آشنایی با 6 تکنولوژی منحصربفرد ماکیتا

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
6 تکنولوژی منحصربفرد در ابزارآلات ماکیتا
Ad image

آشنایی با 6 تکنولوژی منحصربفرد ماکیتا که فقط در ابزارهای این شرکت وجود دارند

به گزارش مجله کیف ابزار، برند ماکیتا از جمله شرکت‌های مطرح در زمینه تولید ابزار است که از سال 1915 در این حوزه فعالیت دارد و همواره با ارائه کیفیت عالی و قیمت مناسب به عنوان انتخاب اول بسیاری از کاربران شناخته می‌شود. اما برتری برند ماکیتا تنها به مباحث کیفی و قیمتی محدود نمی‌شود و برخورداری از نوآوری‌های خاص و پیشرفته نیز از جمله نکات مهمی است که در هر زمان باعث برتری ابزارآلات ماکیتا در مقایسه با نمونه‌های مشابه شده و آنها را در صدر بهترین محصولات بازار قرار می‌دهند.

آشنایی با 6 تکنولوژی منحصربفرد که فقط در ابزارهای شرکت ماکیتا وجود دارند

تیم تحقیق و توسعه ماکیتا در طول فعالیت 100ساله این شرکت، مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های خاص را ابداع و به ثبت قانونی رسانده است که وجود این قابليت‌‌ها باعث تمایز و برتری محصولات ماکیتا در مقایسه با ابزارهای سایر برندها می‌شود. البته با اینکه بخش قابل توجهی از این قابلیت‌های خاص به شکل ویژه با عملکرد و کارآیی باتری‌های شارژی گره خورده اما دامنه این ابداعات و نوآوری‌ها تا بخش‌های دیگری مانند سیستم‌های لرزش‌گیر، فیلتراسیون و تهویه محیط نیز گسترش پیدا کرده است.

البته باید توجه داشت که بسیاری از این ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص دارای تاثیرات جزئی بوده و بیشتر به عملکرد داخلی ابزارآلات مربوط می‌شوند و حتی بسیاری از کاربران از وجود آنها بی‌اطلاع هستند اما برخی از آنها باعث ایجاد تاثیرات چشمگیر و تغییر در نحوه فعالیت ابزارهای ماکیتا شده و به شکل ویژه در سطح فروش ابزارآلات این شرکت موثر هستند که در ادامه با 6 مورد از آنها آشنا می‌شویم.

باتری‌های شارژی سری LXT ماکیتا

باتری‌های شارژی سری LXT ماکیتا

معمولا هریک از برندهای تولیدکننده ابزارآلات برقی دارای یک سیستم اختصاصی در بخش باتری‌های شارژی هستند زیرا موضوع باتری و بحث شارژدهی یکی از نکات بسیار مهمی است که اغلب کاربران در حین خرید به آن توجه می‌کنند. به طور کلی بخش قابل توجهی از هزینه‌های یک ابزار شارژی به بخش باتری آنها مربوط می‌شود اما در حال حاضر نیازی به خرید باتری‌های مستقل برای هریک از ابزارهای شارژی نیست و در صورت ثابت بودن ولتاژ می‌توان از یک باتری برای راه‌اندازی و استفاده از ابزارهای مختلف یک شرکت استفاده کرد. به همین علت وجود باتری‌های قدرتمند و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، نکته بسیار مهمی در حین خرید ابزارآلات شارژی محسوب می‌شود.

ماکیتا به عنوان نخستین تولیدکننده ابزارهای شارژی 18ولتی در جهان، اولین محصولات خود را در سال 2005 روانه بازار کرد و در حال حاضر بسیاری از ابزارهای شارژی این شرکت بر اساس باتری‌های شارژی سری LXT تغذیه می‌شوند که بزرگترین سیستم تغذیه 18ولتی کشویی در جهان به شمار می‌رود و شامل ظرفیت‌های مختلف از 2 تا 6 آمپرساعت می‌شود.

اما مهمترین نکته در خصوص باتری‌های خانواده 18V LXT آن است که برای راه‌اندازی یک ابزار 36ولتی از برند ماکیتا می‌توان ترکیب مختلفی از دو باتری 18V LXT را مورد استفاده قرار داد. در واقع این ویژگی با افزایش قدرت تطبیق‌پذیری باتری‌های شارژی LXT به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرید باتری‌های مختلف بتوانند از ابزارآلات با سطوح مختلف ولتاژ نیز به راحتی استفاده کنند. به همین دلیل شرکت ماکیتا تنها با استفاده از یک سیستم تغذیه تک‌ولتاژی، بیش از 325 ابزار شارژی مختلف را روانه بازار کرده است.

باتری‌های شارژی سری XGT ماکیتا

باتری‌های شارژی سری XGT ماکیتا

سیستم تغذیه LXT به شکل گسترده در حوزه ابزارهای شارژی سبک و کوچک ماکیتا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این شرکت برای تغذیه ابزارهای رده حرفه‌ای خود اقدام به معرفی سیستم تغذیه XGT کرده است که با ارائه ظرفیت و توان خروجی بیشتر به شکل ویژه برای تغذیه ابزارهای سری 40V و 80V مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم تغذیه XGT بر اساس باتری‌های با حداکثر ولتاژ 40V طراحی شده است که از نظر قدرت، تفاوت چندانی با باتری‌های 36V سری LXT ندارد اما قابلیت ترکیبی باتری‌های ماکیتا امکان دستیابی به ولتاژ‌ 80V را نیز در این سیستم امکان‌پذیر می‌کند که از آن می‌توان برای تغذیه دستگاه‌های قدرتمند نظیر چکش‌های تخریب شارژی استفاده کرد.

باتری‌های خانوده XGT در سه ظرفیت 2.5، 4 و 5 آمپرساعت تولید می‌شوند و دارای سیستم شارژ مشابه با خانواده LXT هستند؛ بنابراین برای شارژ باتری‌های هر دو خانواده نیازی به خرید و استفاده از شارژرهای مجزا نخواهد بود. در حال حاضر تنها یک‌سوم از ابزارهای شارژی ماکیتا دارای سیستم تغذیه شارژی XGT هستند که معمولا در مصارف سنگین و فعالیت‌های تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم کنترل ایمنی STAR ماکیتا

سیستم کنترل ایمنی STAR ماکیتا

علاوه بر سیستم پیشرفته مورد استفاده در بخش تغذیه ابزارهای شارژی ماکیتا، قابلیت‌های خاص دیگری نیز در محصولات مختلف این شرکت وجود دارند که سطح امکانات آنها را به شکل قابل توجهی ارتقا می‌دهند. به عنوان مثال در برخی از ابزارهای پیشرفته ماکیتا، نحوه و مقدار انتقال نیرو از بخش باتری به دستگاه توسط یک سیستم پیشرفته کنترل می‌شود که این موضوع علاوه بر کاهش مصرف انرژی به افزایش طول عمر باتری و دستگاه نیز کمک می‌کند.

سیستم کنترل ایمنی STAR یکی دیگر از تکنولوژی‌های خاص شرکت ماکیتا به شمار می‌رود که در زمان معرفی، برنامه‌های تبلیغاتی بسیار گسترده‌ای نیز برای آن انجام شد. این سیستم یک قابلیت امنیتی بسیار پیشرفته است که با تحلیل و بررسی دقیق میزان مصرف انرژی از آسیب دیدن باتری و دستگاه جلوگیری می‌کند.

در این سیستم، اطلاعات خاصی میان باتری و دستگاه مبادله می‌شود و در صورت وارد شدن فشار بیش از حد، جریان‌کشی غیراستاندارد یا گرم شدن بیش از حد باتری یا دستگاه از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرده و مانع از بروز آسیب‌های فیزیکی و فنی می‌شود. پس از فعال شدن این ویژگی، کاربر باید تا خنک شدن دستگاه یا باتری منتظر بماند یا اقدام به شارژ یا تعویض باتری نماید.

سیستم کنترلی Active 3 ماکیتا

سیستم کنترلی Active 3 ماکیتا

این سیستم یکی دیگر از ویژگی‌های نظارتی و کنترلی مورد استفاده در ابزارهای شرکت ماکیتا است که فرآیند شارژ و همچنین نرخ تبادل انرژی الکتریکی میان شارژر و باتری را به صورت بهینه تنظیم کرده و باعث شارژ سریع و افزایش طول عمر باتری‌های شرکت ماکیتا ‌می‌شود.

در این سیستم، کلیه اطلاعات مربوط به سه پارامتر جریان، ولتاژ و دما از طریق چیپ موجود در داخل باتری به بخش شارژر ارسال می‌شود و انجام این فرآیند به بهینه‌سازی فرآیند شارژ، افزایش مدت زمان شارژدهی و کاهش زمان موردنیاز برای شارژ باتری کمک می‌کند. به عبارت دیگر با استفاده از این تکنولوژی، حداکثر جریان لازم برای شارژ سریع و ایمن باتری توسط شارژر محاسبه شده و عمل شارژ باتری در بالاترین سطح از ایمنی و با حداکثر سرعت ممکن به پایان می‌رسد که این موضوع در صورت نبود باتری‌های یدکی و استفاده مداوم از دستگاه‌های شارژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

طراحی به سبک XPT ماکیتا

طراحی به سبک XPT ماکیتا

ماکیتا در کنار ارائه فناوری‌های پیشرفته در بخش باتری و مصرف انرژی، توجه ویژه‌ای به موضوعات مرتبط با طراحی و مقاومت ابزارهای خود داشته است. به طور کلی ابزارهای برقی معمولا در شرایط سخت و غیراستاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بسیاری از موارد با آسیب‌های فیزیکی و شرایط مخرب مانند آب و گردوغبار مواجه می‌شوند که برای جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی، استفاده از یک ساختار فیزیکی مقاوم به یک امر بسیار ضروری تبدیل می‌شود.

عبارت XPT مخفف عبارت Xtreme Protection Technology است که از نظر فنی به مجموعه‌ای از درزگیرها و نوارهای لاستیکی تولیدشده توسط شرکت ماکیتا گفته می‌شود که به عنوان یک حائل و به صورت کاملا مهندسی در میان قسمت‌های پلاستیکی و فلزی بدنه قرار می‌گیرند و از وارد شدن قطرات آب و ذرات گردوغبار به داخل دستگاه جلوگیری می‌کنند. بنابراین در صورت قرار گرفتن دستگاه در معرض خطرات خارجی مانند مایعات و ذرات گردوغبار، فضای داخلی آن به طور کامل از خطرات احتمالی در امان خواهد بود.

تکنولوژی پیشرفته AVT ماکیتا

تکنولوژی پیشرفته AVT ماکیتا

بسیاری از ابزارهای برقی، دارای قطعات متحرکی هستند که بر اساس حرکات چرخشی، ارتعاشی یا رفت‌وبرگشتی فعالیت می‌کنند که این حرکات به نوبه خود باعث ایجاد ارتعاش و لرزش و انتقال آن به دستان کاربر شده و در استفاده طولانی‌مدت و در حین اجرای پروژه‌های بزرگ باعث خستگی و کاهش دقت در انجام فعالیت‌های مختلف می‌شوند.

به عنوان مثال یک سنباده لرزان برقی به دلیل حرکات لرزشی و نامنظم خود باعث ایجاد حالت بی‌حسی در دستان کاربران می‌شود که با توجه با مدت زمان فعالیت و شرایط فیزیکی کاربر می‌تواند اختلالات قابل توجهی را در روند انجام یک پروژه ایجاد کند. معمولا بسیاری از تولیدکنندگان ابزارآلات برقی از دستگیره‌های لاستیکی برای کاهش اثر لرزش‌های حاصل از فعالیت محصولات خود استفاده می‌کنند اما شرکت ماکیتا راه‌حل‌های ویژه‌ای را برای مقابله با این مشکل در نظر گرفته است.

تکنولوژی AVT یا تکنولوژی ضدلرزش ماکیتا چیزی فراتر از یک دستگیره لاستیکی است و با استفاده از سه تکنیک خاص، میزان لرزش‌های ناشی از ابزارهای برقی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. در این سیستم از یک یا چند پیستون متعادل‌کننده در خلاف جهت پیستون‌های اصلی استفاده شده است که به شکل فعال باعث دفع لرزش‌های ناشی از حرکات و ضربات پیستون‌ها می‌شوند.

از طرف دیگر وجود محفظه جذب لرزش با ایزوله کردن دسته اصلی و جانبی محصول، میزان ارتعاشات وارد شده به دست کاربر را کاهش می‌دهد. همچنین بکارگیری فنر کاهنده لرزش، ضربات حاصل از فعالیت یک دریل چکشی یا ایمپکت درایور را تا حد زیادی دفع می‌کند و باعث راحتی کاربر در حین انجام فعالیت‌های طولانی می‌شود. البته تکنولوژی AVT ممکن است امتیاز بزرگی برای کاربران خانگی محسوب نشود اما در استفاده حرفه‌ای، یک نقطه قوت و یک موهبت غیرقابل انکار خواهد بود.

Ad image
منبع:slashgear
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل