روش های از بین بردن موش و دفع موش از خانه

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
روش های از بین بردن موش و دفع موش از خانه
Ad image

روش های از بین بردن موش و دفع موش از خانه

تصور کنید که در نیمه‌های شب با صدای عجیب خش‌خش از خواب بیدار شوید. این موضوع در وهله اول بسیار دلهره‌آور است اما اگر بدانید که دیوار خانه شما به محل زندگی موش‌ها تبدیل شده با نوعی آشفتگی و اضطراب روبه‌رو می‌شوید و به دنبال پیدا کردن راهکاری برای نابودی همیشگی آنها می‌روید.

در مجموع وجود موش در خانه، اتفاق بسیار ناخوشایندی است که باعث ایجاد آسیب‌های مختلف و گسترش بیماری در محیط زندگی انسان می‌شوند و خلاص شدن از شر آنها موضوع بسیار مهمی است که در این مقاله از مجله مجله کیف ابزار به بررسی راه‌های مختلف آن می‌پردازیم. برای این کار می‌توان چندین روش را به صورت مستقل مورد آزمایش قرار داد یا از یک فرد متخصص برای حل این معضل استفاده کرد‌.

5 نشانه وجود موش در خانه

5 نشانه وجود موش در خانه

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های وجود موش در خانه، مشاهده رفت‌وآمد یا پیدا کردن جسد آنهاست اما نشانه‌های غیرمستقیم دیگری نیز وجود دارند که خبر از حضور و سکونت آنها در محیط زندگی شما می‌دهند.

 

1- بوی تند آمونیاک

به طور کلی جوندگان باعث انتشار بوی قوی آمونیاک در محیط اطراف خود می‌شوند و اگر در محیط خانه با بوی غیرطبیعی آمونیاک مواجه هستید، به حضور موش در خانه شک کنید.

 

2- صدای خراش و خش‌خش

وجود موش در خانه باعث ایجاد صداهای مرموزی می‌شود که از جمله آنها می‌توان به صدای جیرجیر، خش‌خش و خراش اشاره کرد. شنیدن این صداها و ندیدن عامل ایجاد آنها برای بسیاری از افراد وحشتناک است و تصور حرکت موش‌ها در داخل دیوارها و به ویژه اتاق‌های زیر شیروانی بسیار آزاردهنده خواهد بود.

فضله و آثار نشانه‌گذاری موش

3- فضله و آثار نشانه‌گذاری

به طور طبیعی حرکت موش‌ها در محیط خانه باعث باقی ماندن فضله‌های کوچک و تیره‌رنگ در نقاط مختلف آن می‌شود. همچنین موش‌ها به دلیل ضعف بینایی، مسیر حرکت خود را با ادرار یا چربی بدن خود نشانه‌گذاری می‌کنند تا در حین مسیریابی دچار مشکل نشوند.

 

4- رد پا و علامت

حضور موش‌ها در داخل دیوار یا سقف خانه، هیچ ردپایی از آنها به جای نمی‌گذارد اما آنها موجودات فعالی هستند و به طور طبیعی به نقاط مختلف خانه شما سرک می‌کشند. برای اطمینان از وجود آنها می‌توانید نقاط خاکی خانه را بررسی کنید یا مقداری جوش‌شیرین در یک نقطه مشخص بریزید و با مشاهده رد پا یا اثرات حرکت دُم موش‌ در این نقاط از وجود آنها در خانه خود مطمئن شوید.

 

5- تخریب و آسیب فیزیکی

یکی از بدترین نشانه‌های وجود موش در خانه، مشاهده آسیب‌های جدی نظیر سیم‌های برق و مبلمان جویده شده، کاغذهای خرد شده و ظروف پاره است. این آسیب‌ها علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی، از طریق سیستم گوارش موش‌ها به فضله و ادرار و در نتیجه به عامل خطرناکی برای انتقال انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها تبدیل می‌شود. همچنین موش‌ها قطعات و اجزای محیط اطراف خود را تخریب کرده و از آنها برای ساخت لانه استفاده می‌کنند.

چگونه از شر موش‌های خانگی خلاص شویم؟

چگونه از شر موش‌های خانگی خلاص شویم؟

اگر مشکوک به وجود موش در خانه خود هستید، احتمالا تعداد آنها بیشتر از یک عدد است و بهترین راه برای ریشه‌کن کردن آنها، تماس با یک فرد یا شرکت متخصص در زمینه دفع آفات خواهد بود. البته در صورت تمایل می‌توانید خودتان دست به کار شوید و چندین روش مختلف را برای رفع این بلای خانگی امتحان کنید اما در نظر داشته باشید که هرچه موش‌ها بیشتر در محیط خانه شما پرسه بزنند، بدون شک آسیب‌ها و خسارات بیشتری به بار می‌آورند.

 

بیشتر بخوانید: راه های دور کردن موریانه از محیط زندگی

 

1- نقاط ورودی را پیدا کرده و آنها را مسدود کنید.

حضور موش‌ها در داخل دیوارها و سقف خانه نشان می‌دهد که آنها از یک مجرای خارجی به داخل خانه راه پیدا کرده‌اند. جالب است بدانید که موش‌ها به راحتی از یک شکاف کوچک به اندازه انگشت شست انسان عبور می‌کنند.

برای حل این مشکل، در اطراف خانه خود قدم بزنید و همه حفره‌ها و شکاف‌های احتمالی، پنجره‌‎ها و مسیرهای ورودی انشعابات آب، برق و گاز را بررسی کنید و همه موارد مشکوک را با دقت و به طور کامل ببندید. در واقع شما با این کار از وارد شدن تعداد بیشتر موش‌ها به داخل خانه جلوگیری می‌کنید.

در مرحله بعدی، فضای داخلی خانه را بررسی کنید و کلیه شکاف‌ها و سوراخ‌های مشکوک را به وسیله صفحات فلزی، درزگیر یا مصالح ساختمانی مهر و موم کنید و به طور مرتب به آنها سر بزنید تا مطمئن شوید که مسیرهای احتمالی حرکت موش‌ها به طور کامل مسدود شده است.

برای موش‌ها تله بگذارید.

2- برای موش‌ها تله بگذارید.

بعد از مسدود کردن همه نقاط ورودی و مسیرهای تردد احتمالی، زمان آن رسیده تا موش‌های باقیمانده در داخل خانه را به دام بیاندازید. بهتر است از تله‌های فاقد مواد شیمیایی یا مرگ موش استفاده کنید زیرا استفاده از این مواد، غیرقانونی بوده و ممکن است سلامت افراد خانه را به خطر بیاندازند.

بهتر است برای تله‌های خود از طعمه‌های طبیعی مانند آجیل‌ها، توت و کره بادام زمینی استفاده کنید و با افزایش تعداد آنها، جذابیت بیشتری برای موش‌ها به وجود بیاورید. البته در نظر داشته باشید که موش‌ها بسیار باهوش هستند و ممکن است به وجود تله در محیط اطراف خود شک کنند؛ بنابراین بهتر است عملیات تله‌گذاری را به صورت مصنوعی و تنها با قرار دادن طعمه در محل‌های موردنظر آغاز کنید تا موش‌ها به وجود غذا در این مناطق عادت کنند. برای خرید تله موش می‌توانید به یک ابزارفروشی حرفه‌ای مراجعه کنید.

تله موش برقی

تله‌های موش در حالت کلی به دو نوع کلاسیک و الکتریکی تقسیم می‌شوند.

تله‌های متداول یا کلاسیک، یکی از روش‌های قدیمی و موثر برای از بین بردن موش‌ها محسوب می‌شوند اما در هربار استفاده تنها برای یک موش کاربرد دارند. بنابراین برای کسب نتیجه بهتر باید تعدادی زیادی از آنها را در نقاط مختلف خانه خود قرار بدهید. این تله‌ها یکبار مصرف نیستند اما اگر می‌خواهید موش‌ها را همراه با تله دور بیاندازید، باید به فکر خرید تعداد بیشتری از آنها باشید.

تله‌های الکتریکی نوعی شوکر هستند که با استفاده از ولتاژ بسیار بالا باعث ایجاد سکته و در نتیجه مرگ موش‌ها می‌شوند. آنها کاملا ایمن و غیرسمی بوده و به وسیله چراغ چشمکزن، فعالیت موفقیت‌آمیز خود را به شما اعلام می‌کنند.

 

3- از خدمات حرفه‌ای دفع آفات و حیوانات موذی کمک بگیرید.

استفاده از این روش، به عنوان بهترین گزینه برای دفع و از بین بردن موش‌ها شناخته می‌شود. این افراد از دانش و تجربه بالایی برخوردار هستند و کلیه منافذ ورودی، لانه‌ها و منابع تغذیه موش‌ها را به راحتی شناسایی می‌کنند و مانع از پیشروی آنها و ایجاد خسارت‌های بیشتر می‌شوند. استفاده از این روش به شما کمک می‌کند تا منبع اصلی این معضل را شناسایی کنید و مجددا با آن روبه‌رو نشوید.

 

4- از روش‌های بازدارنده استفاده کنید.

انجام فعالیت‌های پیشگیرانه یکی از روش‌های بسیار منطقی و کم‌هزینه برای جلوگیری از حضور موش‌ها در محیطهای خانگی است. مایع سفیدکننده یا همان وایتکس یکی از بهترین گزینه‌های دفع موش به شمار می‌رود اما استفاده از این مایع بدبو در سراسر خانه و به صورت مداوم امکانپذیر نیست. به همین دلیل به عنوان گزینه‌های جایگزین می‌توان از مواد طبیعی مانند فلفل قرمز، روغن نعناع، فلفل سیاه یا میخک برای ایجاد تدابیر بازدارنده استفاده کرد.

گربه موش گیر

همچنین اگر مشکلی با حیوانات خانگی ندارید، می‌توانید از یک گربه برای ایجاد فضای رعب و وحشت برای موش‌ها استفاده کنید. وجود گربه در خانه این هشدار را به موش‌های باهوش می‌دهد که هیچ نقطه‌ای برای آنها امن نیست.

استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک نیز با انتشار امواج فرکانس بالا، باعث ایجاد رعب و وحشت در موش‌ها شده و آنها را از محیط خانه شما دور می‌کنند. خوشبختانه این فرکانس‌ها بر روی انسان، سگ و گربه بی‌تاثیر هستند اما برای حیواناتی مانند همستر، یک نکته منفی به حساب می‌آید.

5- بهم‌ریختگی و کثیفی را به حداقل برسانید.

موش‌ها عاشق محیطهای کثیف و شلوغ هستند و هرچه بهم‌ریختگی بیشتر باشد، فضای بیشتری برای پنهان شدن در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین همیشه فضای بیرون خانه خود را تمیز نگه دارید و از انباشته شدن زباله‌ها برای مدت طولانی بپرهیزید. البته باید توجه داشت که رعایت این موارد، تضمینی برای جلوگیری از ورود موش‌ها به محیط خانه شما نیست اما به طور حتم احتمال حضور آنها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آیا موش‌ها می‌توانند مواد مختلف را بجوند؟

آیا موش‌ها می‌توانند مواد مختلف را بجوند؟

متاسفانه موش‌ها توانایی بالایی در جویدن دیوارها، لوله‌ها، عایق‌ها، سیم‌ها و مبلمان دارند و برخلاف اندازه کوچک خود می‌توانند خسارت‌های بسیار بزرگی را به بار بیاورند. جویده شدن سیم‌های برق توسط موش‌ها یکی از مشکلات بزرگی است که در برخی از موارد به ایجاد آتش‌سوزی در محیط خانه منجر می‌شود.

به طور کلی برای جلوگیری از ورود موش‌ها و دفع آنها از محیط خانه، بهتر است در اولین اقدام، تمامی حفره‌ها، سوراخ‌ها و مسیرهای ورودی به خانه را مسدود کرده و از روش معروف و قدیمی تله موش بهره ببرید. همچنین با آغشته کردن طعمه‌های جذابی مانند توت، آجیل و کره بادام‌زمینی به سم موش می‌توانید مسیرهای رفت‌وآمد آنها را طعمه‌گذاری کنید. تله‌های الکترونیکی و استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک نیز روش‌های کارآمد و موثر دیگری برای فراری دادن و دفع موش‌ها از محیطهای خانگی محسوب می‌شوند.

به عنوان اقدام بازدارنده نیز می‌توانید از مواد طبیعی مانند روغن نعناع، ​​فلفل قرمز یا میخک استفاده کنید یا از یک استاد موش‌گیری به نام گربه کمک بگیرید. اما همیشه به یاد داشته باشید که بهترین روش برای حل این مشکل، کمک گرفتن از یک فرد یا شرکت متخصص در زمینه دفع حیوانات موذی و آفات خانگی است.

Ad image
منبع:upgradedhome
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل