نحوه عملکرد آچار بکس جغجغه‌ ای مجهز به دو ضامن چگونه است؟

توسط بهنام افزودن دیدگاه
نحوه عملکرد آچار بکس جغجغه‌ ای مجهز به دو ضامن چگونه است؟
Ad image

بررسی مکانیسم عملکرد آچار بکس جغجغه‌ ای مجهز به دو ضامن

وب‌سایت toolguyd اخیراً مقاله‌ای را در رابطه با نحوه عملکرد آچار بکس جغجغه‌ای مجهز به دو ضامن دندانه‌دار منتشر کرده و در این مقاله، نحوه عملکرد آچار جغجغه‌ای 180T مجهز به دو ضامن دندانه‌دار مورد بررسی قرار گرفته است. برای آشنایی با نحوه عملکرد این نوع آچار بکس با مجله کیف ابزار همراه شوید.

آچار جغجغه ای مجهز به دو ضامن دندانه‌دار، استحکام آچار جغجغه ای دارای چرخ دنده‌های بزرگ و دقت آچار جغجغه ای دارای چرخ دنده‌های کوچک را به طور همزمان در اختیار ما قرار می‌دهد. با این وجود، آچار جغجغه‌ای مجهز به دو ضامن دندانه‌دار کاملاً بی نقص نیست و تعبیه دو ضامن موجب می‌شود که سر این نوع آچار، ابعاد بزرگتری در مقایسه با آچار‌ جغجغه‌ای معمولی داشته باشد.

در صورتی که روکش و چرخ دنده آچار جغجغه‌ای را از آن جدا کنیم، دو ضامن دندانه‌دار آچار نمایان می‌شوند.

آچار جغجغه‌ای مجهز به یک ضامن دندانه‌دار، با عنوان آچار 90T شناخته می‌شود اما آچار مورد بحث ما به دو ضامن دندانه‌دار مجهز شده که با دقت طراحی شده‌اند. این دو ضامن‌ دندانه‌دار طوری در آچار جا گرفته‌اند که قله‌های دندانه یکی از ضامن‌ها در راستای دره‌های دندانه ضامن دیگر قرار می‌گیرند.

در زمان استفاده از آچار جغجغه‌ای، یکی از ضامن‌ها همواره با چرخ دنده درگیر هستند. زمانی که آچار در خلاف جهت انتخاب شده به حرکت در می‌آید، یکی از ضامن‌ها آزاد شده و ضامن دیگر با چرخ دنده درگیر می‌شود. برای این که چرخ دنده یک دور کامل بچرخد، باید 180 موقعیت (دنده) را پشت سر بگذارد؛ بنابراین حداقل زاویه حرکت یا به عبارت دیگر، دقت آچار جغجغه‌ای 180T به 2 درجه محدود می‌شود.

زمانی که یکی از ضامن‌ها با چرخ دنده درگیر می‌شود، ضامن دیگر هیچ تماسی با چرخ دنده ندارد. اساساً دو ضامن به طور متناوب با چرخ دنده درگیر می‌شوند و در حالی که دنده‌های ضامن در راستای یکدیگر قرار ندارند، این تماس متناوب موجب می‌شود تا آچار جغجغه‌ای مجهز به چرخ‌دنده 90T، به طور موثری مانند چرخ‌دنده 180T عمل کند. اگر آچار را به طور معکوس یک دور کامل بچرخانیم، صدای 180 کلیک را می‌شنویم که همین واقعیت را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین دلیل استفاده از چنین ساختاری، افزایش قدرت و دوام آچار بکس جغجغه ای است. در حقیقت، گشتاور بالا (انتقال نیرو) به چرخ دنده آچار بکس جغجغه‌ای بستگی دارد و سُر خوردن ضامن از روی دنده‌های چرخ دنده نقشی را در انتقال گشتاور ندارد. مکانیسم استفاده از دو ضامن دندانه‌دار این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بدون از دست دادن قدرت و دوام، زاویه حرکت کوچکتری را در اختیار داشته باشیم.

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شده، استفاده از دو ضامن دندانه‌دار موجب می‌شود تا ابعاد سر آچار بکس جغجغه‌ ای افزایش یابد. از آنجایی که کاهش سطح درگیری ضامن با چرخ دنده آچار بکس موجب می‌شود تا استحکام آچار کاهش یابد، امکان کوچکتر کردن ابعاد ضامن‌های دندانه‌دار وجود ندارد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل