چرم نبوک یا نوبوک چیست؟ چطور آن را تمیز کنیم؟

توسط محسن پرهیزکار افزودن دیدگاه
چرم نبوک یا نوبوک چیست؟ چطور آن را تمیز کنیم؟
Ad image

چرم نبوک یا نوبوک چیست؟ چطور آن را تمیز کنیم؟ آموزش کامل مراقبت از چرم نبوک

چرم انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. چرم نه تنها به خاطر زیبایی، بلکه به علت دوام بالایش هم به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین، چرم نبوک اخیراً با استقبال گسترده‌ا روبه‌رو شده است. این چرم از نظر ماهیت شباهت زیادی به چرم و جیر دارد.

تمیز کردن چرم نبوک یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی است که از آن استفاده می‌کنند. آب گرم و صابون معمولاً بهترین گزینه هستند. هر چند، گاهی اوقات هم می‌توان از یک برس نرم استفاده کرد. همین‌طور، می‌توان از پاک‌کننده‌های تجاری کفش یا حتی پاک‌کننده‌های خانگی هم برای تمیز کردن نبوک استفاده کرد. برخی از این موارد بستگی به ترجیحات شخصی شما نیز دارد. در این مطلب از مجله کیف ابزار، به صورت تخصصی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

 

چرم نبوک یا نوبوک چیست؟

نبوک در واقع یک محصول چرمی است. نبوک از نظر بافت و ظاهر کاملاً شبیه جیر است. تفاوت بین این دو آن است که نبوک نه تنها بادوام‌تر است، بلکه گران‌تر نیز هست.

 

تفاوت بین چرم و نوبوک چیست؟

در نگاه اول، نبوک و چرم سنتی ممکن است کاملاً یکسان به نظر برسند. اما وقتی به جزئیات دقت کنید، تفاوت‌های ظریفی وجود دارد که آن‌ها را کاملاً از هم متمایز می‌کند.

چرم انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این بخش، به طور خاص روی نگهداری از چرم نوبوک متمرکز هستیم:

 

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن فرش ایرانی با دست با 3 روش مختلف و افزایش طول عمر آن

 

چرم با رخ کامل (فول گرین)

در فرآیند تولید چرم، معمولا آن را به چند لایه تقسیم می‌کنند. لایه رویی (لایه بیرونی) دارای بافت طبیعی مشابه پوست حیوان است. این نوع چرم را در محصولات باکیفیت می‌توانید بیابید. لایه‌های داخلی چرم فول گرین با طرح برجسته عرضه می‌شوند. به طور کلی، این نوع چرم برای محصولات ارزان‌تر استفاده می‌شوند. چرم فول گرین حاصل جدا ماندن همین لایه‌ها است و بسیار بادوام و سنگین است.

 

چرم نبوک یا نوبوک

چرم نبوک به طور کلی سطح کمی نرم‌تری دارد که بیشتر شبیه جیر است. تفاوت اینجاست که نوبوک همان دوام و استحکام چرم سنتی را دارد. در واقع، نبوک شباهت به جیر دارد، اما از جیر بسیار بادوام‌تر است.

تمیز کردن چرم نبوک (مراقبت از چرم نوبوک)

تمیز کردن چرم نبوک (مراقبت از چرم نوبوک)

با سنباده کشیدن بر روی لایه خارجی پوست حیوان، چرم نبوک به وجود می‌آید. این سنباده زدن باعث ایجاد حس و ظاهری مخملی در چرم می‌شود. از این چرم نرم در انواع محصولات، به خصوص مبلمان و کفش استفاده می‌شود. شما می‌توانید بدون نیاز به استفاده از پاک کننده‌های گران قیمت، به آسانی این موارد را تمیز کنید.

  • مرحله 1: استفاده از یک پارچۀ نرم: با حرکات ملایم و رفت و برگشتی در جهات مختلف، سطح چرم نبوک را پاک کنید. نکته مهم این است که فشار زیادی وارد نکنید. پارچۀ نرم باعث خراش یا آسیب به چرم نبوک نمی‌شود. علاوه بر این، استفاده از یک پارچۀ نرم، گرد و غبار یا آلودگی‌های سطحی را از بین می‌برد و در واقع، خواب (پرزهای ریز) مبلمان یا لباس شما را که روی آن کار می‌کنید، دوباره مرتب می‌کند.

 

  • مرحله 2: بررسی لکه‌ها: بعد از اینکه سطح نبوک را با یک پارچۀ نرم پاک کردید، به دقت آن را بررسی کنید. به دنبال لکه‌ها یا نقاط خشک شدۀ خاص باشید. با مراقبت مناسب، چرم نبوک در واقع در برابر نفوذ لکه مقاوم می‌شود. با این حال، طبیعی است که لکه‌های بسیار ریزی در جاهای مختلف پیدا کنید. در صورت پیدا کردن لکه، از یک مسواک برای تمیز کردن آن بهره بگیرید. برس‌های مسواک به قدری نرم هستند که باعث آسیب به نبوک نشوند. از طرف دیگر، برس‌ها به اندازه کافی محکم هستند که لکه را از بین ببرند. فقط اطمینان حاصل کنید که فشار کمی اعمال خواهید کرد. اگر فشار بیش از حدی از طریق مسواک به نبوک وارد کنید، ممکن است به آن آسیب وارد شود.

 

  • مرحله 3: حتماً مقداری سرکۀ سفید تهیه کنید. فراموش نکنید که سرکۀ سفید یکی از مؤثرترین پاک کننده‌های خانگی است. از یک گوش پاک کن استفاده کنید و آن را در سرکه سفید فرو ببرید. سپس، گوش پاک کن آغشته به سرکه را روی لکه‌های مرطوب یا خشک روی سطح بمالید. اطمینان حاصل کنید که گوش پاک کن به طور کامل آغشته شده باشد تا لکه‌ها به درستی پاک شوند.

 

  • مرحله 4: پاک کردن سرکه: بعد از پاک کردن لکه یا جای خیس با سرکه، حالا نوبت پاک کردن خود سرکه است. به تمام دلایل ذکر شده در بالا، از یک پارچۀ نرم برای تمیز کردن این ناحیه استفاده کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که بوی سرکه خیلی ماندگار نباشد، چون سرکۀ سفید بوی تندی دارد که باید آن را از بین برد. وقتی قسمت مد نظر را پاک کردید، صبر کنید تا کامل خشک شود؛ با این کار، فرصت کافی پیش می‌آید که بخار سرکه هم از بین برود.

 

  • مرحله 5: اسپری محافظ بزنید: از بین بردن لکه یا جای خیسی روی نبوک فقط بخشی از مشکل است. سوال بعدی این است که چگونه از ایجاد مجدد این لکه‌ها و جای خیسی جلوگیری کنیم. مطمئناً مراقبت اولیه تا حد زیادی کمک می‌کند، اما اسپری محافظ هم بسیار تأثیرگذار است. اسپری محافظ را به قسمت مدنظرتان بزنید. اسپری‌های محافظ قابلیت محافظت از کفش، مبل و هر نوع محصول نبوکی دیگری در برابر لکه را دارند. فقط فراموش نکنید که هر شش ماه یکبار اسپری را شارژ کنید.

 

بیشتر بخوانید: ترفند های استفاده از چسب سیلیکونی و جلوگیری از خشک شدن آن

 

  • مرحله 6: استفاده از چربی زدای چرم و پاک کنندۀ چرم: برخی از لکه‌ها سرسخت‌تر از بقیه هستند. همین‌طور، کفش‌ها لکه‌های بیشتری جذب می‌کنند. به همین خاطر، اگر کفش چرم نبوکی‌تان به هر دلیلی لکه‌های سرسخت جذب کرده است، اصلاً نگران نباشد. همیشه راه حلی وجود دارد. لکه‌های روغنی معمولاً روی یقه ژاکت و مبل می‌نشینند. برای مقابله با لکه‌های روغنی از چربی‌زدای مخصوص چرم استفاده کنید. چربی‌زداها معمولاً از نوع آئروسل هستند. فقط کافی است چربی‌زدا را روی لکه اسپری کنید و بگذارید حدود یک ساعت بگذرد. پس از گذشت یک ساعت، چربی‌زدا به پودر تبدیل می‌شود. دلیلش هم این است که چربی توسط اسپری به دام می‌افتد. پس از آن، می‌توانید از اسفنج برای پاک کردن پودر استفاده کنید. سپس، پاک‌کنندۀ مخصوص چرم به محل مد نظر بزنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، محل مد نظر را بشویید و فرآیند مذکور را تکرار کنید.

تفاوت بین چرم و نوبوک چیست؟

  • مرحله 7: پاک کنندۀ لکۀ جوهر (برای لکه های جوهر): یکی دیگر از آلودگی‌هایی که ممکن است پیش بیاید، ناشی از تماس نبوک با جوهر است. جوهر خصوصاً از این نظر حساس است که فوراً باعث ایجاد لکه می‌شود و خاصیت پخش شدن دارد. خبر خوش این است که پاک‌کننده‌های جوهر در دسترس هستند. آلودگی با جوهر نیازمند اقدام فوری است. جوهر پس از حدود 6 ساعت شروع به سفت شدن می‌کند، بنابراین زمان کمی برای واکنش دارید. فقط کافی است که پاک‌کنندۀ مخصوص جوهر را روی لکه جوهر بزنید تا به کل لکه سرایت کند. سپس، از یک پارچۀ نبوک و پاک‌کنندۀ چرم برای پاک کردن باقی‌ماندۀ لکه استفاده کنید. برای لکه‌های قوی‌تر، همین فرآیند را مجدداً تکرار کنید.

 

  • مرحله 8: سنباده زدن لکه‌های بسیار سخت: به چکمه‌های کار از جنس نبوک معمولاً لکه‌های سرسختی می‌نشینند. اگر شما اکنون در این مرحله قرار دارید، می‌توانید این راه را امتحان کنید: سنباده زدن لکه‌ها. پس، باید از کاغذ سنباده استفاده کنید. نبوک از طریق سنباده زدن روی چرم گاو ساخته می‌شود. این بدان معناست که چرم گاو در برابر سنباده مقاوم است. قبل از شروع کار، اطمینان حاصل کنید که کاغذ سنباده تمیز باشد. پس از آن، سنباده را به شدت به محل مد نظر مالش دهید تا لکه پاک شود. فقط روی همان لکه متمرکز باشید. در صورتی که کل سطح نبوک کثیف است، باید کل سطح را سنباده بزنید. این کار نه تنها لکه‌ها را از بین می‌برد، بلکه باعث می‌شود سطح ظاهری یکدست‌تری ایجاد شود؛ حتی در شرایطی ظاهر چرم نبوک مثل روز اولش می‌شود. اگر تصمیم به سنباده زدن نبوک گرفتید، در حین کار از برس آن هم استفاده کنید. با برس می‌توانید باقیمانده‌های کثیفی یا لکه‌ها را پاک کنید. سنباده زدن باعث ایجاد لایۀ بسیار نازکی از گرد و غبار روی چرم می‌شود. استفاده از برس نبوک باعث می‌شود سطح کار تمیز و بدون آلودگی باقی بماند.

 

سوالات متداول

آیا نبوک در باران خراب می‌شود؟

نبوک درست مثل چرم، در برابر آب مقاوم است. با این حال، این ماده فقط در برابر مقدار کمی آب مقاوم است. به همین خاطر، کفش نبوک را داخل آب رود یا دریا فرو نبرید. می‌توانید از اسپری ضد آب هم برای محافظت بیشتر بهره بگیرید.

جیر که شبیه نبوک است، با کوچکترین تماسی در برابر آب خراب می‌شود. حتی کوچکترین بارش باران می‌تواند باعث خراب شدن یک جفت کفش جیر خوب شود.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل