آشنایی با تکنولوژی قفل ایمنی X-LOCK ماکیتا

توسط مرتضی اصفهانی 2 دیدگاه
آشنایی با تکنولوژی قفل ایمنی X-LOCK ماکیتا
Ad image

تکنولوژی قفل ایمنی X-LOCK ماکیتا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ماکیتا از جمله برندهای مطرح در زمینه تولید ابزارهای حرفه‌ای است که از نظر سطح فنی و کیفیت ساخت به عنوان یک رقیب جدی برای برندهای تراز اول جهان مانند دیوالت و میلواکی شناخته می‌شود. محصولات این شرکت به دلیل برخورداری از فناوری‌های پیشرفته و ارائه کیفیت ساخت بسیار بالا به شکل ویژه در مصارف صنعتی و فعالیت‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طول سالیان گذشته و با ظهور پيشرفت‌های جدید، تغییرات گسترده‌ای در سطح ایمنی، کارآیی و امکانات آنها ایجاده شده است.

تکنولوژی X-LOCK ماکیتا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش مجله کیف ابزار، تکنولوژی X-LOCK یکی از نوآوری‌های جدید و خاص شرکت ماکیتا به شمار می‌رود که به شکل ویژه بر روی مباحث ایمنی، سهولت کاربری و مدیریت زمان در ابزارهای برقی تمرکز داشته و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مباحث بسیار مهمی که در حین اجرای پروژه‌های بزرگ به شکل ویژه از سوی کاربران مورد توجه قرار می‌گیرند و تاثیر بسیار زیادی در نتیجه و کیفیت نهایی فرآیندهای مختلف دارند. بنابراین آشنایی با قابلیت‌ها و امکانات مختلف این تکنولوژی و شناخت محصولات جدید خانواده X-LOCK می‌تواند زمینه یک انتخاب بسیار دقیق را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

 

مهمترین ویژگی تکنولوژی X-LOCK چیست؟

به طور کلی تکنولوژی X-LOCK امکان تعویض و نصب تجهیزات مورد استفاده در ابزارهای برقی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به ابزارهای جانبی (Tool-Less) فراهم می‌کند. به عنوان مثال با وجود قابلیت X-LOCK در یک دستگاه فرز، نیازی به اجرای مراحل مربوط به استفاده از قفل اسپیندل و باز و بست مهره‌های نگهدارنده برای نصب و تعویض دیسک‌های بُرش نخواهد بود.

مهمترین ویژگی تکنولوژی X-LOCK چیست؟

همچنین با استفاده از این تکنولوژی، کلیه مشکلات مربوط به لق بودن یا سفت شدن بیش از اندازه مهره نگهدارنده دیسک بُرش نیز برطرف می‌شود که برآیند این موارد باعث راحتی بیشتر، صرفه‌جویی در زمان و افزایش ایمنی کاربر در حین استفاده از این ابزار قدرتمند و پرمخاطره خواهد شد. البته باید در نظر داشت که رعایت نکات فنی و توجه به دستورالعمل‌های ایمنی در کنار استفاده از تکنولوژی‌های جدید، همواره باید به عنوان یک اصل اساسی در نظر گرفته شود.

یکی از ویژگی‌های مهم تکنولوژی X-LOCK ماکیتا آن است که کلیه لوازم جانبی مورد استفاده در این تکنولوژی با محصولات نسل‌های گذشته نیز سازگار بوده و به عنوان مثال امکان استفاده از صفحات بُرش X-LOCK در سنگ‌های فرز قدیمی نیز وجود خواهد داشت که البته عکس این موضوع صحیح نبوده و به عبارت بهتر، ابزارهای برقی سری X-LOCK تنها با تجهیزات و لوازم جانبی خانواده X-LOCK سازگار خواهند بود.

فرآیند تعویض دیسک بُرش در یک سنگ فرز مجهز به سیستم X-LOCK در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با سرعت بسیار زیاد قابل انجام خواهد بود. به این ترتیب که این سیستم شامل یک ضامن در قسمت پشت دستگاه است که پس از آزاد کردن آن امکان قرار دادن صفحه بُرش بر روی شفت فراهم می‌شود‌ و با قفل کردن مجدد ضامن، فرآیند نصب صفحه به پایان می‌رسد.

معایب تکنولوژی X-LOCK ماکیتا

معایب تکنولوژی X-LOCK ماکیتا

در حال حاضر تجهیزات و لوازم جانبی مورد استفاده در تکنولوژی X-LOCK دارای قیمت‌های نسبتا زیادی هستند و خرید آنها برای بسیاری از کاربران دارای صرفه و توجیه اقتصادی نیست. به عنوان مثال یک صفحه بُرش از سری X-LOCK در مقایسه با نمونه‌های استاندارد ممکن است تا 25 برابر گران‌تر باشد که این موضوع با توجه به الزام استفاده از تجهیزات جانبی X-LOCK بر روی ابزارآلات این خانواده، تمایل کاربران به خرید و استفاده از ابزارآلات X-LOCK را کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر پیاده‌سازی سیستم X-LOCK در یک دستگاه چرخشی باعث افزایش تعداد قطعات متحرک و پیچیده شدن ساختار مکانیکی آن می‌شود و احتمال بروز مشکل و خرابی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد که البته تاکنون موارد قابل توجهی در این خصوص گزارش نشده است.

معرفی سنگ فرزهای ماکیتا همراه با قابلیت X-LOCK

معرفی سنگ فرزهای ماکیتا همراه با قابلیت X-LOCK

در حال حاضر محصولات متنوعی از فرزهای برند ماکیتا همراه با قابلیت X-LOCK در بازار وجود دارند که انتخاب و خرید آنها در وهله اول به تمایل کاربران به استفاده از نمونه‌های کابلی یا شارژی مربوط می‌شود. به طور کلی مدل‌های شارژی دارای قیمت بالاتری هستند و در مقایسه با نمونه‌های AC یا سیمی، قدرت و سرعت کمتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به عنوان مثال مینی‌فرز برقی ماکیتا مدل GA4570 یک محصول 7.5 آمپر با سایز دیسک 120 میلی‌متر است که با برخورداری از سرعت 11000 دور در دقیقه و قیمت 120 دلار به عنوان یک انتخاب عالی و مقرون بصرفه از خانواده X-LOCK محسوب می‌شود.

همچنین شرکت ماکیتا در بخش فرزهای شارژی مجهز به تکنولوژی X-LOCK نیز دارای محصولات متنوعی است که از میان آنها می‌توان به مدل 18V LXT اشاره کرد که با قیمت 190 دلار، امکان استفاده از قابلیت‌های موتور براشلس و صفحات بُرش 120 و 140 میلی‌متری را با حداکثر سرعت 8500 دور در دقیقه در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما باید توجه داشت که این قیمت شامل باتری و سایر لوازم جانبی دستگاه نیست.

همچنین فرز دیمردار شارژی ماکیتا مدل 40V Max XGT یکی دیگر از محصولات مجهز به سیستم قفل X-LOCK است که همراه با موتور براشلس و قابلیت پیشرفته ترمز الکترونیکی با قیمت 300 دلار به فروش می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های مهم این محصول می‌توان به سایز صفحه 140 میلی‌متر و قابلیت دیمر با امکان کنترل سرعت در بازه 3000 تا 8500 دور در دقیقه اشاره کرد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل