کاربردهای فویل آلومینیومی برای پاکسازی ظروف، لوازم خانگی و تجهیزات

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
کاربردهای فویل آلومینیومی برای پاکسازی ظروف، لوازم خانگی و تجهیزات
Ad image

کاربردهای فویل آلومینیومی برای پاکسازی ظروف و لوازم خانگی

فویل‌های آلومینیومی یکی از لوازم رایج و پرکاربرد در محیطهای خانگی هستند که به شکل ویژه برای طبخ غذا و پخت انواع نان مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برخی از افراد با بهره‌گیری از خواص منحصربفرد فویل‌های آلومینیومی، به روش‌های جذاب و کارآمدی دست پیدا کرده‌اند که به شکل ویژه در نظافت انواع تجهیزات و لوازم خانه کاربرد دارند که در ادامه این مطلب از مجله مجله کیف ابزار با برخی از مهمترین و موثرترین نمونه‌های آنها آشنا می‌‌شویم.

آنچه خواهید خواند
کاربردهای فویل آلومینیومی برای پاکسازی ظروف و لوازم خانگی1- استفاده از توپ آلومینیومی برای پاک کردن چربی و رسوبات موجود در بخش داخلی فر یا ماکروویو2- قرار دادن فویل آلومینیومی در قسمت کف فر یا شومینه برای جمع‌آوری خاکستر، ذرات چربی و سوختگی3- استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان تشت پاکسازی جواهرات نقره و استیل4- پاکسازی توری و گریل اجاق فر و ماکروویو با استفاده از فویل آلومینیومی5- قرار دادن فویل آلومینیومی در داخل ماشین ظرفشویی برای براق کردن ظروف فلزی6- استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان نگهدارنده صابون7- استفاده از فویل آلومینیومی برای زنگ‌زدایی و لکه‌برداری از شیرآلات آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی8- استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان پوشش محافظ شعله‌های اجاق گاز9- پاک کردن انواع ظروف پخت‌وپز با استفاده از فویل آلومینیومی10- استفاده از فویل آلومینیومی برای رفع زنگ‌زدگی از قطعات فولادی دوچرخه و تجهیزات ورزشی

آشنایی با انواع روش‌های کاربردی برای تمیز کردن ظروف و لوازم خانه با استفاده از فویل آلومینیومی

یکی از دلایل اصلی استفاده گسترده از فویل‌های آلومینیومی در بخش نظافت آن است که این محصول به تنهایی یا در کنار سایر لوازم بهداشتی و مواد شیمیایی در نقش یک پاک‌کننده قدرتمند ظاهر می‌شود و بدون ایجاد واکنش‌های شیمیایی سمی، توانایی پاکسازی انواع آلودگی و زنگ‌زدگی را با کمترین هزینه ممکن در اختیار افراد قرار می‌دهد.

استفاده از توپ آلومینیومی برای پاک کردن چربی و رسوبات موجود در بخش داخلی فر یا ماکروویو

1- استفاده از توپ آلومینیومی برای پاک کردن چربی و رسوبات موجود در بخش داخلی فر یا ماکروویو

طبخ غذا در داخل اجاق‌های فر و ماکروویو باعث ایجاد لایه چربی بر روی دیواره داخلی این تجهیزات می‌شود اما استفاده از ترکیب آب داغ، جوش شیرین و فویل آلومینیومی می‌تواند این مشکل را به راحتی برطرف کند. در این ترکیب، گرمای آب و خواص پاک‌کنندگی جوش شیرین باعث نرم شدن و تخریب بافت چربی و رسوبات شده و لبه‌های سخت و خشن فویل آلومینیومی باعث ایجاد خراش و حذف آنها از نقاط مختلف اجاق فر یا دستگاه ماکروویو می‌شود. نکته جالب اینکه این روش در پاکسازی رسوبات کهنه و خشک‌شده نیز بسیار موثر خواهد بود.

برای استفاده از این روش ابتدا اطراف محل پاکسازی را به وسیله حوله‌های جاذب بپوشانید. حدود 3/4 لیوان آب داغ را بر روی محل موردنظر بریزید و سپس یک یا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین بر روی آن بپاشید. بعد از این مرحله فویل آلومینیومی را به شکل یک توپ دربیاورید و محل موردنظر را به وسیله آن تمیز کنید.

برای کسب بهترین نتیجه ممکن، بهتر است توپ آلومینیومی را به آرامی و به صورت حرکات دایره‌ای بر روی سطح موردنظر بکشید و با استفاده از یک دستمال کاغذی، ذرات جداشده را جمع‌آوری کنید. در نظر داشته باشید که اعمال فشار زیاد در زمان کشیده شدن توپ آلومینیومی بر روی سطوح مختلف، احتمال ایجاد خراش و خط و خش را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در صورت ضخیم بودن لایه رسوبات و چربی بهتر است این فرآیند را چندین بار تکرار کنید.

 

2- قرار دادن فویل آلومینیومی در قسمت کف فر یا شومینه برای جمع‌آوری خاکستر، ذرات چربی و سوختگی

بسیاری از افراد برای جلوگیری از کثیف شدن سینی اجاق فر یا جمع کردن خاکستر شومینه‌های خانگی از یک ورقه آلومینیومی استفاده می‌کنند. اما به شکل دقیق‌تر باید در نظر داشت که فلز آلومینیوم دارای رسانایی گرمایی بسیار بالایی است و باعث انتقال و پخش گرما در محیط اطراف خود می‌شود. همچنین فویل‌های آلومینیومی در برابر تغییرات دما دچار تغییر شکل نمی‌شوند و کاملا ایمن و غیرسمی هستند. البته در حین استفاده از فویل‌های آلومینیومی در داخل دستگاه‌های پخت‌وپز برقی، حتما به نکات ایمنی مربوط به خطرات جرقه و ایجاد برق‌گرفتگی توجه داشته باشید.

در حین انجام این روش، فویل‌های آلومینیومی را در ابعاد مناسب بُرش بدهید و مطمئن شوید که دریچه‌های تهویه هوا توسط صفحات آلومینیومی مسدود نشده و به شکل مستقیم با قطعات تولیدکننده گرما در تماس نباشند. همیشه از فویل‌های آلومینیومی تمیز استفاده کنید و تعویض آنها را برای مدت طولانی به تعویق نیندازید.

استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان تشت پاکسازی جواهرات نقره و استیل

3- استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان تشت پاکسازی جواهرات نقره و استیل

همه جواهرآلات به مرور زمان و در تماس با مواد مختلف، دچار لک‌زدگی و کدرشدگی می‌شوند و این وضعیت در فلزاتی مانند استیل و نقره به عنوان پایه اصلی بسیاری از جواهرات تزئینی با سرعت و شدت بیشتری رخ می‌دهد اما استفاده از ترکیب آب، جوش شیرین، سرکه و فویل آلومینیومی با انجام یک واکنش شیمیایی موثر می‌تواند مشکل فوق را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کند.

برای انجام این روش، ابتدا یک فویل آلومینیومی را به شکل یک تشت لبه‌دار دربیاورید و حدود 2 لیتر آب را بجوشانید و سپس آن را در داخل ظرف آلومینیومی بریزید و حدود نصف لیوان جوش شیرین را به آن اضافه کنید و جواهرات نقره خود را داخل این محلول قرار بدهید. در این روش حالت کدری یا لکه‌های موجود بر روی این قطعات در کمتر از 10 دقیقه رفع خواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از خارج کردن جواهرآلات و خشک کردن آنها از سرد شدن آب یا تخلیه آب داغ از داخل ظرف آلومینیومی مطمئن شوید.

پاکسازی جواهرات از جنس استیل نیز دارای یک فرآیند مشابه است با این تفاوت که در این حالت باید از سرکه سیب یا سرکه سفید با 6 تا 8 درصد استیک اسید استفاده شود زیرا ترکیب فویل آلومینیومی و سرکه باعث جداسازی مولکول‌های اکسید آهن از سطح قطعات استیل می‌شود. برای انجام این فرآیند، نصف لیوان سرکه را در داخل تشت آلومینیومی بریزید و چند قاشق غذاخوری از جوش شیرین را به آن اضافه کنید و جواهرات استیل را در داخل ظرف بغلتانید. پس از این مرحله، جواهرآلات را از داخل محلول خارج کرده و باقی رسوبات را از سطح آنها پاک کنید و از خشک شدن کامل جواهرات خود مطمئن شوید.

پاکسازی توری و گریل اجاق فر و ماکروویو با استفاده از فویل آلومینیومی

4- پاکسازی توری و گریل اجاق فر و ماکروویو با استفاده از فویل آلومینیومی

با اینکه استفاده از فویل‌های آلومینیومی در قسمت کف اجاق‌های فر و ماکروویو تا حد زیادی از کثیف شدن آنها جلوگیری می‌کند اما صفحه گریل و توری این دسته از ابزارهای پخت‌وپز به دلیل تماس مستقیم با مواد غذایی، مستعد تجمع روغن، سوختگی و ایجاد لایه‌های چسبناک هستند. خوشبختانه استفاده از آلیاژهای فولادی در ساخت این صفحات، نکته مثبتی است که امکان استفاده از فویل‌های آلومینیومی را برای انجام عملیات پاکسازی و چربی‌زدایی فراهم می‌کند.

برای انجام این کار، ابتدا تکه‌ای از یک فویل آلومینیومی را به شکل یک توپ بیضی‌شکل دربیاورید. سپس فر یا اجاق ماکروویو خود را برای چند دقیقه روشن کنید تا لایه‌های چربی و رسوبات مقداری نرم شوند. برای کسب نتیجه بهتر می‌توانید از مواد پاک‌کننده شیمیایی استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که برای انجام این کار از سیستم تهویه مناسب استفاده کنید تا دچار مشکلات تنفسی و ریوی نشوید. همچنین برای ایمنی بیشتر از یک دستکش ایمنی مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید تا در تماس با قطعات فلزی از خطرات سوختگی در امان باشید.

قرار دادن فویل آلومینیومی در داخل ماشین ظرفشویی برای براق کردن ظروف فلزی

5- قرار دادن فویل آلومینیومی در داخل ماشین ظرفشویی برای براق کردن ظروف فلزی

قرار دادن فویل آلومینیومی در داخل ماشین ظرفشویی، یکی از راه‌های موثر برای جلادهی ظروف فلزی محسوب می‌شود زیرا آلومینیوم در زمان ترکیب با مواد شوینده باعث ایجاد نوعی واکنش شیمیایی شده و با انجام فرآیند اکسیداسیون از کدر شدن قطعات فلزی مانند قاشق، چنگال، چاقو و غیره جلوگیری می‌کند.

البته باید توجه داشت که در حین استفاده از این ترفند باید فویل آلومینیومی را به شکل یک گوی درآورده و حتما آن را در داخل یک محفظه بسته مانند باکس مخصوص کارد و چنگال قرار داد زیرا در غیر اینصورت ممکن است فویل آلومینیومی باعث ایجاد خراش و آسیب فیزیکی در فضای داخل ماشین ظرفشویی یا ظروف غیرفلزی شود.

استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان نگهدارنده صابون

6- استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان نگهدارنده صابون

صابون‌ها از جمله مواد شوینده مورد استفاده در محیط حمام و سرویس‌های بهداشتی است که پس از استفاده و قرار گرفتن بر روی سطوح مختلف باعث ایجاد سطح لزج و روغنی می‌شوند. اما با قرار دادن صابون بر روی یک فویل آلومینیومی می‌توان پاکیزگی محیطهای بهداشتی را به شکل قابل توجهی افزایش داد. خوشبختانه فویل‌های آلومینیومی در تماس با مواد قلیایی هیچگونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای نگهداری صابون در محیطهای بهداشتی محسوب می‌شوند.

برای این کار کافیست تا یک ورقه نازک آلومینیومی را به شکل دقیق بُرش بدهید و آن را با دقت در داخل جاصابونی یا محل نگهداری صابون جاسازی کنید. برای اطمینان بیشتر، لبه‌های فویل را کمی به سمت بالا خم کنید تا رطوبت و مواد صابونی به محیط اطراف نشت نکنند.

استفاده از فویل آلومینیومی برای زنگ‌زدایی و لکه‌برداری از شیرآلات آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی

7- استفاده از فویل آلومینیومی برای زنگ‌زدایی و لکه‌برداری از شیرآلات آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی

با اینکه شیرآلات ساختمانی از جنس استیل ضدزنگ ساخته می‌شوند اما این قطعات در صورت تماس مداوم با رطوبت و قطرات آب دچار حالت زنگ‌زدگی و کدرشدگی می‌شوند که برای براق کردن مجدد آنها می‌توان از ترکیب فویل آلومینیومی، سرکه و جوش شیرین استفاده کرد که با ایجاد یک ترکیب شیمیایی قدرتمند، امکان حل کردن زنگ‌آهن را فراهم می‌کنند.

البته محلول‌های شیمیایی بسیار زیادی برای انجام سریع‌تر این فرآیند در بازار وجود دارند اما استفاده از فویل آلومینیومی  فاقد هرگونه تاثیر منفی بوده و با کمترین هزینه، هیچگونه آسیبی به سطح خارجی شیرآلات وارد نمی‌کند.

برای استفاده از این روش ابتدا هرگونه جرم، رسوب و زنگ‌زدگی را تا حد امکان از روی بخش‌های مختلف شیرآلات پاک کنید. سپس تکه‌ای از فویل آلومینیومی را به ترکیب سرکه و جوش شیرین آغشته کرده و سطح شیرآلات را به طور کامل بسابید. برای کسب نتیجه بهتر، این فرآیند را چندین بار تکرار کنید و از براق شدن شیرآلات خود لذت ببرید.

استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان پوشش محافظ شعله‌های اجاق گاز

8- استفاده از فویل آلومینیومی به عنوان پوشش محافظ شعله‌های اجاق گاز

شما علاوه بر شومینه و ظرف صابون می‌توانید از ورقه‌های آلومینیومی به عنوان یک پوشش محافظ بسیار عالی برای تمیز نگه داشتن سینی اجاق گاز خود نیز استفاده کنید. نکته مهم اینکه فویل‌های آلومینیومی به دلیل برخورداری از هدایت گرمایی بالا علاوه بر جلوگیری از رشد باکتری‌ها از ریخته شدن ذرات غذا و خشک شدن چربی بر روی سطح گاز جلوگیری کرده و فرآیند پاکسازی آن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این در صورت وجود خوردگی و زنگ‌زدگی در قسمت سینی اجاق گاز می‌توان از فویل آلومینیومی به عنوان یک پوشش زیبا و ارزان نیز استفاده کرد.

برای این کار ابتدا پایه‌های چدنی و شعله‌پخش‌کن‌ها را از روی اجاق گاز بردارید و صفحه اجاق گاز را به طور کامل تمیز کنید. سپس فویل آلومینیومی را بر روی گاز پهن کرده و کلیه نقاط و برجستگی‌های مختلف آن را بپوشانید. پس از این مرحله، محل خروجی شعله‌های گاز را به دقت و با استفاده از یک چاقو یا کاتر ببرید. توجه داشته باشید که فویل آلومینیومی با بخش فندک در تماس نباشد زیرا در این حالت احتمال ایجاد اتصالی وجود خواهد داشت. حالا اجزای گاز را مجددا در محل خود قرار بدهید و بدون نگرانی از آشپزی لذت ببرید.

پاک کردن انواع ظروف پخت‌وپز با استفاده از فویل آلومینیومی

9- پاک کردن انواع ظروف پخت‌وپز با استفاده از فویل آلومینیومی

شستن ظروف یکی از مراحل سخت فرآیند پخت غذا محسوب می‌شود و گاهی پاک کردن لایه‌های سوخته یا خشک‌شده مواد غذایی از سطح یک تابه و قابلمه می‌تواند انرژی و زمان بسیار زیادی از شما بگیرد. خوشبختانه در این موارد برای پاکسازی ظروف بدون روکش می‌توان از فویل آلومینیومی به عنوان یک ابزار پاک‌کننده بسیار عالی استفاده کرد.

برای این کار تکه‌ای از فویل آلومینیومی را به شکل یک توپ در بیاورید و بر روی سطح موردنظر بکشید. همچنین برای افزایش سرعت پاک‌کنندگی می‌توانید از مایع ظرفشویی یا محلول‌های چربی‌زدا استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که اجرای این روش برای پاکسازی ظروف روکش‌دار مانند تفلون توصیه نمی‌شود زیرا این سطوح در برخورد با لبه‌های تیز توپ آلومینیومی دچار خراش‌های ریزی می‌شوند که با ایجاد ترکیبات سمی در حین فرآیند پخت، سلامت غذایی شما را به خطر می‌اندازند.

 

10- استفاده از فویل آلومینیومی برای رفع زنگ‌زدگی از قطعات فولادی دوچرخه و تجهیزات ورزشی

علاوه بر لوازم داخلی منزل‌، بسیاری از تجهیزات بیرون از خانه‌ مانند دوچرخه و اسکیت نیز به دلیل قرارگیری در شرایط محیطی مختلف مانند برف و باران و رطوبت، دچار زنگ‌زدگی و حالت کدری در بخش‌های فلزی می‌شوند اما از آنجایی‌که جنس بسیاری از قطعات مورد استفاده در ساخت این تجهیزات از فولاد ضدزنگ است، بنابراین استفاده از فویل آلومینیومی می‌تواند روش مناسبی برای پاکسازی و صیقل دادن به سطح خارجی آنها باشد.

استفاده از این ترفند به ویژه در قطعات فولادی با روکش کروم بسیار کارساز خواهد بود‌ زیرا این فلز و آلیاژهای مرتبط با آن از مقاومت بسیار زیادی در برابر خراشیدگی برخوردار هستند. برای این کار تنها به یک تکه فویل آلومینیومی، مقداری آب و تکه‌ای پارچه خشک نیاز خواهید داشت. ابتدا فویل آلومینیومی را به شکل یک توپ کوچک دربیاورید و پس از آغشته کردن به آب، آن را به آرامی بر روی سطح موردنظر بکشید و پس از رفع زنگ‌زدگی و حالت کدری، قطعه موردنظر را با دستمال خشک کنید.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل