راه های دور کردن موریانه از محیط زندگی

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
راه های دور کردن موریانه از محیط زندگی
Ad image

راه های دور کردن موریانه از محیط زندگی

موریانه‌ها از جمله مشکلات اصلی خانه‌های مسکونی هستند که در برخی از موارد، خسارات بسیار زیادی را به مالکان منازل تحمیل می‌کنند. البته با اینکه کمک گرفتن از یک متخصص دفع موریانه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در حل این مشکل داشته باشد اما معمولا انجام این فرآیند نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است و همیشه این سوال وجود دارد که آیا این اقدام، وجود موریانه‌ها را به شکل دائم از محیط خانه‌ها ریشه‌کن می‌کند یا خیر؟

معمولا حضور موریانه‌ها پس از انجام تعمیرات زیرساختی در خانه‌های چوبی افزایش پیدا می‌کند که این موضوع در مناطق جنگلی به دلیل وجود حجم قابل توجهی از چوب، رطوبت، خاک و کود تشدید پیدا کرده و باعث جذب بیشتر آنها می‌شود که با انجام مواردی مانند هرس کردن درختان، مرمت سقف خانه و مهر و موم کردن ترک‌های موجود در دیوارهای خارجی می‌توان خطر بازگشت و هجوم موریانه‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

باید توجه داشت که کودهای حیوانی محل مناسبی برای لانه‌گذاری موریانه‌ها محسوب می‌شوند؛ بنابراین تا حد امکان آنها را از محیط خانه خود دور نگه دارید. همچنین اگر در گذشته با مشکل موریانه‌ها مواجه بوده‌اید بهتر است در فاصله هر 1 تا 5 سال از یک متخصص برای بررسی مجدد خانه خود کمک بگیرید.

در ادامه با مجله کیف ابزار همراه باشید تا با جوانب مختلف این معضل مهم و ویرانگر و راه‌های مقابله با آن بیشتر آشنا شویم.

آیا می‌توان برای همیشه از شر موریانه‌ها خلاص شد؟

آیا می‌توان برای همیشه از شر موریانه‌ها خلاص شد؟

متاسفانه هیچ تضمینی برای خلاص شدن از شر موریانه‌ها وجود ندارد و این تضمین به ویژه در محیط‌های جنگلی کمرنگ‌تر می‌شود زیرا چوب خشک و خاک، محیط بسیار مناسبی برای زندگی موریانه‌ها به حساب می‌آیند.

از طرف دیگر حتی اگر موریانه‌ها را از داخل خانه خود بیرون کنید، بدون شک نمی‌توانید حضور آنها را در محیط بیرون از خانه انکار کنید. در واقع با وجود کلونی‌های موریانه در محیط پیرامون شما، همیشه احتمال بازگشت آنها به داخل خانه‌ وجود خواهد داشت. به ویژه اینکه موریانه‌های بالدار تنها با یک وزش باد می‌توانند از محیطی به محیط دیگر بروند و در زمان بسیار کوتاه و تنها با وزش یک باد، مهمان خانه‌های شما شوند.

به همین علت اگر در گذشته با مشکل موریانه‌ها مواجه بوده‌اید، لازم است تا هر چند سال یکبار، اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام بدهید؛ این موضوع در محیطهایی که موریانه‌ها به شکل محسوس در آنها حضور دارند، بسیار اهمیت دارد.

چگونه از بازگشت موریانه‌ها‌ به محیط خانه جلوگیری کنیم؟

چگونه از بازگشت موریانه‌ها‌ به محیط خانه جلوگیری کنیم؟

انجام اقدامات پیشگیرانه، بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت موریانه‌ها محسوب می‌شود اما هیچ تضمینی برای ریشه‌کن شدن آنها در سال‌های آینده وجود نخواهد داشت. بنابراین باید همیشه با انجام اقدامات لازم، راه‌های اصلی ورود و نفوذ موریانه‌ها به فضای داخلی خانه‌ها را مورد بررسی قرار بدهیم. در ادامه با برخی از بهترین روش‌های دفع موریانه و جلوگیری از بازگشت آنها به فضای داخل خانه آشنا می‌شویم.

 

اقدامات پیشگیرانه برای دفع موریانه

استفاده از اسپری حشره‌کش موریانه بر روی بسترهای خاکی و بخش‌های خارجی خانه یکی از روش‌های ارزان و پرکاربرد برای جلوگیری از ورود موریانه‌ها به محیطهای خانگی محسوب می‌شود. اما معمولا موریانه‌ها در داخل زمین و در زیر خاک لانه‌گزینی می‌کنند و بدون‌شک در اطراف محیط خانه ظاهر می‌شوند.

باز بودن پنجره‌ها یا وجود حفره و شیار در قسمت‌های مختلف ساختمان، چراغ سبز بزرگی برای ورود موریانه‌ها به فضای داخل خانه است که با بستن این منافذ و پخش مناسب اسپری حشره‌کش می‌توان این مسیرها را تا حد زیادی مسدود کرد. استفاده از اسپری حشره‌کش به صورت سالیانه و حتی در مواقع ضروری نیز توصیه می‌شود.

هرس کردن درختان برای جلوگیری از نفوذ موریانه

هرس کردن درختان برای جلوگیری از نفوذ موریانه

وجود درخت در نزدیکی خانه شما می‌تواند مسیر مناسبی را برای ورود موریانه‌ها ایجاد کند. بنابراین هرس کردن شاخه‌ها با یک اره باغبانی حرفه‌ای، راه‌حل مناسبی برای ایجاد اختلال در حرکت آنها خواهد بود. البته این به معنی قطع کامل شاخه‌ها نیست؛ بلکه باید آنها را به اندازه‌ای کوتاه کنید که تماسی با دیواره‌های خانه شما نداشته باشند یا از روی سقف خانه کنار بروند تا احتمال جابجایی یا افتادن مورچه‌ها به حداقل ممکن برسد. این کار علاوه بر کاهش نفوذ مورچه‌ها از ریزش و برخورد شاخه‌ها با قسمت‌های خارجی خانه و وارد شدن خسارت‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

بستن ترک‌ها و منافذ داخلی و خارجی برای حذف موریانه

بستن ترک‌ها و منافذ داخلی و خارجی برای حذف موریانه

وجود ترک یا حفره در سطوح داخلی و خارجی دیوارهای ساختمان، احتمال ورود انواع حشرات و به ویژه موریانه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین این موضوع احتمال ورود رطوبت و آب به بخش زیربنای ساختمان را افزایش داده و در درازمدت آسیب‌های بسیار زیادی را به ساختار آن وارد می‌کند. خوشبختانه پر کردن و پوشاندن ترک‌ها و حفره‌های کوچک با مقداری سیمان و پودر سنگ امکانپذیر است اما برای رفع موارد حاد بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

 

انجام بررسی‌های دوره‌ای برای دفع موریانه

اگر در گذشته با مشکل موریانه‌ها مواجه بوده‌اید، بهتر است به طور منظم بخش‌های مختلف خانه را از نظر وجود و نفوذ موریانه‌ها بررسی کنید. این کار هزینه چندان زیادی ندارد و باعث آرامش‌خاطر شما می‌شود. متاسفانه وجود تعداد محدود موریانه به معنی یک هجوم بزرگ در آینده است که با انجام اقدامات به موقع می‌توان از خطرات و پیامدهای آن جلوگیری کرد.

معمولا انجام بررسی‌های دوره‌ای به عوامل مختلفی مانند نوع ساختمان، منطقه جغرافیایی، پوشش گیاهی و شرایط آب و هوایی بستگی دارد و در یک بازه زمانی 1 تا 5 ساله تکرار می‌شود.

 

حذف چوب خشک از محیط برای جلوگیری از نفوذ موریانه

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مقدار زیادی چوب خشک را در داخل یا نزدیک محل زندگی خود نگه می‌دارید، باید بدانید که موریانه‌ها عاشق چوب خشک هستند. بنابراین بهتر است چوب‌های خشک را در داخل یک ظرف دربسته قرار بدهید یا آنها را از محل زندگی خود دور کنید.

سازه‌های چوبی قدیمی نیز از جمله مکان‌های عالی برای رشد و زندگی موریانه‌ها محسوب می‌شوند. اگر به آنها نیاز ندارید بهتر است آنها را خراب کنید تا هم فضای بیشتری در اختیار داشته باشید و هم احتمال هجوم موریانه‌ها را کاهش بدهید.

محوطه‌سازی مناسب برای جلوگیری از ورود موریانه

محوطه‌سازی مناسب برای جلوگیری از ورود موریانه

علاوه بر چوب خشک، کودهای طبیعی نیز از جمله علایق خاص موریانه‌ها محسوب می‌شوند. البته استفاده از کود برای رشد و پروش گیاهان و زیباسازی فضای خانه‌ها بسیار ضروری است اما در حین محوطه‌سازی و نگهداری کودهای شیمیایی، حتما این نکته را در نظر داشته باشید که تا حد امکان آنها را از ساختمان اصلی و محل زندگی خود دور نگه دارید.

 

بررسی سقف خانه برای دفع ورود موریانه

سقف خانه از جمله مهمترین راه‌های ورود موریانه‌ها به فضای داخلی آن است که علاوه بر موریانه، مسیر بسیار مناسبی را برای ورود یک عامل مخرب دیگر به نام رطوبت فراهم می‌کند. ترمیم سوراخ‌ها و ترک‌های سقف منزل در مراحل اولیه، هزینه چندانی ندارد اما این مشکل با گذر زمان و نفوذ رطوبت تشدید شده و به همان نسبت، هزینه‌های بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد.

موریانه‌ها در برابر چه چیزی آسیب‌پذیر هستند؟

موریانه‌ها در برابر چه چیزی آسیب‌پذیر هستند؟

مواد شیمیایی قوی مانند اسید بوریک که از آن به شکل گسترده در تولید انواع حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود، یکی از روش‌های عالی برای از بین بردن معضل موریانه است که در مقیاس بزرگ باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید زیرا برای استفاده از این ماده سمی باید نکات و دستورالعمل‌های خاصی را رعایت کنید.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل