نحوه تمیز کردن ابزارهای باغبانی زنگ‌ زده

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نحوه تمیز کردن ابزارهای باغبانی زنگ‌ زده
Ad image

بررسی روش‌های مختلف و نحوه تمیز کردن ابزارهای باغبانی زنگ‌ زده

به گزارش مجله کیف ابزار، زنگ‌زدگی ابزارهای باغبانی، موضوعی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است اما با پاکسازی درست و به موقع آنها می‌توان از فرسودگی و افت کارآیی آنها جلوگیری کرد. هر قطعه فولادی به شکل طبیعی مستعد عمل اکسایش و زنگ‌زدگی است، بنابراین یادگیری نحوه صحیح پاکسازی ابزارهای باغبانی در کنار نگهداری درست و اصولی از آنها می‌تواند سرعت و حجم این فرآیند مخرب را تا حد قابل توجهی کاهش داده و از بروز مشکلات عمیق‌تر جلوگیری می‌کند.

هر ابزار باغبانی می‌تواند عملکرد مناسب خود را تا سال‌ها و حتی دهه‌ها حفظ کند. ترزا کانوی، معاون سردبیر وبسایت Homes & Gardens می‌گوید: “من تعدادی قیچی باغبانی دارم که متعلق به پدربزرگم هستند. البته مطمئن نیستم که پدربزرگم چه زمانی این قیچی‌ها را خریده اما با توجه به اینکه می‌دانم او چقدر در نگهداری از ابزارهای خود حساس بوده، می‌توانم سلامت فعلی آنها را تضمین کنم. او همیشه در نگهداری و پاکسازی ابزارهای خود دقت به خرج می‌داد و این همان نکته کلیدی و مهمی است که همیشه باید به آن توجه کرد.”

پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده به روش‌های مختلف

پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در ادامه با برخی از ساده‌ترین و پرکاربردترین موارد آنها آشنا می‌‌شویم. البته در نظر داشته باشید که در هر شرایطی از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

درو سوئینستون به عنوان یک متخصص باغبانی و یکی از اعضای تیم تولید محتوای وبسایت Homes & Gardens می‌گوید: “استفاده از ابزارهای باغبانی زنگ‌زده، سرعت و کیفیت فعالیت‌های باغبانی را کاهش داده و باعث افت کارآیی و طول عمر آنها می‌شود. به عنوان مثال استفاده از یک قیچی باغبانی فرسوده، بریدن و هرس کردن شاخه‌های درختان و گیاهان را با مشکل مواجه کرده و علاوه بر خستگی کاربر باعث زخمی شدن و آسیب دیدن شاخه‌ها می‌شود.” وی همچنین تاکید کرد که: “بهبود و ترمیم شاخه‌های جویده شده و لبه‌دار درختان به دلیل استفاده از یک قیچی زنگ‌زده و کُند به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت و خطر ابتلا به انواع آفات و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.”

مراحل پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده به روش دستی

مراحل پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده به روش دستی

برای شروع کار، ابتدا هرگونه آلودگی یا اثر چربی را تا حد امکان و با استفاده از ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی از روی ابزارهای موردنظر پاک کنید و سپس ابزار را به طور کامل خشک کنید. بُرس‌های سیمی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای از بین بردن زنگ‌زدگی ابزارها هستند. بُرس‌های برنجی بدون آسیب زدن به بدنه فلزی ابزارها برای از بین بردن زنگ‌زدگی‌های سطحی کاربرد دارند اما برای رفع زنگ‌زدگی‌های عمیق باید از بُرس‌های فولادی سخت استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: تمیز کردن سریع خانه در کمتر از ۱ ساعت

 

همچنین برخی از افراد برای رفع زنگ‌زدگی‌های عمیق از کاغذهای سنباده درشت استفاده می‌کنند. برای حذف لکه‌های باقیمانده نیز می‌توان از سنباده ریزتر استفاده کرد زیرا این کار خطر آسیب رسیدن به بدنه فلزی ابزار را کاهش می‌دهد. پس از رفع کامل زنگ‌زدگی‌ها، ابزارها را به طور کامل بشویید و پس از خشک کردن کامل، آنها را در جای مناسب نگهداری کنید. ترزا کانوی می‌گوید: “بعد از خشک کردن ابزارها بهتر است کمی روغن بر روی بخش‌های فلزی آنها بمالید. این کار باعث ایجاد یک لایه محافظ بر روی ابزار می‌شود و از آن در برابر زنگ‌زدگی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.”

مراحل پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده با استفاده از سرکه

مراحل پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده با استفاده از سرکه

محلول‌ها و مواد شیمیایی مختلفی برای رفع زنگ‌زدگی ابزارهای باغبانی وجود دارند اما وجود تعداد زیادی از ابزارهای مختلف یا رفع زنگ‌زدگی ابزارهای بزرگی مانند بیل، نیازمند صرف هزینه‌های زیادی خواهد بود که ممکن است برای همه افراد امکان‌پذیر نباشد. اما خوشبختانه می‌توان از سرکه به عنوان یک جایگزین عالی برای از بین بردن رسوبات و زنگ‌زدگی ابزارآلات باغبانی بهره برد که در ادامه با مراحل مختلف این روش نیز آشنا می‌‌شویم.

ابتدا کلیه آلودگی‌ها و مواد اضافی موجود بر روی ابزارهای باغبانی را تا حد ممکن تمیز کنید. سرکه را در داخل یک ظرف بزرگ بریزید، به‌طوریکه بتوان بخش‌های فلزی را به طور کامل در آن غوطه‌ور کرد. قطعات و ابزار موردنظر را حداقل به مدت 24 ساعت در سرکه بخیسانید و تا حد امکان این پروسه را در یک محیط گرم انجام بدهید تا سرعت واکنش و قدرت نفوذ سرکه افزایش پیدا کند. با انجام درست این فرآیند، رنگ فلز از حالت قهوه‌ای به مشکی تغییر خواهد یافت.

مراحل پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده با استفاده از مواد شیمیایی

مراحل پاکسازی ابزارهای زنگ‌زده با استفاده از مواد شیمیایی

محصولات شیمیایی بسیار متنوعی برای از بین بردن زنگ‌زدگی ابزارهای باغبانی وجود دارند. البته برای استفاده از این راهکارهای شیمیایی باید مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی شرکت سازنده عمل کرد و علاوه بر استفاده از تجهیزات ایمنی، شرایط لازم از نظر تهویه مطلوب و گردش هوای مناسب را نیز در نظر گرفت. و در آخر اینکه برای ایجاد درخشندگی بیشتر بر روی سطوح فلزی می‌توان از یک پاک‌کننده چندمنظوره استفاده کرد. این راه‌حل علاوه بر حذف زنگ‌زدگی‌ها باعث افزایش مقاومت قطعات فلزی در برابر عوامل آسیب‌زای خارجی می‌شود.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل