آیا دریل شارژی جایگزین پیچ گوشتی شارژی می‌تواند باشد؟

توسط بهنام 2 دیدگاه
آیا دریل شارژی جایگزین پیچ گوشتی شارژی می‌تواند باشد؟
Ad image

دریل شارژی جایگزین پیچ گوشتی شارژی، بله یا خیر؟

در حالی که دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی از جنبه‌های مختلفی به یکدیگر شباهت دارند، افراد زیادی از این دو ابزار به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما شاید این پرسش نیز برای شما مطرح ‌شود که خرید پیچ‌گوشتی شارژی با وجود در اختیار داشتن دریل شارژی چه ضرورتی دارد؟ در این مقاله از مجله کیف ابزار اهمیت خریدن پیچ گوشتی شارژی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

پیچ گوشتی شارژی در کنار دریل شارژی چه کاربردی دارد؟

پیچ گوشتی شارژی معمولاً گشتاور بالاتری در مقایسه با اغلب دریل‌های شارژی دارد و مزیت‌های متعددی را از نظر سرعت و کارایی ارائه می‌کنند. شاید خرید پیچ گوشتی شارژی برای تمامی افراد ضرورت نداشته باشد اما حتی اگر دریل شارژی قدرتمندی برای انجام کارهای سخت و سنگین در اختیار داشته باشید، وجود پیچ گوشتی شارژی در کنار آن یک مزیت محسوب می‌شود.

بحث پیرامون ضرورت استفاده از پیچ گوشتی شارژی با وجود در اختیار داشتن دریل شارژی، از پرسشی سرچشمه می‌گیرد که یکی از مخاطبان سایت toolguyd مطرح کرده است.

وی می‌نویسد: «بدون اینکه از رابطه بین نرخ گشتاور و کاربرد آن در دنیای واقعی اطلاع داشته باشم، نمی‌توانم افزودن پیچگوشتی شارژی M18 به کیف ابزارم را توجیه کنم و در این رابطه تصمیم‌ بگیرم. من هم‌اکنون یک دریل M18 مدل 2801-20 با گشتاور نامی 500 اینچ بر پوند را در اختیار دارم و در گذشته با موقعیت‌هایی مواجه شده‌ام که در آن‌ها به ابزاری با گشتاور بیشتری نیاز داشتم.

نمی‌خواهم خودم را در موقعیتی قرار دهم که به دلیل در اختیار نداشتن ابزاری با نیروی کافی، هزینه بیشتری را از نظر اتلاف وقت، انرژی، احتمال وقوع حادثه و غیره بپردازم؛ بنابراین می‌خواهم بدانم که آیا خرید ابزاری با گشتاور بالاتر از 500 یا حتی 1000 اینچ بر پوند برای استفاده در خانه مفید خواهد بود؟»

 

گشتاور پیچ گوشتی و دریل شارژی را محاسبه نکنید!

گاهی اوقات، برندها اطلاعاتی را در رابطه با محدویت استفاده از ابزار خریداری شده را در برگه مشخصات ابزار یا دفترچه راهنمای آن ارائه می‌کنند. برای مثال، شرکت سازنده دریل اعلام می‌کند که دریل شارژی قابلیت سوراخ‌کاری تا 0.5 اینچ (1.27 سانتی‌متر) در آهن و 2 اینچ (تقریباً 5 سانتی‌متر) در چوب را دارد. با این وجود، رعایت چنین دستورالعملی برای مصرف کننده دشوار به نظر می‌رسد و اغلب برندها معمولاً چنین اطلاعاتی را ارائه نمی‌کنند.

استفاده از جدولی که سطوح مختلف گشتاور را به کاربردهای دنیای واقعی اختصاص دهد، کاربردی به نظر نمی‌رسد. فرض کنید که می‌خواهید سوراخی با عمق 3.4 اینچ (8.63 سانتی‌متر) را روی سطح چوب ایجاد کنید. عملکرد هر دریلی با توجه به جنس چوب و نوع مته مورد استفاده می‌تواند متغیر باشد.

برآورد دقیق گشتاور مورد نیاز برای سوراخکاری کار دشواری است؛ یعنی یا دریل گشتاور کافی برای سوراخ کردن سطح مورد نظر را در اختیار دارد یا نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به طور کلی می‌توانیم انواع دریل‌ها را از نظر گشتاور به دو دسته تقسیم‌بندی کنیم.

  • دریل‌های جمع و جور (Compact): گشتاور 300 تا 600 اینچ بر نیوتن
  • دریل‌های دارای گشتاور بالا (Higher Power): 650 تا 1000 اینچ بر نیوتن

 

تفاوت دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی

دریل‌های شارژی معمولاً به دکمه‌ای مجهز هستند که قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور دریل را فراهم می‌کند. در شرایطی که سرعت بالاتری را انتخاب کنیم، گشتاور کمتری را در اختیار خواهیم داشت و با انتخاب تنظیماتی که سرعت کمتری دارد، گشتاور خروجی افزایش می‌یابد.

پیچ گوشتی شارژی معمولاً گشتاور و سرعت بالاتری را در مقایسه با دریل شارژی ارائه می‌کند که کاهش اتلاف وقت را نیز به همراه دارد. نحوه عملکرد پیچ گوشتی شارژی موجب می‌شود تا متناسب با افزایش سرعت پیچ‌گوشتی، گشتاور بیشتری را نیز در اختیار داشته باشیم.

در زمان انجام فعالیت‌های دشوار و طولانی باید تلاش کنیم تا دریل را در موقعیت ثابتی نگه‌داریم. در غیر این صورت، انرژی چرخشی دریل می‌تواند موجب چرخیدن و جدا شدن آن از دستان ما شود. پیچ گوشتی‌های شارژی معمولاً به مکانیسمی مجهز هستند که با ایجاد گشتاور معکوس میزان چرخیدن آن به عقب را کاهش می‌دهند.

دریل‌های شارژی که قابلیت تنظیم گشتاور را دارد، برای بستن یا باز کردن پیچ‌های با اندازه کوچک و متوسط مناسب هستند اما برای پیچ‌های بزرگ یا پیچ‌هایی که ارتفاع نسبتاً زیادی دارند، پیچ گوشتی شارژی از نظر گشتاور و سرعت نسبت به دریل شارژی برتری دارد.

 

چه ابزاری برای کار ما مناسب است؟

برای اطمینان از انطباق مشخصات دریل یا پیچ گوشتی شارژی با نیازهای خانگی ما باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که قصد استفاده از دریل روی چه سطحی را داریم؟ آیا قصد استفاده از دریل یا پیچ گوشتی روی پایه چوبی خانه را داریم؟ چند سال از عمر سطح چوبی سپری شده؟ آیا روی چوب گره وجود دارد؟ قصد استفاده از چه نوع پیچ‌هایی را داریم؟ آیا قبلاً در محل نصب پیچ‌ها سوراخ‌های راهنما ایجاد کرده‌ایم؟

متغیر‌های زیادی در تعیین گشتاور لازم برای بستن یک پیچ روی سطوح مختلف نقش دارند و به همین دلیل محاسبه آن کار دشواری است. نویسنده سایت toolguyd معتقد است که گشتاور مورد نیاز با آزمون سعی و خطا مشخص می‌شود مگر آن‌که تمامی متغیر‌ها به خوبی مشخص شوند.

شرایط استفاده از دریل و پیچ گوشتی شارژی در محیط آزمایشی کارخانه می‌تواند تفاوت قابل توجهی با محیط خانه و محیط‌های صنعتی داشته باشد. حتی گشتاور مورد نیاز برای سوراخکاری بدون تغییر مته، دریل و در فاصله چند سانتی متری از همان سطح تغییرات قابل توجهی داشته باشد.

دریل جمع و جور خانگی با گشتاور 500 اینچ بر نیوتن و کمتر معمولاً قدرت کافی برای کار با سطوح چوبی سخت یا سوراخکاری فلزات سخت مانند سطوح فولادی را ندارد. همین قاعده در مورد بستن پیچ‌های بزرگ و طویل مانند پیچ 3 اینچی روی چوب سخت نیز صادق است. حتی در زمان استفاده از پیچ‌های کوچک، پیچ گوشتی شارژی سرعت بیشتری دارد و جمع و جور و سبک‌تر است.

از آنجایی که غالباً دریل برای سوراخ‌کاری کوچک یا استفاده سبک در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دریل‌های کوچک و جمع و جور معمولاً کاربرد بیشتری در مقایسه با دریل‌های بزرگ، سنگین و قدرتمند دارند. با این وجود، دریل جمع و جور معمولاً قدرت کافی برای کاربردهای سنگین و حرفه‌ای را در اختیار ندارد. از آنجایی که پیچ گوشتی شارژی گشتاور و سرعت زیادی دارد، این ابزار را می‌توانیم مکمل مناسبی برای دریل شارژی بدانیم.

حتی اگر دریل قدرتمندی با گشتاور بالا در اختیار داشته باشیم، اغلب پیچ گوشی‌های شارژی می‌توانند پیچ‌ها را با سرعت بیشتری باز و بسته کنند. بررسی مشخصات دریل‌های شارژی میلواکی 2903 و 2904 از سری M18 Fuel نشان می‌دهد که حداکثر گشتاور 1400 اینچ بر نیوتون را در محدوده سرعت 0-500 و 0-2100 دور بر دقیقه ارائه می‌کنند.

در مقابل، پیچ گوشتی شارژی میلواکی مدل M18 که به موتور براش‌لس مجهز شده، حداکثر گشتاور 1600 اینچ بر نیوتون و حداکثر سرعت 3200 دور بر دقیقه را دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که بتواند پیچ‌های متعددی را با سرعت بیشتری در مقایسه با بهترین دریل شارژی میلواکی باز و بسته کند.

 

جمع‌بندی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که استفاده از پیچ گوشتی شارژی در کنار دریل شارژی ضرورتی ندارد. اما اگر به اتلاف وقت اهمیت می‌دهید و در زمان کار با دریل شارژی با محدودیت‌های مربوط به سرعت و گشتاور دریل مواجه می‌شوید، خرید پیچ گوشتی شارژی ایده خوبی به نظر می‌رسد.

به طور کلی، برای سوراخکاری سطوح مختلف، دریلی که قدرت زیادی دارد گزینه مناسبی نیز به نظر می‌رسد اما برای وظایفی مانند باز و بسته کردن پیچ‌، پیچ گوشتی شارژی را برای سرعت بالا، جمع و جور بودن و وزن کم توصیه می‌کنیم.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل