نکات مهم بریدن چوب با اره زنجیری دستی

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نکات مهم بریدن چوب با اره زنجیری دستی
Ad image

آموزش و نکات مهم بریدن چوب با اره زنجیری دستی

ابزارهای مختلفی برای بریدن تنه درختان و الوارهای چوبی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به اره زنجیری دستی Nordic Pocket Saw اشاره کرد که از کارآیی بسیار مناسبی برخوردار است و در شرایط مختلف می‌توان از آن به عنوان یک ابزار حرفه‌ای برای بریدن الوار و تنه درختان استفاده کرد. به همین دلیل در این بخش از مجله تخصصی مجله کیف ابزار با نحوه استفاده صحیح از این ابزار آشنا می‌‌شویم و نکات و ترفندهای کار با اره‌های زنجیری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشخصات فنی اره زنجیری دستی Nordic Pocket Saw

مشخصات فنی اره زنجیری دستی Nordic Pocket Saw

زنجیر 65 سانتی‌متری همراه با 33 عدد تیغه دوطرفه از جنس فولاد کربنی حرارت‌دیده
دستگیره‌های برزنتی بسیار مقاوم با ابعاد بزرگ
وزن سبک 137 گرمی همراه با کیف حمل برزنتی 48 گرمی

نحوه استفاده صحیح از اره زنجیری دستی

توجه به سایز و قطر چوب در حین استفاده از اره زنجیری دستی

توجه به سایز و قطر چوب

در حالت کلی این ابزار برای ایجاد بُرش در قطعات چوبی با سایز متوسط طراحی شده است اما از نظر عددی امکان بریدن شاخه‌ها و الوارهای چوبی از قطر 2.5 سانتی‌متر تا 45 سانتی‌متر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. معمولا بهترین قطر چوب برای استفاده از اره‌های زنجیری دستی در حدود 3 اینچ یا 7.5 سانتی‌متر است اما به عنوان یک معیار چشمی، قطر الوار چوبی مناسب برای اره‌های زنجیری دستی نباید از طول یک کف دست بیشتر باشد.

نحوه ایستادن و تسلط بر اره زنجیری و قطعه کار

نحوه ایستادن و تسلط بر اره زنجیری و قطعه کار

بهترین حالت برای استفاده درست از این ابزار، قفل کردن و کنترل قطعه موردنظر توسط عضلات پا است‌. همچنین ایجاد حالت ایستاده و صاف نگه داشتن کمر از دیگر نکات کلیدی کار با اره زنجیری دستی Nordic Pocket Saw است که باعث درگیری عضلات کمر و ایجاد نیروی بیشتر و در نتیجه افزایش سرعت بُرش و جلوگیری از خستگی کاربر در استفاده طولانی‌مدت می‌شود.

ثابت نگه داشتن قطعه کار در حین استفاده از اره زنجیری دستی

ثابت نگه داشتن قطعه کار

برای بریدن الوارهای چوبی با استفاده از اره زنجیری دستی بهتر است یک پا بر روی زمین و پای دیگر به شکل اهرم بر روی قطعه کار قرار داشته باشد. این حالت به عنوان بهترین وضعیت برای بریدن الوارها و قطعات چوبی محسوب می‌شود که علاوه بر ثابت ماندن قطعه کار باعث اعمال حداکثر نیرو و افزایش سرعت بُرش می‌شود.

استفاده از تکنیک‌های بُرش در حین استفاده از اره زنجیری دستی

استفاده از تکنیک‌های بُرش

استفاده از حرکات رفت و برگشت با دامنه حرکتی زیاد و مستقیم در حین کار با اره‌های دستی و به ویژه نمونه‌های زنجیری، یکی از بهترین روش‌های افزایش سرعت بُرش در آنهاست که در مدل Nordic Pocket Saw به لطف وجود تیغه‌های دوطرفه، عمل بُرش در هر دو حالت رفت و برگشت زنجیر انجام می‌شود و در نتیجه سرعت بُرش تا دو برابر افزايش پيدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ۵ ابزار خاص میلواکی برای گرم شدن در فصل زمستان

 

از طرف دیگر این اره زنجیری با برخورداری از توانایی بالا در بریدن شاخه‌های نازک می‌تواند به عنوان یک انتخاب عالی برای جمع‌آوری هیزم نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

انتخاب الوار و قطعات چوبی مناسب در حین استفاده از اره زنجیری دستی

انتخاب الوار و قطعات چوبی مناسب

خوشبختانه امکان بُرش قطعات چوبی مختلف توسط اره زنجیری دستی Nordic Pocket Saw وجود دارد اما اعمال حرکات رفت و برگشت با دامنه حرکت زیاد و ثابت نگه داشتن قطعه کار در حین کار با این ابزار به عنوان نکات اصلی استفاده از آن محسوب می‌شوند که کیفیت و سرعت فرآیند بُرش رو به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند.

نکات مهم برای افزایش دوام و طول عمر اره زنجیری دستی Nordic Pocket Saw

  1. تمیز کردن تیغه‌های اره زنجیری پس از هربار استفاده
  2. روغن‌کاری منظم اره زنجیری برای اطمینان از عملکرد صحیح تیغه‌ها
  3. نگهداری و جابجایی اره زنجیری در داخل کیف مخصوص به منظور جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی و حفظ محصول در برابر خطرات ناشی از زنگ‌زدگی و خوردگی

در مجموع باید گفت که اره زنجیری دستی Nordic Pocket Saw یک محصول بسیار عالی با عملکرد استثنایی و قابلیت حمل آسان است که امکان بریدن انواع قطعات چوبی را در اختیار علاقمندان به ماجراجویی و گشت‌وگذار در طبیعت قرار می‌دهد. اما باید در نظر داشت که رعایت نکات مربوط به نحوه استفاده صحیح و موارد مرتبط با نگهداری و سرویس‌کاری اصولی این محصول از جمله موارد مهمی است که به شکل مستقیم بر روی کارآیی آن تاثیرگذار بوده و باید از سوی کاربران مورد توجه قرار بگیرد.

Ad image
منبع:forestry
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل