تفاوت میخکوب اسکا Brad و میخکوب نماکاری Finish

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
تفاوت میخکوب اسکا Brad و میخکوب نماکاری Finish
Ad image

تفاوت میخکوب اسکا Brad و میخکوب نماکاری Finish، ویژگی هر کدام چیست؟

با اینکه چکش یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در جعبه‌ابزارهای خانگی و حرفه‌ای محسوب می‌شود اما استفاده از این ابزار دستی دارای محدودیت‌های خاصی است که با وجود یک میخکوب برقی یا بادی می‌توان سرعت و کیفیت انجام فعالیت‌های مختلف را به طور قابل توجهی افزایش داد. اما نکات بسیار زیادی برای انتخاب یک میخکوب وجود دارد و خرید محصول مناسب می‌تواند بسیاری از کاربران را با یک چالش جدی روبه‌رو کند.

میخکوب اسکا و میخکوب نماکاری چه ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

به طور کلی میخکوب‌ها در 9 دسته کلی شامل میخکوب سوزنی، منگنه‌کوب، میخکوب سقفی، میخکوب نامرئی، میخکوب اسکا، میخکوب کفپوش، میخکوب زاویه‌زن، میخکوب قاب‌بندی و میخکوب نماکاری طبقه‌بندی می‌شوند و در موارد مختلف از منگنه کردن فرش تا ساخت مبلمان و کابینت می‌توان از آنها استفاده کرد. اما از میان انواع مختلف میخکوب، نمونه‌های اسکا و نماکاری از کاربری عمومی‌تری برخوردار بوده و به دلیل تنوع و سازگاری بیشتر، به شکل گسترده در مصارف تجاری و غیرتجاری کاربرد دارند.

هر دو میخکوب اسکا (Brad) و نماکاری (Finishing) توسط برندهای مختلف و در دو نوع میخکوب بادی و برقی تولید می‌شوند اما هریک از آنها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند که در ادامه این مطلب از مجله مجله کیف ابزار به بررسی تفاوت‌ها و کاربردهای اصلی این دو نوع میخکوب می‌پردازیم.

موارد استفاده از میخکوب اسکا (Brad)

موارد استفاده از میخکوب اسکا (Brad)

به طور کلی میخکوب‌های اسکا در مقایسه با میخکوب‌های نماکاری از ابعاد کوچک‌تری برخوردار بوده و در موارد بسیار مختلفی از آنها استفاده می‌شود. معمولا میخ‌های سازگار با این دسته از میخکوب‌ها در دسته میخ‌های نواری سایز 18 قرار می‌گیرند و با برخورداری از سرمیخ کوچک، قطر کم و طول تقریبی 12.7 تا 50.8 میلی‌متر به شکل ویژه در بخش نجاری و به منظور ایجاد کمترین تغییرات ظاهری و حداقل میزان تخریب در بافت و سطح قطعات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میخکوب‌های اسکا به شکل ویژه برای اتصال صفحات چوبی نازک مانند تخته‌های فیبری یا لایه‌ای کاربرد دارند و گزینه بسیار مناسبی برای فعالیت‌های حساس و دقیق مانند قالب‌گیری و ایجاد اتصالات اصلاحی به شمار می‌روند.

 

بیشتر بخوانید: باتری لیتیوم یونی چیست؟ راهنمای جامع و کامل باتری لیتیوم یونی

 

همانطور که گفته شد، میخ‌های مورد استفاده در میخکوب‌های اسکا دارای قطر کمتری هستند و تخریب و صدمه کمتری در بافت چوب ایجاد می‌کنند و در زمان ترمیم یا پر کردن حفره ایجاد شده، نیاز چندانی به استفاده از مواد و قطعات جبرانی نخواهند داشت و این ظرافت عالی، استفاده از میخکوب‌های اسکا را به یک انتخاب ایده‌آل برای انجام فعالیت‌های مختلف نجاری نظیر مونتاژ چهارچوب‌های پنجره، نصب زِوار و قطعات متحرک تبدیل می‌کند.

همچنین بسیاری از نجاران از میخکوب‌های اسکا برای ثابت نگه داشتن و ایجاد فشار ثابت بر روی قطعات چسب‌خورده مانند قطعات فارسی‌شده قاب‌ عکس یا تابلو نیز استفاده می‌کنند اما از طرف دیگر باید توجه داشت که استفاده از این نوع میخکوب، گزینه چندان مناسبی برای اتصال و تثبیت نقاط تحت فشار نخواهد بود.

موارد استفاده از میخکوب نماکاری (Finish)

موارد استفاده از میخکوب نماکاری (Finish)

به طور کلی میخکوب‌های نماکاری به دلیل استفاده از میخ‌های با قطر بالاتر، در مقایسه با میخکوب‌های اسکا از قدرت بیشتری برخوردار هستند. معمولا میخ‌های مورد استفاده در این نوع میخکوب در دو سایز 15 یا 16 و از نظر طولی در رِنج 25.4 تا 88.9 میلی‌متر قرار می‌گیرند. با نگاه عمیق‌تر به این اعداد می‌توان گفت که میخ‌های نماکاری در حین نفوذ در قطعات چوبی باعث ایجاد شکاف‌های عمیق‌تر و حفره‌های با قطر بیشتر می‌شوند و در صورت نیاز به ترمیم، هزینه و مشکلات بیشتری را برای کاربران به وجود می‌آورند اما در عوض بسیار قوی‌تر بوده و قدرت نفوذ و استحکام بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

در مجموع می‌توان گفت که میخکوب‌های نماکاری به شرط استفاده از میخ‌های ضدزنگ، گزینه بسیار خوبی برای پروژه‌های بزرگ و فعالیت‌های بیرون از خانه محسوب می‌‎شوند.

 

بررسی تفاوت‌های میخ‌های سایز 15 و 16

به شکل یک قاعده کلی، میخ‌های سایز 15 گزینه مناسبی برای اتصال قطعات چوبی در سازه‌های بزرگ مانند چهارچوب‌ها، پله‌ها، طبقات، قرنیز‌ها و تاج‌ها محسوب می‌شوند و به دلیل برخورداری از سَرمیخ بزرگ و قطر زیاد، استحکام فوق‌العاده‌ای را برای تثبیت دائمی قطعات مختلف به ارمغان می‌آورند.

از سوی دیگر، میخ‌های سایز 16 در مقایسه با میخ‌های سایز 15 دارای ابعاد کوچک‌تری هستند که این موضوع، دامنه استفاده از آنها را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که میخ‌های سایز 15 از نظر مشخصات سخت‌افزاری در بین میخ‌های اسکا (سایز 18) و میخ‌های سایز 15 قرار می‌گیرند و به نوعی یک میخ همه‌کاره محسوب می‌شوند.

از موارد اصلی استفاده از میخ‌های سایز 16 می‌توان به نصب کفپوش‌های چوبی اشاره کرد اما ویژگی‌های خاص این میخ‌ها، دامنه استفاده از آنها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و به همین دلیل معمولا میخ‌کوب‌های نماکاری سایز 16 از جمله بهترین و مهمترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع چوب و نجاری به شمار می‌روند. البته باید توجه داشت که استفاده از میخ‌های سایز 16 به عنوان یک راهکار ثابت، ممکن است کیفیت انجام برخی از فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد؛ به همین دلیل بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که در موقعیت‌های مختلف از میخ‌های متناسب استفاده شود.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل