آموزش نحوه تخمین میزان فرسودگی زنجیر دوچرخه

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
آموزش نحوه تخمین میزان فرسودگی زنجیر دوچرخه
Ad image

ترفند کاربردی نحوه تخمین میزان فرسودگی زنجیر دوچرخه

به گزارش مجله کیف ابزار، بررسی منظم و اطمینان از سالم بودن زنجیر دوچرخه، علاوه بر انتقال موثر نیرو، مانع از بروز مشکلات حاد در مجموعه پیشران این وسیله نقلیه پرطرفدار می‌شود. به همین دلیل در این بخش از مجله مجله کیف ابزار به نحوه بررسی صحیح این قطعه حیاتی دوچرخه می‌پردازیم.

بدون‌شک، زنجیر یکی از مهمترین قطعات یک دوچرخه است که به شکل طبیعی در اثر نیروهای وارده و شرایط محیطی دچار فرسودگی می‌شود که این موضوع در وهله اول باعث افت کارآیی در سیستم پیشرانه و در طولانی‌مدت به ایجاد مشکلات جدی در این بخش منجر می‌شود و معمولا بسیاری از کاربران در ابتدای امر توجهی به این موضوع ندارند.

زنجیر یک دوچرخه با حرکت مداوم بر روی دندانه‌های رکاب و چرخ‌دنده‌ها، انرژی حاصل از عضلات پای شما را به چرخ عقب منتقل کرده و باعث حرکت دوچرخه می‌شود اما انجام مداوم این کار به ایجاد فرسودگی در غلتک‌ها و پین‌های زنجیر منجر خواهد شد. کشیدگی زنجیر اصطلاحی است که علیرغم ثابت ماندن طول زنجیر به تدریج میزان کارآیی آن را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد لرزش و لیز خوردن زنجیر و چرخ‌دنده‌ها بر روی یکدیگر می‌شود.

البته باید توجه داشت که تخمین طول عمر زنجیر یک دوچرخه بسیار مشکل است و تا حد زیادی به شرایط محیطی و میزان سرویس‌کاری زنجیر بستگی دارد اما با این حال با استفاده از راه‌های مختلف می‌توان وضعیت سلامت این قطعه را به خوبی تشخیص داد. از آنجایی‌که فرسایش بیش از حد زنجیر باعث ایجاد اختلال در فرآیند تعویض دنده، فرسایش حلقه‌های زنجیر و لاستیک‌های دوچرخه می‌شود، به همین دلیل تعویض به موقع زنجیر فرسوده علاوه بر سواری راحت‌تر به افزایش طول عمر سایر قطعات متحرک و سیستم پیشرانه کمک کرده و در آینده از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

روش ابزاری برای بررسی سایش و خوردگی زنجیر دوچرخه

روش ابزاری برای بررسی سایش و خوردگی زنجیر دوچرخه

ابزارهای مختلفی برای سنجش میزان فرسودگی زنجیرهای دوچرخه وجود دارد که از میان آنها می‌توان به انواع گیج‌های قابل تنظیم، پرگارهای دیجیتال و ابزارهای اندازه‌گیری کشویی اشاره کرد که همه آنها دارای عملکرد نسبتا یکسانی بوده و میزان سایش و استهلاک اجزای مختلف زنجیر را با دقت خوبی نشان می‌دهند.

معمولا این ابزارها در میان تعدادی از اتصالات زنجیر قرار می‌گیرند و میزان فرسودگی آن را بر حسب درصد نشان می‌دهند. به عنوان مثال ابزارهای اندازه‌گیری کشویی دارای دو زبانه هستند که با قرار گرفتن در یک بخش از زنجیر، میزان سایش آن را به سادگی نشان می‌دهند اما استفاده از ابزارهای پیشرفته برای کسب نتایج دقیق‌تر، نیازمند انجام اندازه‌گیری‌های تخصصی خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با 6 تکنولوژی منحصربفرد ماکیتا

 

روش دستی برای بررسی سایش و خوردگی زنجیر دوچرخه

از آنجایی‌که دسترسی و استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری برای همه افراد وجود ندارد، بنابراین در این بخش با یکی روش بسیار کاربردی برای تشخیص فرسودگی زنجیر دوچرخه آشنا می‌شویم که به سادگی و در هر شرایطی قابل انجام خواهد بود. در این حالت ابتدا حلقه رکاب را بر روی بزرگ‌ترین دنده قرار بدهید و نقطه‌ای با بیشترین سطح تماس میان زنجیر و چرخ رکاب را پیدا کنید. این نقطه معمولا بر روی ساعت 3 قرار دارد که با کشیدن زنجیر در این نقطه می‌توان میزان فرسایش و خوردگی زنجیر را به صورت چشمی تخمین زد.

روش دستی برای بررسی سایش و خوردگی زنجیر دوچرخه

برای انجام این تست سعی کنید تا زنجیر را از حلقه رکاب دور کنید. توجه داشته باشید که یک زنجیر نو به مقدار بسیار کم از حلقه رکاب فاصله می‌گیرد اما یک حلقه فرسوده و ضعیف به راحتی از دندانه‌های رکاب فاصله گرفته و از آن جدا می‌شود. به همین سادگی!

ترفند کاربردی برای تخمین میزان فرسودگی زنجیر دوچرخه

بنابراین اگر از عملکرد زنجیر دوچرخه خودتان راضی نیستید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید یا با خرید ابزارهای مخصوص، خودتان دست به کار شوید و این فرآیند ساده را به صورت دقیق انجام بدهید یا حداقل به صورت چشمی، وضعیت سلامت زنجیر را بررسی کنید و مطمئن باشید که هزینه کوچک امروز می‌تواند شما را از هزینه‌های بزرگ آینده نجات بدهد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل