چگونه خانه خود را در برابر نفوذ سارقان ایمن کنیم؟

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
چگونه خانه خود را در برابر نفوذ سارقان ایمن کنیم؟
Ad image

چگونه خانه خود را در برابر نفوذ سارقان ایمن کنیم؟ راه‌های جلوگیری از ورود سارقان به واحدهای مسکونی

سرقت لوازم خانه یکی از بدترین اتفاقاتی است که حتی فکر کردن به آن نیز احساس ناخوشایندی را در افراد ایجاد می‌کند. به همین علت هر صاحب‌خانه‌ای برای جلوگیری از این اتفاق ناراحت‌کننده، کلیه اقدامات امنیتی و بازدارنده را تا حد ممکن در بخش‌های ورودی منزل خود پیاده‌سازی می‌کند. اما یکی از معضلات اصلی در زمینه ایمن‌سازی محیطهای خانگی به سطح ایمنی قفل‌ها و باز شدن آنها توسط سارقان مربوط می‌شود که همواره ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول می‌کند.

استفاده از زبانه‌های محافظ بر روی قفل‌های شستی و نصب قفل‌های هوشمند از جمله بهترین راه‌های ممکن برای جلوگیری از شکستن قفل‌ها توسط سارقان محسوب می‌شود زیرا معمولا سارقان برای عبور از سیستم امنیتی بسیاری از قفل‌ها از کلیدهای ضربه‌ای (Bump Keys) استفاده می‌کنند و وجود موارد فوق، شرایط را تا حد زیادی برای آنها سخت می‌کند.

همچنین استفاده از چراغ‌های امنیتی حساس به حرکت در بخش ورودی خانه یا نصب دوربین‌های امنیتی در معرض دید سارقان می‌تواند تا حدودی حس ترس را در آنها به وجود بیاورد و آنها را از ادامه فعالیت خود منصرف کند. در ادامه این مقاله از مجله مجله کیف ابزار، موضوع امنیت واحدهای مسکونی را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم و با روش‌های مختلفی برای جلوگیری از نفوذ سارقان و افزایش امنیت منازل آشنا می‌شویم.

منظور از قفل‌گشایی ضربه‌ای چیست؟

منظور از قفل‌گشایی ضربه‌ای چیست؟

این روش یکی از راهکارهای بسیار رایج سارقان برای باز کردن قفل‌‌های قدیمی است که از گذشته‌های دور توسط قفل‌سازان برای باز کردن قفل‌ها در شرایط خاص یا موارد اضطراری استفاده میشده است تا اینکه به یک روش متداول در میان سارقان تبدیل شد. اطلاق اصطلاح ضربه‌ای در این روش به دلیل استفاده از کلیدهای ضربه‌ای است که به عنوان نوعی شاه‌کلید برای باز کردن قفل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلیدهای ضربه‌ای با دستکاری پین‌ها و تغییر آرایش سیلندرهای موجود در داخل قفل‌ها، ترتیب و چیدمان درست برای باز شدن آنها را به وجود می‌آورند اما با ظهور قفل‌های جدید، این روش تا حدودی از حیطه ترفندهای سارقان خارج شده است زیرا عملکرد بسیاری از قفل‌های هوشمند به استفاده از کلیدهای فیزیکی وابسته نیست.

 

چگونه خانه خود را در برابر نفوذ سارقان ایمن کنیم؟

استفاده از قفل‌های هوشمند، نصب دوربین‌های امنیتی یا روشن کردن فضای اطراف درب‌های ورودی منازل از جمله راه‌های موثر برای جلوگیری از انجام فعالیت‌های سارقانه است که در ادامه با برخی از روش‌های موثر برای جلوگیری از نفوذ سارقان و افزایش امنیت در محیطهای مسکونی آشنا می‌شویم.

قفل‌های غیر قابل نفوذ

قفل‌های غیر قابل نفوذ

از مهمترین و رایج‌ترین قفل‌های غیر قابل نفوذ می‌توان به انواع قفل‌های کتابی اشاره کرد. این قفل‌ها دارای یک مکانیزم داخلی منحصربفرد هستند که امکان دستکاری سیستم داخلی آنها با استفاده از کلیدهای ضربه‌ای یا شاه‌کلید تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. البته باید توجه داشت که استفاده از این قفل‌ها هیچ تضمینی برای ایجاد امنیت 100درصدی به وجود نمی‌آورند اما سطح ایمنی درب‌ها را در برابر روش‌های متداول تا چندین برابر افزایش می‌دهند.

استفاده از قفل‌های هوشمند

استفاده از قفل‌های هوشمند

قفل‌‌های هوشمند از سطح ایمنی به مراتب بالاتری نسبت به قفل‌های کلیدی برخوردار هستند و معمولا کنترل آنها از طریق یک صفحه کلید فیزیکی یا دیجیتالی صورت می‌گیرد و نیازی به استفاده از کلیدهای فیزیکی ندارند. البته در صورت ایجاد مشکل در بخش صفحه کلید، معمولا از یک مکانیزم ثانویه یا کلید یدکی برای باز و بسته کردن قفل‌های هوشمند استفاده می‌شود که در بیشتر موارد نیز این قابلیت به واسطه یک مکانیزم امنیتی مکمل، مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

همچنین با ارائه ویژگی‌های جدید نظیر زنگ‌های تصویری و قابلیت کنترل از راه دور، سطح ایمنی قفل‌های هوشمند به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و فعالیت سارقان برای ورود به اماکن مختلف با دشواری‌های جدید و گاها غیرقابل نفوذی همراه شده است.

نصب محافظ شستی

نصب محافظ شستی

قفل‌های دوطرفه یکی از آسان‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حفاظت از درب‌های ورودی منازل هستند که از سمت خارج به وسیله کلید فیزیکی و از سمت داخل به وسیله زبانه شستی قفل می‌شوند که با نصب محافظ در این بخش می‌توان از فعالیت خرابکارانه کلیدهای ضربه‌ای نیز جلوگیری کرد. البته باید توجه داشت که استفاده از این نوع قفل بیشتر در شب یا مسافرت‌های طولانی کاربرد دارد و برای استفاده‌های مستمر و روزانه مناسب نیست.

 

تقویت سیستم نورپردازی و روشنایی

بدون وجود تاریکی، شانس سارقان برای باز کردن قفل‌ها و وارد شدن به محیط‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند. در واقع اطمینان از پنهان بودن و دیده نشدن، تمایل و اعتماد سارقان را برای انجام فعالیت‌های مختلف افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده از سیستم‌های روشنایی در بخش درب‌های ورودی باعث ایجاد محدودیت در فعالیت سارقان خواهد شد. همچنین برای کاهش و مدیریت مصرف انرژی می‌توان از سیستم‌های روشنایی وابسته به سنسورهای حرکت‌سنج استفاده کرد‌.

 

نصب علامت‌های هشدار (واقعی یا صوری)

وجود علامت‌های هشداردهنده در فضای خارجی و محوطه خانه‌ها، علیرغم ایجاد ظاهر ناخوشایند به عنوان یک زنگ هشدار عمل می‌کند و خاصیت بازدارندگی بسیار خوبی را در برابر سارقان به وجود می‌آورد. به عنوان مثال نصب علامت دوربین مدار بسته یا سگ نگهبان باعث ایجاد یک تصور منفی و خیالی در سارقان می‌شود و حتی بدون وجود دوربین مدار بسته یا سگ نگهبان و تنها با استفاده از یک برچسب هشدار می‌توان شانس سرقت از محیطهای مختلف را تا حد زیادی کاهش داد‌.

بزرگترین عامل بازدارنده سارقان خانگی چیست؟

بزرگترین عامل بازدارنده سارقان خانگی چیست؟

در مجموع می‌توان گفت که دوربین‌ها و سیستم‌های امنیتی به عنوان مهمترین عامل بازدارنده برای جلوگیری از نفوذ سارقان محسوب می‌شوند. نکته جالب اینکه در حال حاضر شکستن و باز کردن قفل‌های ورودی، درصد بسیار کمی از کیس‌های سرقت را به خود اختصاص می‌دهند و استفاده از این روش مانند گذشته به عنوان یک روش رایج در میان سارقان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته این موضوع به معنی عدم نیاز به استفاده از قفل‌های هوشمند نیست اما توجه به ایمن‌سازی کلیه فضاهای یک محیط مسکونی، مسئله بسیار مهمی است که باید به شکل جامع به آن توجه شود.

به عنوان مثال مرتب نگه داشتن و ایجاد فضای قابل رویت در حیاط خانه باعث ایجاد دید بهتر و جلوگیری از حرکت آزادانه سارقان می‌شود. همچنین روشن گذاشتن برخی از لامپ‌های داخلی و حتی تلویزیون باعث شبیه‌سازی حضور افراد شده و احتمال سرقت منازل را تا حدی کاهش می‌دهد.

و در آخر اینکه سگ‌های نگهبان به عنوان یک نیروی امنیتی کارآمد و عامل بازدارنده سیار می‌توانند سطح ایمنی محیطهای مسکونی و فضاهای باز را به شکل قابل توجهی افزایش بدهند که در صورت وجود شرایط مناسب می‌توان به عنوان یک راهکار نسبتا ارزان و کارآمد از آنها استفاده کرد.

Ad image
منبع:upgradedhome
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل