ابزارآلات برقی ماکیتا ساخت کجا هستند؟

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
ابزارآلات برقی ماکیتا ساخت کجا هستند؟
Ad image

ابزارآلات برقی ماکیتا ساخت کجا هستند؟

به گزارش مجله کیف ابزار، در دنیای اقتصادی برندها، پیدا کردن اصالت شرکت‌های مختلف و آشنایی با شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های آنها نیازمند بررسی و تحقیقات گسترده‌ای است که بسیاری از افراد، حوصله و توانایی انجام این کار را ندارند. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان به منظور کاهش هزینه‌های مرتبط با تولید و فروش محصولات، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های خود را در کشورهای مختلف جهان انجام می‌دهند که از میان آنها می‌توان به برند پرآوازه ماکیتا اشاره کرد.

این شرکت ژاپنی، یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید ابزارآلات برقی است که از سال 1915 فعالیت خود را آغاز کرده و با بیش از یک قرن تجربه درخشان، محصولات بسیار باکیفیت و قدرتمندی را در اختیار کاربران بخش خانگی و مشاغل حرفه‌ای و صنعتی قرار داده است. البته باید توجه داشت که به دلیل گسترش دامنه فعالیت این شرکت در سال‌های اخیر، امروزه ماکیتا به عنوان یک برند چند-ملیتی شناخته می‌شود و با راه‌اندازی دفاتر مرکزی در 50 نقطه از جهان، محصولات خود را در بیش از 180 کشور به فروش می‌رساند.

برای شناسایی محل دقیق تولید ابزارهای برقی ماکیتا، ابتدا باید با روند طراحی و مونتاژ آنها آشنا شویم زیرا پس از روشن شدن این موضوع، مشخص خواهد شد که تولید گسترده محصولات یک شرکت بزرگ مانند ماکیتا، حاصل یک همکاری بین‌المللی بوده و توجه به محل ساخت و مونتاژ آنها برخلاف ذهنیت بسیاری از افراد، دارای اهمیت خاصی نیست.

ماکیتا و کارخانه‌های بزرگ در سراسر جهان

ماکیتا و کارخانه‌های بزرگ در سراسر جهان

در حال حاضر شرکت ماکیتا دارای 10 کارخانه بزرگ در کشورهای ژاپن، چین، رومانی، تایلند، برزیل، آلمان، آمریکا و بریتانیا است و حدود 90درصد از محصولات این شرکت در خارج از کشور ژاپن تولید می‌شوند. البته باید توجه داشت که کارخانه Okazaki به عنوان کارخانه اصلی برند ماکیتا در کشور ژاپن از سال 1970 در حال فعالیت بوده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ماکیتا در سطح جهان محسوب می‌شود.

علیرغم اینکه ماکیتا یک برند ژاپنی است اما وجود یک ساختار یکپارچه جهانی باعث ایجاد پیچیدگی در تولیدات این شرکت می‌شود. به عبارت دیگر بسیاری از قطعات مورد استفاده در تولید ابزارهای برقی ماکیتا پس از تولید در کشورهای مختلف به کارخانه‌های مونتاژ در سراسر جهان ارسال می‌شوند. در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید و مونتاژ محصولات ماکیتا در شهرهای جیانگسو چین و اوکازاکی ژاپن قرار دارند و بخش قابل توجهی از محصولات این برند در این دو کارخانه تولید می‌شوند.

به شکل دقیق‌تر، فعالیت‌های مربوط به طراحی و مهندسی ابزارآلات به شکل عمده در کشور ژاپن انجام می‌شود و بیش از 60درصد از تولید انبوه محصولات ماکیتا در خط تولید کارخانه واقع در کشور چین صورت می‌گیرد.

خرید ابزار ماکیتا در نقاط مختلف جهان

خرید ابزار ماکیتا در نقاط مختلف جهان

برای تشخیص اینکه ابزارهای ماکیتا در کدام کشور تولید می‌شوند باید به این نکته توجه داشت که هر ابزار در کدام دسته از محصولات این شرکت قرار دارد و در کدام منطقه از جهان به فروش می‌رسد. به عنوان مثال بخش عمده محصولات عرضه شده در اروپا و منطقه بریتانیا در کارخانه Telford بریتانیا تولید می‌شوند. این کارخانه فعالیت خود را از سال 1991 آغاز کرده و حجم تولیدات آن در سال به حدود 1.1 میلیون ابزار می‌رسد.

به شکل مشابه، تامین و تولید محصولات ماکیتا در کشور ایالات متحده بر عهده کارخانه واقع در ایالت جورجیا و شرکت سهامی ماکیتای آمریکا قرار دارد. در کنار این کارخانه عظیم، سه انبار و مرکز توزیع نیز در ایالت‌های جورجیا، نوادا و تگزاس در حال فعالیت هستند که مجموعه‌ای از اقدامات آموزشی و حرفه‌ای را نیز در اختیار فروشندگان و پیمانکاران خود قرار می‌دهند. البته با توجه به اینکه بخش عمده محصولات ماکیتا در کشور چین تولید می‌شوند، بسیاری از ابزارآلات موجود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور آمریکا نیز دارای تگ Made In China هستند.

روش آسان برای شناسایی محل تولید محصولات ماکیتا

روش آسان برای شناسایی محل تولید محصولات ماکیتا

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) دارای محدودیت‌ها و قوانین بسیار سختی در خصوص نامگذاری عناوین تجاری است و مواردی مانند “ساخت کشور آمریکا” و “Made In U.S.A” به شکل ویژه مورد توجه این کمیسیون قرار دارد. بر اساس قوانین این کمیسیون، هر محصول برای دریافت این نشان باید به شکل داخلی در کشور آمریکا تولید شود یا مواد و قطعات مورد استفاده در آن باید دارای اصالت و مبدا آمریکایی باشند که با توجه به ماهیت زنجیره‌ای محصولات ماکیتا، عملا دریافت این نشان برای بسیاری از کالاهای این شرکت غیرممکن است.

 

بیشتر بخوانید: ابزارهای دستی جدید میلواکی وارد بازار شدند

 

بنابراین برای اطلاع از محل تولید ابزارهای برقی ماکیتا می‌توان به برچسب موجود بر روی بسته‌بندی محصولات این شرکت توجه کرد؛ جایی‌که عبارت انگلیسی “Made In” و نام کشور تولیدکننده ابزار در مقابل آن درج شده است. از سوی دیگر برای خرید ابزارآلات تولیدشده در یک کشور خاص مانند کشور ژاپن می‌توان از محصولات کارکرده و دست‌دوم موجود در فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کرد که البته این کار نیز با خطرات و ریسک‌های خاصی همراه خواهد بود.

آیا واقعا مهم است که ابزارهای برقی در کدام کشور تولید می‌شوند؟

آیا واقعا مهم است که ابزارهای برقی در کدام کشور تولید می‌شوند؟

معمولا بسیاری از افراد بر این باورند که محصولات ساخته شده در کشور چین یا کشوری خارج از مبدا اصلی یک برند از کیفیت و طول عمر پایین‌تری برخوردار هستند اما این باور ناشی از برخی تصورات و تعاریف غلط است. برای درک بهتر این موضوع باید توجه داشت که بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا هیچگونه فعالیت تولیدی در کارخانه‌های اصلی خود نداشته و معمولا محصولات خود را با استفاده از مجهزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا و در سایر کشورهای جهان و به ویژه در کشور چین تولید می‌کنند تا هزینه‌های مرتبط با تولید و توزیع محصولات خود را به حداقل ممکن برسانند.

از طرف دیگر برندهای صاحب‌نام و معتبر مانند ماکیتا هیچگاه اعتبار و جایگاه خود را با تولید محصولات بی‌کیفیت به خطر نمی‌اندازند و تولید محصولات این شرکت در نقاط مختلف جهان نه به خاطر تفاوت در کیفیت بلکه به دلیل سهولت در فرآیند تولید، توزیع و فروش آنهاست. بنابراین ابزارآلات ماکیتا چه در کشور چین و چه در کشور ژاپن یا کشورهای دیگر از درجه کیفی یکسانی برخوردار هستند و یک محصول ساخت ژاپن تفاوت خاصی با محصول ساخت چین نخواهد داشت.

به عنوان نتیجه‌‎گیری کلی اگر یک شهروند آمریکایی برای حمایت از تولید داخلی کشور آمریکا از خرید محصولات ماکیتا منصرف شود باید به سراغ خرید محصولات یک برند آمریکایی مانند Stanley Black & Decker برود.

اما همین شخص باید توجه داشته باشد که بسیاری از مواد اولیه، قطعات و اجزای مورد استفاده در تولید محصولات بلک اند دکر به شکل مستقیم از کارخانجات فعال در کشورهای مختلف جهان و به ویژه چین تامین می‌شوند. در واقع زنجیره تامین قطعات مورد استفاده در ابزارآلات برقی دارای پیچیدگی‌های بسیار زیادی است و موضوع جدیدی در میان تولیدکنندگان به شمار نمی‌رود. به همین دلیل تمرکز و وسواس زیاد در خصوص محل تولید ابزارآلات برقی، تاثیر خاصی بر روی کارآیی و عملکرد آنها نخواهد داشت.

Ad image
منبع:slashgear
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل