معرفی تجهیزات ایمنی حین کار برای حفظ امنیت

توسط بهنام افزودن دیدگاه
معرفی تجهیزات ایمنی حین کار برای حفظ امنیت
Ad image

معرفی تجهیزات ایمنی حین کار برای حفظ امنیت

برخی از عواملی که می‌توانند در زمان فعالیت‌های ساختمانی به یک فرد آسیب‌ برسانند، به طور لحظه‌ای اتفاق می‌افتند و تاثیرات مخرب دسته دیگری از این عوامل نیز در طول زمان آشکار می‌گردد. در این مقاله از مجله کیف ابزار، رایج‌ترین حوادث ساختمانی و تجهیزاتی که برای جلوگیری از حوادث رایج صنعت ساختمان‌سازی در دسترس ما قرار گرفته‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حوادث ساختمانی اتفاقات رایجی هستند که هر روزه در سراسر جهان رخ می‌دهند و اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم، بسیاری از حوادث ساختمانی هرگز گزارش نمی‌شوند. اگرچه خبر وقوع اتفاقات مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، برخورد کشنده با تجهیزات و غیره به سرعت منتشر می‌شود اما تمامی حوادث ساختمانی مرگبار نیستند. با این وجود، تمامی حوادث ساختمانی به مرگ منجر نمی‌شوند اما همچنان می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری را به فرد وارد کنند و زندگی وی را برای همیشه تغییر دهند.

 

آسیب‌‌های شنوایی و بینایی

آیا می‌دانید که ساختمان‌سازی یکی از مشاغل پُرخطری است که ریسک از دست دادن شنوایی و بینایی را برای کارگران ساختمانی به همراه دارد. آسیب‌های شنوایی و بینایی از جمله اتفاقات رایجی هستند که می‌تواند در هر صنعتی اتفاق بیفتد. این واقعیت احتمالاً از آسیب‌پذیری چشم و گوش در برابر عوامل آسیب‌زا و همچنین سرعت آشکار شدن آسیب‌های شنوایی و بینایی سرچشمه می‌گیرد. در ادامه مقاله، آسیب‌های شنوایی و بینایی و همچنین چگونگی وقوع این سوانح را بررسی می‌کنیم.

 

آسیب بینایی

در سال 2020 میلادی، 2120 آسیب و بیماری مرتبط با بینایی توسط افراد متخصص گزارش شده است. صدمات چشمی معمولاً به طور فوری و در نتیجه برخورد اشیا یا وارد شدن ذرات خطرناک به چشم اتفاق می‌افتند. کارگران ساختمانی همچنین در معرض مواد شیمیایی مختلف یا اشعه ماورا بنفش خورشید قرار دارند که این عوامل می‌توانند به سرعت یا در طی زمان به بینایی آن‌ها آسیب برسانند.

 

آسیب شنوایی

آسیب‌های شنوایی در ساختمان‌سازی به دلیل قرار گرفتن در معرض سروصدای ناشی از چکش‌کاری، سقوط اجسام یا استفاده از ابزارهایی که سروصدای بلندی را ایجاد می‌کنند، اتفاق می‌افتد. این عوامل می‌توانند به بروز آسیب‌ در سیستم شنوایی و همچنین سایر قسمت‌های بدن انسان منجر شود. در برخی از موارد این آسیب‌ها می‌توانند جدی یا حتی کشنده باشد.

 

محافظ چشم و گوش

محافظ چشم و گوش Groggles وسیله محافظتی جدیدی است که به طور همزمان از بینایی و شنوایی در فعالیت‌های ساختمانی محافظت می‌کند. این محصول، ترکیبی از عینک‌ ایمنی ساختمانی و گوشی صداگیر است که معمولاً به طور جداگانه فروخته می‌شوند.

نه‌تنها Groggles از چشم و گوش انسان محافظت می‌کند، بلکه به راحتی و به طور مستحکم روی سر و گوش قرار می‌گیرد.

 

آسیب‌های استخوانی و مفاصل

ساختمان‌سازی یکی از مشاغلی است که سطح بالایی از فعالیت‌های بدنی را طلب می‌کند، به طوری که حتی کارگران ورزیده و قدرتمند نیز درد، ساییدگی و پارگی در عضلات، مفاصل، استخوان‌ها و حتی سیستم عصبی را تجربه می‌کنند. رگ‌به‌رگ شدن و پیچ خوردگی از جمله آسیب‌هایی هستند که در بین کارگران ساختمانی رواج دارند. از آنجایی که معمولاً کارگران در زمان بروز آسیب‌های استخوانی و مفاصل نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، مواجهه با قبض‌های سنگین مربوط به حوزه درمان در این زمان می‌تواند آن‌ها را به چالش جدی مواجه سازد.

حفاظت از سلامتی مفاصل و استخوان‌های کارگران ساختمانی اهمیت زیادی دارد. در همین راستا، آن‌ها به تجهیزاتی نیاز دارند که از سلامتی مفاصل و استخوان‌های آن‌ها محافظت کند.

 

محافظ شانه و اسکلت فوقانی بدن

محافظ EXO-S از برند Hilti یکی از تجهیزاتی است که می‌تواند از بدن ما در برابر آسیب‌های گردن، شانه و کمر محافظت کند. نه‌تنها EXO-S از بخش فوقانی بدن محافظت می‌کند، بلکه خستگی را کاهش می‌دهد که به افزایش بهره‌وری، افزایش انرژی و کاهش درد در پایان روز کاری منجر می‌شود.

محافظ زانو

کارگران ساختمانی بیش از سایر مشاغل در معرض آسیب‌های وارد شده به مفصل زانو قرار دارند که می‌توانند به درد زانو یا در شرایط بدتر به جراحی تعویض مفصل زانو منجر شود. دیوالت زانوبندی را برای محافظت از زانوی کارگران ساختمانی ارائه کرده که در دو مدل Gel Foam Hard Shell Knee Pads و Gel/Thermoplastic Stabilizing Knee Pads در دسترس خریداران قرار دارند.

برق‌گرفتگی

اداره ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آمریکا، برق‌گرفتگی را به عنوان یکی از 4 حادثه بزرگ ساختمانی معرفی کرده است. بیش از 7 درصد حوادثی که در سال 2021 میلادی به مرگ افراد منجر شده از برق‌گرفتگی ناشی می‌شود. اگرچه برقکارها بیش از سایر افراد در معرض ریسک برق‌گرفتگی قرار دارند، اما مواجهه با سیم‌کشی معیوب، سیم‌های برق بدون عایق‌بندی مناسب و استفاده نادرست از تجهیزات الکتریکی نیز می‌تواند برای هرفردی خطرناک باشد.

از جمله آسیب‌های ناشی از برق‌گرفتگی می‌توانیم به سوختگی، آسیب عصبی، ایست قلبی و مرگ اشاره کنیم. از آنجایی که برقکاری در بین فعالیت‌های پُرخطر دسته‌بندی می‌شود، افراد حرفه‌ای و مبتدی باید اطمینان حاصل کنند که ابزارهای مناسب این فعالیت را در اختیار دارند. کلاین تولز یک برند شناخته شده در زمینه تولید ابزار و لوازم الکتریکی محسوب می‌شود و ابزارهای این برند برای برقکارهای حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

 

کیت تست ولتاژ کلاین تولز

اطلاع یافتن از وضعیت سیم، یکی از اولین اقداماتی است که پیش از آغاز برقکاری انجام می‌شود و برای جلوگیری از حوادث و جراحات ناشی از برق‌گرفتگی ضرورت دارد. کیت تست ولتاژ کلاین‌تولز ابزار مناسبی برای اطلاع یافتن از وضعیت سیم‌کشی در مکان‌های مسکونی محسوب می‌شود. شاید برقکارهای حرفه‌ای به ابزارهای پیشرفته‌تری نیاز داشته باشند اما این کیت برای افرادی حرفه‌ای که می‌خواهند از وضعیت برقدار بودن سیم‌های مطلع شوند یا افراد مبتدی که به انجام دادن کارهای فنی خانه علاقه دارند، مقرون به‌صرفه و کامل است.

کیت ابزار برقکاری کلاین تولز

اگرچه کیت تست ولتاژ گزینه مناسبی برای دانستن وضعیت برقدار بودن سیم محسوب می‌شود اما اگر می‌خواهید به طور جدی با تجهیزات الکتریکی کار کنید، به ابزارهایی مانند مولتی متر نیاز خواهید داشت که برای این کار طراحی شده‌اند. کیت ابزارهای دستی 28 عددی از ابزارهای دستی با دسته روکش‌دار تشکیل می‌شود تا شوک الکتریکی ناشی از مواجهه با تجهیزات الکتریکی را به حداقل برساند.

دستکش برقکاری

دستکش برقکاری می‌تواند شوک الکتریکی ناشی از تماس مستقیم با سیم برق‌دار را به حداقل برساند و از بروز حادثه برق‌گرفتگی جلوگیری کند. انواع مختلفی از دستکش‌های برقکاری در بازار وجود دارند که باید با توجه به مشخصات کاری که در حال انجام دادن آن هستیم، انتخاب شوند.

کفش برقکاری

از آنجایی که پای انسان به طور پیوسته با زمین در تماس است، عایق کردن بدن توسط کفش برقکاری اهمیت زیادی در محافظت از جان افراد دارد. اگر قصد کار کردن با سیم‌های برق را دارید، بهتر است تا در ابتدا روی کفش‌ مناسبی سرمایه‌گذاری کنید که ضد آب باشد، از مواد رسانای الکتریسیته ساخته نشده باشد و استانداردهای ASTM برای محافظت در برابر برق‌گرفتگی را برآورده سازد.

برای مثال، کفش برقکاری Carbo-Tec FLX، تمامی معیارهای عنوان شده برای محافظت از افراد در هنگام برقکاری را برآورده می‌سازد.

لغزش و سقوط

سقوط، مهم‌ترین عامل مرگ و آسیب در کارگران ساختمانی محسوب می‌شود. 35 درصد از حوادث ساختمانی که در سال 2021 میلادی به مرگ افراد منجر شده، به دلیل سقوط اتفاق افتاده است. ارتفاع، آب و هوا و شرایط محل کار از جمله عواملی هستند که کارگران ساختمانی را در معرض خطر سقوط قرار می‌دهند. با این وجود، تجهیزات ایمنی مختلفی در بازار وجود دارند که می‌توانند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند.

 

کفش کار Carhartt مجهز به پنجه کامپوزیتی

کفش‌های کار برند Carhartt به زیره لاستیکی مقاوم در برابر سایش و لغزش مجهز هستند که ویژگی‌هایی مانند قفل شدن کفش روی نردبان را نیز برای جلوگیری از لغزش افراد ارائه می‌کنند. کفش‌های کار برند Carhartt از کیفیت ساخت قابل اطمینانی برخوردار هستند و همچنین راحت و مدرن هستند.

کفش‌های کار در دو مدل مردانه و زنانه به بازار عرضه می‌شوند و از نظر قیمت مقرون به صرفه هستند. این کفش‌های کار با قیمت 12 تا 140 دلار به بازار عرضه می‌شوند.

 

کمربند ایمنی

در حالی که کفش ایمنی می‌تواند از سُر خوردن ما از روی نردبان یا هر سطح دیگری جلوگیری کند، کمربند ایمنی آخرین حلقه امنیتی محسوب می‌شود که در زمان سقوط از ارتفاع می‌تواند جان ما را نجات دهد. امروزه، انواع مختلفی از کمربندهای ایمنی با قابلیت‌ها و امکانات متفاوت وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها برای نجات جان کارگران ساختمانی استفاده کنیم.

جمع‌بندی

در حالی که تجهیزات ایمنی می‌توانند از جان ما در برابر حوادث مختلفی که می‌توانند در زمان ساختمان‌سازی اتفاق بیفتد، محافظت کنند اما تنها اتکا به این تجهیزات برای حفاظت از جان افراد کافی نیست. برای حفظ امنیت بهتر است تا با خطراتی که می‌تواند جان ما را تهدید کنند آشنا شویم، نحوه کار کردن صحیح با ابزارها را یاد بگیریم و تکنیک‌ها و اصولی که می‌توانند از جان ما محافظت کنند را رعایت کنیم.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل