نحوه انتخاب تجهیزات روشنایی کارگاهی و صنعتی

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نحوه انتخاب تجهیزات روشنایی کارگاهی و صنعتی
Ad image

نکات مهم برای انتخاب تجهیزات روشنایی کارگاهی و صنعتی

با اینکه تلفن‌های همراه، توانایی بالایی در رفع نیازهای روزمره ما دارند اما برخی از امکانات موجود در این دستگاه‌ها مانند چراغ قوه از کارآیی مناسبی برای انجام پروژه‌های عمرانی و کارگاهی برخوردار نیستند. در واقع سیستم روشنایی مورد استفاده در تلفن‌های همراه، تنها برای مقاصد شخصی و مصارف محدود طراحی شده‌اند. بنابراین هنگامی‌که صحبت از کار در محیطهای ساختمانی و پروژه‌های عمرانی باشد، روشنایی چراغ قوه یک تلفن همراه، گره‌ای از مشکلات ما باز نخواهد کرد.

در این موارد انتخاب یک سیستم روشنایی مناسب می‌تواند کیفیت و کارآیی فعالیت‌های ما را به شکل قابل توجهی افزایش بدهد. بنابراین انتخاب یک محصول کارآمد، علاوه بر مدیریت بهینه انرژی، باعث ایجاد حجم نور کافی و جلوگیری از سردرگمی در محیطهای تاریک می‌شود. در مجموع شناخت نیازها و آشنایی با فاکتورهای مهم سیستم‌های روشنایی از جمله موارد مهمی است که در حین انتخاب و خرید باید به آنها توجه داشت.

ماکیتا یکی از برندهای صاحب‌نام و مطرح در زمینه تولید ابزارهای برقی است که محصولات متنوعی را در بخش روشنایی محیط از نمونه‌های ثابت تا چراغ قوه‌های دستی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. البته برای انتخاب محصولات ماکیتا نیز باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت که در این بخش از مجله مجله کیف ابزار به سراغ بررسی پارامترهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب یک سیستم روشنایی برای استفاده در کارگاه‌ها، پروژه‌های ساختمانی و سایت‌های تولیدی می‌رویم و با برخی از محصولات خاص و حرفه‌ای این شرکت نیز آشنا می‌شویم.

حجم و مقدار نور موردنیاز در مشاغل و کارگاه‌ها

حجم و مقدار نور موردنیاز

برخورداری از حجم نور مناسب، یکی از نکات قبل توجه در محیطهای کارگاهی و صنعتی است که علاوه بر دقت و راحتی بیشتر باعث افزایش ایمنی در محیط کار می‌شود. بنابراین استانداردهای مختلفی توسط سازمان OHSA (اداره ایمنی و بهداشت حرفه‌ای) تدوین شده است که میزان روشنایی موردنیاز برای کار در محیطهای مختلف را مشخص می‌کند. به عنوان مثال حجم روشنایی استاندارد در یک کارگاه ساختمانی و انبار به ترتیب برابر با 3 و 5 کندل در هر فوت-مربع یا فوت-کندل است.

آشنایی با واحد فوت کندل

واحد لومن (Lumen) نشان‌دهنده میزان نور تولید شده و واحد فوت-کندل رابطه میان فاصله و میزان نور تولید شده را نشان می‌دهد و کاملا بدیهی است که با افزایش سطح و فاصله، میزان نور موردنیاز برای ثابت ماندن روشنایی در واحد مساحت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما از آنجایی‌که میزان روشنایی لامپ‌ها بر اساس واحد فوت-کندل محاسبه نمی‌شود، بهتر است بدانیم که هر فوت-کندل برابر با یک لومن در هر فوت-مربع است.

بنابراین برای ایجاد روشنایی یک لومن یا یک کندل در محیطی با مساحت 1000 فوت-مربع نیازمند نصب یک سیستم روشنایی با قدرت 1000 لومن در فاصله 1 فوتی از سطح زمین خواهیم بود. البته باد توجه داشت که هیچگاه یک سیستم روشنایی در فاصله 1 فوتی از سطح زمین قرار نمی‌گیرد.

البته باید توجه داشت که در یک کارگاه، لوازم و تجهیزات زیادی وجود دارند که به طور طبیعی باعث ایجاد سایه در نقاط مختلف می‌شوند که در این موارد برای روشن کردن گوشه‌ها و نقاط تاریک می‌توان از لامپ‌های سیار یا یک محصول حرفه‌ای مانند نورافکن شارژی پایه‌دار ماکیتا مدل 18V LXT استفاده کرد.

میزان مقاومت تجهیزات روشنایی صنعتی در برابر نفوذ آب و رطوبت

مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت

با اینکه بسیاری از سیستم‌های روشنایی صنعتی قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی را دارند اما با این وجود در حین خرید ابزارهای روشنایی بایستی شرایط محیط را به طور کامل در نظر گرفت. معمولا احتمال بارش و ایجاد سطح رطوبت بالا در مناطق گرمسیری بیشتر است و در این موارد باید از سیستم‌های روشنایی مقاوم در برابر آب و رطوبت استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: دنیای ابزار در سال ۲۰۲۴ میلادی به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

 

رتبه یا استاندارد IP در یک دستگاه الکترونیکی، نشان‌دهنده میزان مقاوت آن محصول در برابر عناصر خارجی مانند آب و گرد و غبار است که معمولا به شکل IPXX نشان داده می‌شود که در آن عدد اول، نشان‌دهنده سطح حفاظت در برابر اجسام جامد خارجی و عدد دوم نشان‌دهنده سطح مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت است.

بنابراین در یک محیط بارانی و مرطوب باید از محصولی استفاده کرد که عدد دوم آن در استاندارد IPXX تا حد امکان بالا باشد. به عنوان مثال چراغ کمپینگ ماکیتا مدل 18V LXT دارای استاندارد IP65 است که بر اساس استانداردهای کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) در برابر نفوذ آب کم‌فشار ناشی از یک کارواش مقاوم خواهد بود؛ بنابراین از این محصول می‌توان به راحتی در محیطهای بارانی استفاده کرد. همچنین عدد 6 به عنوان بالاترین رقم در استاندارد IP به شمار می‌رود که به معنی مقاومت کامل در برابر نفوذ ذرات جامد نظیر گردوغبار است.

ابعاد فیزیکی و محدودیت در فضا برای استفاده از تجهیزات روشنایی صنعتی

ابعاد فیزیکی و محدودیت در فضا

محدودیت فضا، یکی از چالش‌های مهم برای انتخاب یک سیستم روشنایی است که البته این مورد در محیطهای خارجی یا کارگاه‌‎های ساختمانی به عنوان یک عامل محدودکننده به شمار نمی‌رود و در این فضاها هیچ مانعی برای استفاده از محصولات بزرگ و حرفه‌ای مانند سیستم روشنایی ماکیتا مدل 18V X2 LXT وجود ندارد اما باید توجه داشت که برخی از افراد در شرایط مختلف با کمبود فضا مواجه خواهند بود.

به عنوان مثال فعالیت در فضاهای با سقف کوتاه یا راه‌پله‌ها نیازمند استفاده از تجهیزات روشنایی خاصی مانند لامپ فانوسی ماکیتا مدل 18V LXT خواهد بود؛ اما استفاده از این محصول در محیطهای تنگ و باریک نیز با محدودیت‌هایی مواجه است که در این موارد وجود یک چراغ قوه دستی یا یک هدلایت مناسب به عنوان تنها راهکار موجود برای پیمایش و فعالیت در این محیطها به شمار می‌رود.

چراغ قوه شارژی ماکیتا مدل 18V LXT یک سیستم روشنایی همه‌‎کاره برای استفاده در فضاهای محدود است که در صورت نیاز می‌توان آن را از نقاط مختلف آویزان کرد. در مجموع کلیه تجهیزات روشنایی شرکت ماکیتا به سیستم تغذیه شارژی مجهز هستند که البته برای استفاده مداوم از برخی مدل‌ها باید از چندین باتری شارژی با ظرفیت بالا استفاده کرد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل