بسیار معروفی هستند که علاوه بر خاصیت روان‌کنندگی به عنوان یک پاک‌کننده قوی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در برخورد با سطوح مختلف نوعی لایه محافظ در برابر کثیفی و آلودگی ایجاد می‌کنند.

در نگاه اول، هیچ تفاوتی میان این دو محصول وجود ندارد اما اگر به شکل دقیق‌تر به بررسی این دو محصول بپردازیم، متوجه می‌شویم که اختلافات مهمی میان آنها وجود دارد. در واقع برتری این دو محصول به نوع کاربرد و محل استفاده از آنها مربوط می‌شود؛ بنابراین قبل از خرید آنها باید بدانیم که دقیقا به چه چیزی نیاز داریم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

توجه به این نکته ضروری است که ما در این مقاله به بررسی محصول اصلی هر دو شرکت می‌پردازیم و توضیحات ارائه شده شامل محصولات تخصصی مانند کُنتاکتورشور یا کپسول‌های هوای فشرده نیست زیرا در زمان نیاز به حداقل اصطکاک، استفاده از هوای فشرده بی‌معنی خواهد بود.

روان‌کننده WD-40 چه ویژگی خاصی دارد؟

روان‌کننده WD-40 چه ویژگی خاصی دارد؟

این محصول، یک مایع چندمنظوره بر پایه نفت و دارای خاصیت چسبندگی نسبتا زیادی است که تولید انبوه آن از سال 1958 آغاز شده و قدمت و شهرت بیشتری نسبت به سوپرزیلا دارد.

این مایع دارای کاربردهای بسیار گسترده و متنوعی است و معمولا در انجام کارهای تعمیراتی و حفاظت از قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بسیاری از افراد از این مایع به عنوان یک روان‌کننده عالی برای ایجاد حداقل اصطکاک در اجزای فلزی و حرکت آزادانه آنها در کنار یکدیگر مانند لولاها، درب‌های کشویی و زیپ‌ها استفاده می‌کنند که مدت‌زمان پایداری این محصول به میزان استفاده، شرایط محیط و جنس قطعات بستگی دارد.

همچنین از روان‌ کننده WD-40 به عنوان یک زنگ‌زدای قوی برای باز کردن پیچ‌ها و مهره‌ها قدیمی و تمیز کردن سطوح چرب و زنگ‌زده نیز استفاده می‌شود اما استفاده از لفظ همه‌کاره برای این محصول درست نیست زیرا ساختار شیمیایی و ترکیبات موجود در این محصول در برخی از موارد باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و استفاده از مایع سوپرزیلا را به گزینه بسیار بهتری تبدیل می‌کند.

فرق مایع سوپرزیلا و WD-40 چیست؟

فرق مایع سوپرزیلا و WD-40 چیست؟

مهمترین تفاوت این دو محصول به ساختار فیزیکی و شیمیایی آنها مربوط می‌شود. اسپری WD-40 یک محصول نفتی است، در حالی‌که سوپرزیلا دارای پایه سیلیکونی بوده و نسبت به WD-40 رقیق‌تر است و خاصیت چسبندگی کمتری دارد که این موضوع باعث افزایش قدرت نفوذپذیری سوپرزیلا در داخل شکاف‌ها و اتصالات بسته می‌شود.

مایع سوپرزیلا در کنار ساختار سیلیکونی خود به عنوان یک پاک‌کننده و روان‌کننده غیرسمی شناخته می‌شود؛ اگرچه وارد شدن این مایع به بدن انسان خطرناک است اما نگهداری آن در محل زندگی کودکان و حیوانات، خطر خاصی به دنبال نخواهد داشت زیرا بخش عمده ترکیبات این محصول از گیاهان و مواد طبیعی تشکیل می‌شود.

سوپرزیلا به طور متوسط دارای طول عمر 4 ماهه است که این موضوع به شکل مستقیم به جنس مواد، ساختار قطعات و شرایط محیط بستگی دارد اما در حالت کلی، خاصیت این مایع برای مدت طولانی حفظ می‌شود و نیازی به استفاده مکرر از آن نیست. البته باید توجه داشت که خاصیت سیلیکونی این محصول، استعداد بالایی در جذب کثیفی و ذرات گرد و غبار دارد؛ در نتیجه استفاده از سوپرزیلا بیشتر در محیط‌های با آلودگی کمتر توصیه می‌شود زیرا در غیر این‌صورت نیاز به پاکسازی و استفاده مجدد از آن افزایش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی کلی در خصوص مایع WD-40 و سوپرزیلا

جمع‌بندی کلی در خصوص مایع WD-40 و سوپرزیلا

به طور کلی می‌توان گفت که اسپری WD-40 دارای کاربردهای گسترده‌تری است و سوپرزیلا از نظر سازگاری و موارد استفاده در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد اما ایمنی بسیار زیادی دارد و در برخی از موارد به شکل موثرتری عمل می‌کند.

به هر حال برای انتخاب هریک از این محصولات باید به این 2 نکته توجه داشته باشید که برای چه کاری از آنها استفاده می‌کنید؟ و سطح موردنظر از چه موادی تشکیل شده است؟ با اینکه در بیشتر موارد، تفاوتی میان این دو محصول وجود ندارد اما ساختار شیمیایی و مشخصات فیزیکی آنها می‌تواند تفاوت‌های قابل توجهی را در شرایط یکسان به وجود بیاورد.

به عنوان مثال، برخی از مواد لاستیکی پس از تماس با مواد نفتی دچار آسیب می‌شوند که در این موارد استفاده از مایع WD-40 توصیه نمی‌‎شود اما سوپرزیلا یک پاک‌کننده همه‌کاره است و تقریبا می‌تواند هر سطحی را به شکل ایمن و بدون هیچگونه آسیب فیزیکی یا شیمیایی پاک کند.

به هر حال اگر به دنبال پاکسازی قطعات خودرو یا ایجاد لایه محافظ برای جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات فلزی هستید، به طور قطع WD-40 بهترین انتخاب برای انجام این دسته از فعالیت‌ها خواهد بود. و در آخر اینکه WD-40 در مقایسه با سوپرزیلا دارای قیمت کمتر و صرفه اقتصادی بیشتری است که این موضوع در حجم و تعداد بالا، تفاوت‌های بسیار زیادی را به وجود می‌آورد.

Ad image
منبع:slashgear
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل