5 ابزار کاربردی برای نصب پایه تلویزیون بر روی دیوار

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
5 ابزار کاربردی برای نصب پایه تلویزیون بر روی دیوار
Ad image

5 ابزار کاربردی برای نصب پایه تلویزیون بر روی دیوار

دلایل بسیار زیادی برای نصب تلویزیون بر روی دیوار وجود دارد. این کار فضای میز تلویزیون شما را تا حد بسیار زیادی آزاد می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا ارتفاع دقیق تلویزیون را بر اساس نیاز و سلیقه خودتان تنظیم کنید و ظاهر جذابی را در محیط خانه به وجود بیاورید. همچنین با وجود پایه‌های دیواری قابل تنظیم، امکان تغییر زاویه نمایش و چرخش تلویزیون نیز به آسانی در اختیار شما قرار می‌گیرد که باعث نمایش هرچه بهتر تصاویر و راحتی بیشتر شما در حین تماشای محتوای تصویری می‌شود.

به طور کلی نصب پایه دیواری تلویزیون، کار چندان پیچیده‌ای نیست و با وجود یک دریل و تعدادی از ابزارهای دستی ساده و البته با کمی دقت و حوصله می‌توان این فرآیند را به سادگی انجام داد. روش دوم آن است که از یک فرد متخصص کمک بگیرید و در زمان کمتر و با صرف هزینه بیشتر، پایه و تلویزیون خود را به صورت استاندارد بر روی محل موردنظرتان نصب کنید.

به هر حال اگر دوست دارید تا خودتان دست بکار شوید و به عنوان یک خودساز (DIY)، تجربه جدیدی از یک فعالیت خانگی را به مهارت‌های فنی‌تان اضافه کنید، بهتر بدانید که روش انجام این کار، چندان پیچیده نیست اما قبل از شروع کار بهتر است از داشتن لوازم و ابزارآلات مناسب مطمئن شوید. در مجموع شما برای نصب صحیح و استاندارد پایه دیواری تلویزیون به 5 ابزار نیاز خواهید داشت که در ادامه این مطلب از مجله مجله کیف ابزار به معرفی آنها می‌پردازیم و روش کار با هریک از آنها را بررسی می‌کنیم.

پایه‌یاب دیوار (Stud Finder)

1- پایه‌یاب دیوار (Stud Finder)

انتخاب محل مناسب، یکی از مهمترین مراحل نصب تلویزیون بر روی دیوار است اما باید در نظر داشته باشید که این نقطه علاوه بر ایجاد نمای زیبا و محدوده دید عالی، باید از استحکام کافی برای نگهداری مطمئن تلویزیون نیز برخوردار باشد. در صورتی‌که دیوار موردنظر شما دارای ساختار آجری یا سیمانی است، می‌توان گفت که نصب تلویزیون در هر نقطه از آن بلامانع خواهد بود اما در مورد دیوارهای کاذب، این موضوع کمی پیچیده است.

معمولا دیوارهای کاذب به وسیله یک کلاف چوبی در جای خود محکم می‌شوند. این کلاف شامل تعدادی پایه چوبی است که غالبا در فاصله 40 سانتی‌متری از یکدیگر قرار می‌گیرند و صفحات کاذب بر روی آنها نصب می‌شوند. به همین دلیل برای نصب پایه تلویزیون بر روی این قبیل دیوارها باید محل حفر سوراخ‌ها بر روی این ستون‌های چوبی قرار داشته باشند که این موضوع در حین نصب تلویزیون‌های بزرگ و سنگین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تجهیزات مختلفی برای پیدا کردن این پایه‌های چوبی وجود دارند که از میان آنها می‌توان به نمونه‌های آهنربایی و الکترونیکی اشاره کرد. مبنای کار پایه‌یاب‌های آهنربایی بر اساس شناسایی میخ‌های مورد استفاده برای اتصال صفحات دیوار کاذب به پایه‌های چوبی و اساس کار نمونه‌های الکترونیکی بر مبنای شناسایی تغییرات چگالی در پشت صفحات دیوار کاذب است که معمولا ابزارهای آهنربایی از دقت بالاتری برخوردار هستند.

متر نواری

2- متر نواری

پس از پیدا کردن نقطه موردنظر، باید اندازه‌گیری‌های دقیقی انجام بدهید تا همه چیز به شکل کامل در جای خود قرار داشته باشد. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که در این مرحله شما باید فاصله دقیق تلویزیون از سایر قسمت‌ها نظیر سقف، دیوار یا کف زمین را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید که این فرآیند بدون وجود یک متر نواری امکانپذیر نخواهد بود.

اندازه‌گیری صحیح و دقیق محل نصب تلویزیون به حفظ تعادل و هماهنگی آن با سایر اجزای دکوراسیون فضای خانه کمک می‌کند. از طرف دیگر اندازه‌گیری فاصله میان حفره‌های موجود بر روی پایه دیواری و علامت‌گذاری آنها بر روی دیوار از دیگر کاربردهای متر نواری است که علیرغم سادگی باعث افزایش دقت و نصب صحیح پایه و تلویزیون بر روی دیوار می‌شود.

تراز دستی

3- تراز دستی

پس از انتخاب محل نصب پایه تلویزیون و علامت‌گذاری محل دقیق سوراخ‌ها باید وضعیت نهایی نقاط را از لحاظ هم‌سطحی و در اصطلاح تراز بودن بررسی کنید که این فرآیند نیز به وسیله یک تراز معمولی قابل انجام خواهد بود. به طور کلی ترازها از جمله ابزارهای ساده‌ای هستند که بودن آنها در داخل هر جعبه‌ابزاری می‌تواند دقت و ظرافت فعالیت‌های مختلف را به شکل قابل توجهی افزایش بدهد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 6 گجت کاربردی شرکت دیوالت به عنوان معروف‌ترین لوازم جانبی موبایل

 

این ابزار در ساده‌ترین حالت دارای یک مخزن شیشه‌ای 3 سانتی‌متری است که داخل آن به وسیله یک مایع رنگی پر شده و یک حباب هوا به صورت آزادانه در داخل آن حرکت می‌کند. بر روی این مخزن شیشه‌ای، دو خط نشانگر وجود دارد که در صورت قرار گرفتن حباب در بین آنها می‌توان نتیجه گرفت که تراز در حالت مسطح قرار گرفته است. معمولا ترازهای دستی دارای 3 مخزن شیشه‌ای هستند که امکان هم‌ترازی بر روی سه محور مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در حین نصب پایه دیواری تلویزیون، تراز دستی را بر روی خط واصل یا محل سوراخ‌های هم‌راستا قرار بدهید و وضعیت هم‌سطحی آنها را به شکل دقیق بررسی کنید و محل نهایی حفر سوراخ‌ها را علامت بزنید. در حین استفاده از این ابزار دستی متوجه خواهید شد که کار با آن بسیار آسان است اما همین ابزار ساده و کاربردی، دقت فوق‌العاده‌ای را برای نصب پایه دیواری تلویزیون به ارمغان می‌آورد.

دریل

4- دریل

پس از مشخص شدن محل سوراخ‌های پایه دیواری، نوبت به مهمترین مرحله یعنی استفاده از دریل برای حفر سوراخ می‌رسد. در واقع باید گفت که بدون وجود یک دریل، فرآیند نصب پایه دیواری تلویزیون تکمیل نخواهد شد و این ابزار برقی یکی از مهمترین الزمات این فرآیند خواهد بود.

از جمله نکات بسیار مهم در حین حفر سوراخ‌های پایه دیواری تلویزیون، انتخاب سایز و نوع مناسب مته بر اساس قطر پیچ‌های موجود در داخل بسته‌بندی پایه دیواری و جنس دیوار است و عدم توجه به این موضوع ممکن است باعث لق شدن یا بسته نشدن کامل پیچ‌ها در نقاط موردنظر شده و سطح ایمنی و کیفیت نهایی این فرآیند را تحت تاثیر قرار بدهد.

برای حفر سوراخ در دیوارهای آجری یا بتنی بهتر است از مته‌های الماسه کاربیدی استفاده کنید. همچنین وجود یک دریل چکشی به عنوان یک ابزار کاربردی به شما اجازه می‌دهد تا بافت سخت این سطوح را با کیفیت و سرعت بیشتری سوراخ کنید. در این حالت بهتر است از پیچ‌های مخصوص سطوح بتنی استفاده کنید و با استفاده از یک پیچ‌‎گوشتی دوسو یا چهارسو، همه پیچ‌ها را به طور کامل در جای خود ببندید.

ست آچار بُکس

5- ست آچار بُکس

پس از نصب پایه تلویزیون بر روی دیوار، نوبت به نصب تلویزیون بر روی پایه می‌رسد. معمولا بسیاری از پایه‌ها دارای ساختار دوتکه بوده و بخشی از پایه بر روی دیوار و بخش دیگر بر روی پنل پشت تلویزیون نصب می‌شود و سپس این دو بخش توسط قلاب‌، ریل یا مکانیزم‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نیازی به استفاده از آچار ندارند.

اما در برخی از مدل‌های پایه‌های دیواری، اتصال تلویزیون به پایه از طریق بسته شدن پیچ‌ها و مهره‌ها صورت می‌گیرد که در حالت کلی از سطح ایمنی بالاتری برخوردار هستند. اما از آنجایی‌که در این شرایط، فضای مناسبی برای کاربران وجود نداشته و استفاده از ابزارهایی نظیر آچار فرانسه امکان‌پذیر نیست، وجود مجموعه‌ای از انواع سری‌های بُکس و دسته‌های جغجغه‌ای (Ratchet) می‌تواند سرعت ایجاد اتصالات مختلف را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشد. از سوی دیگر وجود انواع سوکت‌ها و سَری‌ها با سایزهای مختلف به شما اجازه می‌دهد تا انواع پیچ‌ها و مهره‌ها را به آسانی در نقاط موردنظر ببندید.

به عنوان یک نکته فنی در نظر داشته باشید که پیچ‌ها و مهره‌های مورد استفاده در فرآیند نصب پایه دیواری تلویزیون را بیش از اندازه سفت نکنید زیرا این کار ممکن است باعث بریده شدن پیچ‌ها یا ایجاد آسیب فیزیکی یا خمیدگی بر روی اجزای فلزی پایه یا قطعات پلاستیکی تلویزیون شود. برای بستن استاندارد پیچ‌ها و مهره‌ها آنها را به وسیله نیروی دست تا حد امکان سفت کنید و پس از آن با استفاده از یک آچار جغجغه‌ای یا تخت به اندازه 1/4 دور بچرخانید.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل