تمیز کردن سطوح چسب آکواریوم جرم گرفته و سیاه شده

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
تمیز کردن سطوح چسب آکواریوم جرم گرفته و سیاه شده
Ad image

تمیز کردن سطوح چسب آکواریوم جرم گرفته و سیاه شده

چسب سیلیکونی یا چسب آکواریوم از جمله موارد بسیار پرکاربرد برای آب‌بندی و جلوگیری از نشت آب به داخل کابینت‌ها و سرویس‌های بهداشتی است که در موارد بسیار مختلفی از آن استفاده می‌شود. اما این چسب‌ها به مرور زمان و در برخورد با آب و رطوبت، خاصیت خود را از دست می‌دهند و مهم‌تر از آن دچار کپک‌زدگی شده و سیاه و کثیف می‌شوند که در این صورت راهی جز حذف و تزریق مجدد آنها وجود ندارد.

به همین دلیل در این مقاله از مجله کیف ابزار به دنبال یک راهکار ساده برای جلوگیری از سیاه شدن و کپک‌زدگی چسب‌های سیلیکونی می‌رویم و با استفاده از لوازم موجود در خانه، راهکار موثر و بسیار خوبی برای حل این مشکل پیدا می‌کنیم.

سطوح سیلیکونی، محیط بسیار مناسبی برای رشد کپک‌ها هستند زیرا کپک‌ها برای رشد خود نیاز به یک محیط مرطوب دارند و چسب‌های سیلیکونی پس از خشک شدن در قسمت سینک ظرفشویی، سرویس بهداشتی یا لبه پنجره به بهترین مکان برای رشد و تکثیر کپک‌ها تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر این چسب‌ها دارای خاصیت ضدآب هستند و بسیاری از مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها نمی‌توانند پیش از تکثیر و رشد کپک‌ها، آنها را از سطح چسب‌های سیلیکونی پاک کنند.

مشکل اصلی اینجاست که حالت لاستیکی چسب‌های سیلیکونی و قرار گرفتن مداوم آن در معرض آب و رطوبت، بستر مناسبی را برای رشد و تکثیر کپک‌ها و به ویژه کپک سیاه به وجود می‌آورد. از طرف دیگر معمولا این چسب‌ها در نقاط کور و در کنج دیواره‌ها قرار می‌گیرند و تمیز کردن مداوم آنها بسیار سخت است و کاربران در بیشتر موارد پس از بروز این مشکل، به دنبال پیدا کردن راه چاره می‌روند.

از نظر بهداشتی، وجود کپک‌های سیاه در بخش‌های مختلف خانه ممکن است سلامت افراد را نیز به خطر بیاندازد، بنابراین رفع این مشکل علاوه بر جنبه‌های پاکیزگی و زیبایی به مسائل بهداشتی و سلامتی نیز مربوط می‌شود که خوشبختانه در بیشتر موارد می‌توان این مشکل را با یک روش ساده و ارزان برطرف کرد.

دستورالعمل ساخت خمیر پاک‌کننده چسب آکواریوم

دستورالعمل ساخت خمیر پاک‌کننده چسب آکواریوم

برای انجام این راه‌حل ساده و کاربردی، تها به مواردی مانند سرکه، جوش شیرین، مسواک قدیمی یا بُرس زبر، پارچه تمیز، کاسه و اسفنج نیاز خواهیم داشت.

1- ابتدا یک فنجان سرکه را در کاسه بریزید و چند قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید و آنها را یا یکدیگر مخلوط کنید تا به حالت خمیری برسید.
2- خمیر را بر روی پارچه تمیز بمالید و آن را بر روی کپک‌ها و سیاهی‌های موجود بر روی چسب سیلیکونی قرار بدهید تا لایه‌ای از خمیر بر روی سطح کپک‌ها قرار بگیرد.
3- پس از 10 دقیقه و با استفاده از مسواک یا بُرس، خمیر را بر روی سطح ماساژ بدهید و مقادیر اضافی آن را بردارید.
4- سپس از اسفنج و آب سرد برای پاکسازی کامل سطح موردنظر استفاده کنید.

روش‌های جلوگیری از رشد کپک و سیاه شدن چسب‌های سلیکیونی

روش‌های جلوگیری از رشد کپک و سیاه شدن چسب‌های سلیکیونی

استفاده از روش بالا یک راهکار درمانی محسوب می‌شود اما مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان به شکل موثر از رشد و تکثیر کپک‌های سیاه بر روی آب‌بندها و درزگیرهای سیلیکونی جلوگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرویس و پاکسازی ماشین لباسشویی

 

رطوبت، مهمترین عامل برای رشد و تکثیر کپک‌هاست؛ بنابراین کنترل مقدار رطوبت محیط و استفاده از سیستم تهویه مناسب و در صورت امکان، بهره‌گیری از نور طبیعی خورشید می‌تواند سطح رطوبت یک محیط را تا حد قابل توجهی کاهش بدهد. البته این روش، سرعت و بازه زمانی موردنیاز برای رشد کپک‌ها را کاهش می‌دهد و راهکار قطعی برای حذف کامل کپک‌های سیاه نیست زیرا همیشه مقداری رطوبت در محیط آشپزخانه یا سرویس‌های بهداشتی وجود خواهد داشت.

همچنین باید به این موضوع توجه کرد که سرعت بالای رشد و تکثیر کپک‌ها در یک محیط ممکن است به معنی وجود یک عامل زمینه‌ای پنهان باشد که در این موارد باید از یک فرد متخصص برای ریشه‌یابی و حل این معضل کمک گرفت زیرا انباشته شدن حجم بالای کپک سیاه در یک محیط بهداشتی می‌تواند سلامت افراد خانه را به ویژه در زمینه بیماری‌های پوستی به خطر بیاندازد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل