بهترین مته برای سوراخ کردن بتن و مصالح ساختمانی

توسط مرتضی اصفهانی 6 دیدگاه
بهترین مته برای سوراخ کردن بتن و مصالح ساختمانی
Ad image

بهترین مته برای سوراخ کردن بتن و مصالح ساختمانی

در این مطلب از مجله کیف ابزار به شکل تخصصی به بررسی مته‌های مورد استفاده برای سوراخ کردن مصالح ساختمانی و سطوح بتنی می‌پردازیم اما قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم که مته چیست. یک مته در نگاه اول ممکن است شبیه به یک قطعه فلزی ساده باشد یا یک فرد معمولی ممکن است توجهی به نوع طراحی و ساختار آن نداشته باشد اما در حالت استاندارد برای سوراخ کردن هر سطحی و با هر اندازه‌ای‌، مته مخصوصی وجود دارد که برای کسب بهترین نتیجه باید از آنها استفاده کرد.

مته توییستر یا پیچی

در بین مواد مختلف، چوب از جمله قطعاتی است که به شکل متداول تحت عملیات سوراخ‌کاری قرار می‌گیرد اما با این وجود، مته‌های مخصوصی نیز برای سوراخ کردن فلز، شیشه، کاشی، سرامیک و بتن وجود دارند که هریک دارای ساختار و کاربرد مخصوص به خود هستند. همه مته‌ها دارای سایزهای استاندارد بر حسب واحدهای متریک بوده که بر اساس طول و قطر آنها تعیین می‌شود.

مته‌های توییستر یا پیچی (Twister Drill Bit) یکی از متداول‌ترین انواع مته‌ها برای سوراخ کردن قطعات چوبی و فلزی هستند که می‌توان از آنها برای سوراخ کردن قطعات بتنی و آجری نیز استفاده کرد اما به هر حال استفاده از مته‌های تخصصی، همیشه به نتایج سریع‌تر و ایمن‌تری ختم می‌شود.

آشنایی با مته ساختمانی یا مته الماسه

آشنایی با مته ساختمانی یا مته الماسه

مته‌های بتن با نام‌های دیگری مانند مته ساختمانی، مته بنایی یا مته الماسه (Masonry Drill Bit) نیز شناخته می‌شوند و در مقایسه با مته‌های چوب از قطر و استحکام بیشتری برخوردار هستند و تحت ضربه و فشار دچار شکستگی و خمیدگی نمی‌شوند. وجود یک دریل چکشی حرفه‌ای در حین استفاده از مته‌های ساختمانی، علاوه بر ایجاد حرکت چرخشی با انتقال نیروی چکشی باعث افزایش سرعت و کیفیت سوراخ‌کاری در مقایسه با دریل‌های معمولی می‌شود و تا حد زیادی از داغ شدن مته و افت کارآیی آن جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر مته‌های با نوک کاربید تنگستن به عنوان سخت‌ترین نوع مته‌های ساختمانی به شمار می‌روند و هنگامی‌که صحبت از سوراخ کردن سطوح بتنی سخت باشد، قطعا مته‌های تیزتر از عملکرد و کارآیی بهتری برخوردار خواهند بود.

مته‌های ساختمانی، فرآیند سوراخ‌کاری بتن را در دو مرحله انجام می‌دهند؛ در این نوع مته، قطر نوک مته در مقایسه با بدنه اصلی آن بیشتر است و با وارد شدن بدنه مته به داخل حفره، مته به شکل کامل در داخل حفره قرار می‌گیرد و هیچگونه تماسی میان آنها به وجود نمی‌آید.

استفاده از سرعت پایین برای سوراخ کردن سطوح بتنی، یکی از نکات بسیار مهم برای انجام این فرآیند است که مانع از داغ شدن بیش از حد مته می‌شود و از افت کارآیی و کاهش طول عمر آن جلوگیری می‌کند.

باید توجه داشت که مته‌های ساختمانی با نوک الماسه یا کاربیدی به شکل ویژه برای استفاده در دریل‌های چکشی طراحی شده‌اند و با سرعت و کارآیی بیشتری به سطوح سخت نفوذ می‌کنند.

با اینکه می‌توان از دریل‌های معمولی و مته‌های استاندارد برای انجام فعالیت‌های ساختمانی استفاده کرد اما این دسته از ابزارآلات، گزینه مناسبی برای انجام فعالیت‌های سنگین و سخت نیستند. به عنوان مثال مته‌های مورد استفاده برای سوراخ کردن کاشی‌ها تا حد زیادی به مته‌های ساختمانی شباهت دارند اما دارای نوک بسیار تیزتری هستند تا کاشی‌ها را بدون خرد کردن و آسیب زدن به سطح شکننده آنها سوراخ کنند.

مته مغزه گیر یا گردبر چیست؟

مته مغزه گیر یا گردبر چیست؟

مته مغزه‌گیر یا مته گردبر (Coring Drill Bit) نیز یکی دیگر از مته‌های بسیار پرکاربرد برای ایجاد حفره‌های بزرگ در دیوارهای آجری و بتنی است. این مته‌ها در مقایسه با نمونه‌های معمولی از قطر بسیار بیشتری برخوردار هستند و به شکل یک استوانه توخالی همراه با تیغه‌های دندانه‌‌دار الماسی بسیار سخت و تیز ساخته می‌شوند.

معمولا برای استفاده از این نوع مته، وجود یک دریل چکشی صنعتی یا تفنگ ضربه‌ای الزامی است تا قدرت لازم برای حفر یک سوراخ بزرگ را در اختیار کاربر قرار بدهند. معمولا در حین انجام عملیات سوراخ‌کاری توسط مته‌های مغزه‌گیر از یک سیستم خنک‌کننده روغنی برای انجام عملیات روان‌کاری و جلوگیری از داغ شدن مته نیز استفاده می‌شود.

Ad image
تگ:
منبع:howstuffworks
به اشتراک گذاری این مطلب
6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل