آموزش تمیز کردن فرش ایرانی با دست با 3 روش مختلف و افزایش طول عمر آن

توسط محسن پرهیزکار افزودن دیدگاه
آموزش تمیز کردن فرش ایرانی با دست و افزایش طول عمر آن
Ad image

آموزش تمیز کردن فرش ایرانی با دست و افزایش طول عمر آن

قالی‌های ایرانی، خصوصاً از نوع دستباف، در زمره لوکس‌ترین فرش‌های دنیا قرار دارند. هر چند، تمیز کردن قالی ایرانی کار پردردسری است. برخلاف فرش‌های ماشینی که به شکل انبوه تولید می‌شوند، قالی‌های ایرانی معمولاً هیچ‌گونه دستورالعمل یا برچسبی در قسمت پشتی‌شان درج نشده است. از طرفی، قالی ایرانی نیاز به مراقبت دارد و در اکثر مواقع باید به صورت دستی تمیز شود… اما چگونه؟

 

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن دستی قالیچه ایرانی در دسترس هستند. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. گردگیری
  2. جاروبرقی کشیدن
  3. با محلول شوینده پاک کردن

اگر به تازگی قالی ایرانی خریداری کرده‌اید، احتمالاً این پرسش برایتان مطرح شده است که باید برای حفظ ظاهر نو و تمیز آن باید چه کاری انجام دهید. در ادامه این مطلب، راهکارهایی به شما ارائه می‌شود که روی هیچ برچسب فرش دستی ایرانی نخواهید یافت.

 

بیشتر بخوانید: جلوگیری از آسیب دیدن رنگ خودرو با انجام ندادن ۵ اشتباه رایج

 

سه روش رایج برای تمیز کردن فرش‌های دستباف

گردگیری

این روش که به ضربه زدن محکم هم شهرت دارد، یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای خارج کردن تمام گرد و غبارها و آلودگی‌هایی که در طول چند سال بر روی فرش‌ها جمع شده‌اند. برای انجام این کار، فرش را از روی یک چیز آویزان کنید و با یک چوب محکم به آن ضربه بزنید. در صورتی که فرش کوچک است یا قالیچه دارید، می‌توانید آن را با دست بتکانید. وقتی هیچ گرد و خاکی از فرش رؤیت نشود، می‌توانید آن را به داخل بازگردانید. برای خوشبو کردن فرش هم می‌توانید اسپری مخصوص خوشبخوکنندۀ فرش استفاده کنید.

جارو برقی کشیدن

در زندگی‌های مدرن امروزی، لزومی ندارد فرش را بتکانید؛ علت هم این است که با جاروبرقی می‌توان به نتایج مشابهی دست پیدا کرد. اگر می‌خواهید بوی بد را از فرش بگیرید، جوش شیرین روی آن بپاشید و اجازه دهید 15 دقیقه در این حالت بماند. سپس، جاروبرقی کشیدن را آغاز کنید. جوش شیرین توانایی جذب بوهای نامطبوع را دارد.

روش شست‌وشو با آب

در دنیای واقعی، هر روز باید انتظار داشت که مایعات روی قالی بریزد. خبر خوب این است که از طریق پاک‌کننده‌هایی می‌توان جلوی خرابی فرش را گرفت. در ادامۀ این مطلب، به نحوۀ شست‌وشوی محل کثیف‌شدۀ فرش اشاره می‌شود.

  1. دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با کمی آب گرم در یک بطری بزرگ مخلوط کنید. آن را تکان دهید تا مواد به طور مساوی پخش شوند. مخلوط را داخل یک کاسه یا سطل بریزید.
  2. یک اسفنج تمیز بردارید و آن را در سطل فرو کنید. با استفاده از اسفنج، فرش را به خوبی بسایید و مطمئن شوید که تمام سطح فرش کاملاً تمیز شود. در حین سایش اسفنج به فارش، حتماً اسفنج‌ها را به محض کثیف شدن عوض کنید، یا حداقل آن‌ها را تمیز کنید.
  3. وقتی فرش تمیز شد، سطل را خالی کنید و دوباره داخلش آب بریزید و مجدداً مراحل 1 و 2 را تکرار کنید. این روش شست‌وشو مناسب فرش‌های دست‌باف است. اگر این مرحله را انجام ندهید، مواد شوینده باعث چسبیدن بیشتر آلودگی به فرش شما می‌شود. در نتیجه، بعد از اجرای مراحل 1و 2 و همچنین بعد از بی‌توجهی به فصل 3، فرش ظاهر بدتری پیدا می‌کند.
  4. بعد از آبکشی، اجازه دهید فرش شما در هوا خشک شود. فرش نیازی به خشک شدن با گرمای مصنوعی یا فن ندارد. فرش‌های ایرانی از این نظر مقاوم هستند.

چگونه باید لکه‌ها را از فرش دستباف پاک کرد؟

چگونه باید لکه‌ها را از فرش دستباف پاک کرد؟

در اکثر موارد، لکه‌ها به راحتی قابل پاک کردن هستند. البته، چیزهایی که چسبندگی زیادی دارند، باعث دردسر می‌شوند. اگر چیزهای معمول مثل غذا، چای یا سایر موارد مشابه روی فرش ریخته است، راهی نسبتاً آسان برای پاک کردن آن‌ها از روی فرش در دسترس دارید. نکته مهم، سریع عمل کردن است.

  1. ابتدا تا جایی که می‌توانید، لکه را پاک کنید. اگر می‌توانید مقداری از آن را جدا کنید (مانند تکه‌های گِل) و لحظه‌ای درنگ نکنید.
  2. اگر لکه به صورت مایع است،ابتدا با یک پارچه سفید تمیز لکه را پاک کنید. لکه را به آرامی فشار دهید تا جایی که دیگر نتوان مایع را به پارچه چسباند. اگر جای تمیزی در پارچه  باقی نماند، آن را عوض کنید.
  3. یک قاشق چایخوری پودر صابون نرم را به مقداری آب اضافه و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.
  4. با یک اسفنج جدید، محلول را بردارید و لکه را پاک کنید. لکه را فشار ندهید و مالش ندهید، زیرا این کار فقط باعث می‌شود لکه بیشتر در بافت فرش فرو رود. در عوض، آن را به آرامی پاک کنید تا لکه از یک ماده به ماده دیگر منتقل شود.
  5. پس از پاک شدن لکه، یک اسفنج دیگر بردارید، آن را خیس و ناحیه را پاک کنید. این کار به عنوان آبکشی عمل می‌کند و به حذف باقی مانده‌های صابون کمک می‌کند.
  6. اجازه دهید فرش در هوا خشک شود. ترجیحاً حیوانات خانگی یا کودکان اطرافتان نباشند، چون ممکن است باعث شکل‌گیری لکه جدیدی بر روی فرش شوند.

 

بیشتر بخوانید: 5 ابزار کاربردی برای نصب پایه تلویزیون بر روی دیوار

 

آیا می‌توان به فرش دستباف شامپو فرش زد؟

زدن شامپو به فرش‌های ماشینی باعث زیباتر شدن آن‌ها می‌شود، اما این موضوع برای فرش دستباف ایرانی صدق نمی‌کند. بافت فرش دستباف بسیار حساس و واکنش‌پذیر است. اگر وسوسه شده‌اید برای فرش دستباف، شامپوی فرش تهیه کنید، بهتر است نظرتان را تغییر دهید. در این شرایط، با شرکت‌های قالیشویی تماس بگیرید.

آیا می‌توان از آب با فشار بالا برای شست‌وشوی فرش دستباف استفاده کرد؟

خیر. تحت هیچ شرایطی، استفاده از جریان پر فشار آب برای شست‌وشوی فرش دستباف گزینه مناسبی نیست. واترجت‌ها باعث آسیب به الیاف فرش دستباف ایرانی می‌شوند. در صورت استفاده از جریان پرفشار، الیاف بهم‌پیوسته فرش دستباف از هم جدا می‌شوند. حتی اگر فرش دستباف در اثر فشار آب بالا دچار سایش یا پارگی نشود، ترکیب رنگ آن از بین خواهد رفت. فرش‌های ایرانی معمولاً ترکیب رنگ ثابتی دارند. وقتی از واترجت استفاده می‌شود، رنگ‌ها از الیاف جدا می‌شوند.

فرش دستباف ایرانی را هر چند وقت یکبار باید تمیز کرد؟

این موضوع بستگی به میزان استفاده از فرش دارد. اکثر فرش‌های ایرانی نیاز به مراقبت مداوم ندارند. اگر صرفاً اعضای خانواده روی فرش دستباف راه می‌روند، فقط باید هر سه تا پنج سال یکبار آن را به طور کامل تمیز کنید. با این کار، دوام فرش‌تان را تا سالیان سال تضمین می‌کنید.

فرش دستباف ایرانی را هر چند وقت یکبار باید تمیز کرد؟

سوالات متداول

فرش دستباف ایرانی چقدر عمر می‌کند؟

فرش دستباف ایرانی لقب «بادوام‌ترین فرش کره زمین» را یدک می‌کشد. یا حداقل، شهرت فرش ایرانی به گونه‌ای است که چنین حسی را القا می‌کند. یک قالیچه ایرانی در صورت نگهداری مناسب، می‌تواند هر جایی بین 20 تا 200 سال عمر کند، بدون آنکه نیاز به تعویض داشته باشد. به همین خاطر، بسیاری از فرش‌های ایرانی به عنوان عتیقه به فروش می‌رسند.

آیا فرش‌های ایرانی از مد افتاده‌اند؟

خیلی از چیزها برای مدت زمان کوتاهی مد می‌شوند و سپس از میان می‌روند، اما قالیچه‌های ایرانی اینگونه نیستند. راز بقای فرش‌های ایرانی، کیفیت استثنایی و طرح‌های منحصر به فرد آن‌ها است. برخلاف اکثر انواع دیگر فرش و قالیچه، قالیچه‌های ایرانی ارزش خود را حفظ کرده‌اند. حتی گاهی اوقات، با گذشت زمان، ارزش فرش ایرانی افزایش هم پیدا کرده است. خیلی‌ها از فرش ایرانی، خصوصاً فرش دستباف آن، به عنوان سرمایه استفاده می‌کنند.

آیا می‌توان برای فرش‌های ایرانی از شوینده‌های مختلف استفاده کرد؟

فرشی که به روش سنتی تهیه می‌شود، نباید به روش غیر سنتی تمیز شود. شاید با چند بار شست‌وشو و شامپو زدن برای فرش مشکلی پیش نیاید، اما الیاف آن به مرور با این کارها از بین می‌رود.

 

 

منبع: upgradedhome

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل