نقد و بررسی چراغ قوه دوکاره Acebeam Terminator M1

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نقد و بررسی چراغ قوه دوکاره Acebeam Terminator M1
Ad image

نقد و بررسی چراغ قوه دوکاره Acebeam Terminator M1، یک محصول کوچک با دو کارآیی خاص

تا سال‌ها پیش و تا قبل از ظهور چراغ‌های LED، استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و هالوژنی به عنوان تنها گزینه ممکن برای تولید انواع تجهیزات روشنایی محسوب می‌شد اما با ظهور تکنولوژی LED، انقلاب بزرگی در صنعت نور و روشنایی به وجود آمد و در حال حاضر کلیه لوازم روشنایی اعم از لامپ‌های خانگی تا چراغ قوه‌های حرفه‌ای از قابلیت‌های خاص این تکنولوژی بهره می‌برند.

اما در این مطلب از مجله مجله کیف ابزار به سراغ بررسی یک چراغ قوه خاص و کارآمد می‌رویم که با ارائه دو تکنولوژی متفاوت LED و LEP در یک محصول سبک و کوچک، سطح امکانات موجود در چراغ قوه‌های روزمره و جیبی را تا چندین پله بهبود داده است. اما قبل از هرچیز بهتر است اطلاعات بیشتری در خصوص تکنولوژی LEP به دست بیاوریم.

تکنولوژی LEP مخفف عبارت Laser Excited Phosphor است و بیشتر برای پرتاب نور با توان خروجی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر به دلیل قابلیت متمرکزسازی پرتوهای نور در تکنولوژی LEP، بُرد مفید نور در این تکنولوژی در مقایسه با حالت LED به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

در نگاه فنی، پایه و اساس تکنولوژی LEP شامل یک لیزر نور سفید است که پس از تولید خط نور، مقداری پراکنده شده و به صورت یک شعاع نور در می‌آید که با برخورداری از بُرد نسبتا بالا می‌توان از آن به عنوان یک نشانگر موقعیت‌یاب یا نورافکن قدرتمند استفاده کرد.

البته باید توجه داشت که در حال حاضر چراغ قوه‌های LED بسیار قدرتمندی نیز در سطح بازار وجود دارند که با ایجاد پرتوهای نور بسیار قوی، امکان ایجاد روشنایی تا فاصله 2 کیلومتری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما به هر حال در تکنولوژی LEP به دلیل تمرکز بالای پرتوهای نور می‌توان با صرف انرژی کمتر، شعاع باریکی از روشنایی را به صورت هدفمند در راستای موردنظر پرتاب کرد که این موضوع به نوبه خود باعث کاهش وزن و ابعاد فیزیکی محصول می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: رونمایی از پیچ بند شارژی DCF860 دیوالت، بهترین پیچ بند جهان

 

در این بین شرکت Acebeam با برخورداری از سابقه 20ساله در زمینه تولید ابزارهای روشنایی، تلفیقی از دو تکنولوژی LED و LEP را در یک محصول کوچک و کاربردی قرار داده است که با توجه به عملکرد عالی و ابعاد فیزیکی این محصول می‌توان آن را به عنوان یک موفقیت چشمگیر در نظر گرفت.

مشخصات فنی چراغ قوه Acebeam Terminator M1

مشخصات فنی چراغ قوه Acebeam Terminator M1

  • ابعاد فیزیکی 10.4 × 3.5 × 6.3 سانتی‌متر
  • وزن 304 گرم
  • باتری 5100mAh از نوع لیتیوم-یونی 21700
  • امکان شارژ از طریق پورت Type-C
  • استاندارد حفاظتی IP68
  • حداکثر پرتاب نور تا فاصله 231 متر در حالت LED
  • حداکثر پرتاب نور تا فاصله 1600 متر در حالت LEP
  • قدرت شارژدهی 112 دقیقه در حالت Turbo LEP
  • قدرت شارژدهی 162 دقیقه در حالت Turbo LED

 

مزایای چراغ قوه Acebeam Terminator M1

  • استفاده از ماژول‌های قدرتمند LEP و LED
  • وجود قابلیت زوم در حالت LEP
  • استاندارد حفاظتی IP68
  • باتری با قدرت شارژدهی بالا

 

معایب چراغ قوه Acebeam Terminator M1

  • عدم امکان استفاده همزمان از قابلیت‌های LED و LEP
  • بند آویز کوتاه
  • عدم وجود حفره 1/4 اینچی برای اتصال چراغ قوه به سه‌پایه یا مونوپاد

بررسی چراغ قوه Acebeam Terminator M1 از نظر طراحی و ویژگی‌های کاربردی

بررسی چراغ قوه Acebeam Terminator M1 از نظر طراحی و ویژگی‌های کاربردی

چراغ قوه Acebeam Terminator M1 یک محصول کوچک و کاربردی با تکنولوژی دوگانه LED و LEP است که با برخورداری از استاندارد IP68، توانایی فعالیت در عمق 1.5 متری آب را نیز دارد. بخش LED این چراغ قوه شامل 3 عدد چراغ CW با رنگ خروجی 6500K است که با تولید حداکثر روشنایی 3500 لومن، توانایی پرتاب نور تا فاصله 231 متری را فراهم می‌کند. از سوی دیگر ماژول LEP این چراغ قوه با تولید حداکثر روشنایی 700 لومن امکان پرتاب نور تا فاصله 1600 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وجود قابلیت زوم با امکان تغییر شعاع پوشش‌دهی در بازه 3 تا 16 درجه از جمله ویژگی‌های خاص بخش LEP است که با ایجاد شعاع نور متمرکز و قدرتمند، ‌کاربرد بسیار زیادی برای استفاده به عنوان چراغ هشدار و روشن کردن یک نقطه خاص در فواصل دور دارد.

باتری مورد استفاده در این چراغ قوه دارای ظرفیت 5100mAh و از نوع لیتیوم-یونی 21700 است و شارژ آن از طریق پورت Type-C انجام می‌شود. کاهش میزان شارژ باتری نیز از طریق یک نشانگر اختصاصی در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد. به این ترتیب که این نشانگر با کاهش شارژ باتری تا 20درصد، روشن شده و پس از رسیدن به مقدار 10درصد، در وضعیت چشمکزن قرار می‌گیرد. همچنین با وجود استاندارد IP68 امکان غوطه‌ور شدن چراغ قوه به مدت 30 دقیقه تا عمق 1.5 متری آب نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

به طور کلی چراغ قوه Acebeam Terminator M1 یک انتخاب عالی برای انجام فعالیت‌های مختلف در محیطهای تاریک و یک ابزار روشنایی قدرتمند برای استفاده در تفریحات کمپینگ و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود که دو نوع حالت نورپردازی مختلف را در قالب یک محصول کوچک جیبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این چراغ قوه به اندازه‌ای کوچک است که به راحتی در داخل جیب شما جا می‌شود و در صورت استفاده از یک بند آویز بلندتر می‌توانید آن را به شکل یک ابزار کاربردی به دور گردن خود بیاندازید.

دستیابی به حالت‌های مختلف نورپردازی و تغییر میزان شدت روشنایی این چراغ قوه تنها با استفاده از یک دکمه و با توجه به تعداد دفعات فشار دادن آن امکان‌پذیر است. البته با اینکه این روش، تعداد کلیدهای سخت‌افزاری محصول را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد اما در هر صورت احتمال بروز خطا در این حالت افزایش پیدا کرده و در شرایط اضطراری باعث اتلاف زمان و سردرگمی کاربر می‌شود. امکان خارج کردن باتری و استفاده از باتری یدکی از دیگر نکات مثبت این چراغ قوه است که زمان انتظار برای شارژ و استفاده مجدد از چراغ قوه را به صفر می‌رساند‌.

عملکرد چراغ قوه Acebeam Terminator M1 در استفاده عملی

عملکرد چراغ قوه Acebeam Terminator M1 در استفاده عملی

این چراغ قوه از نظر کاربری و تجربه عملی، یک نمونه بسیار عالی و قدرتمند است که توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کند. وجود قابلیت LEP در این محصول، امکان تمرکز کامل پرتوهای نور بر روی اجسام موجود در فواصل بسیار دور را فراهم می‌کند که در نوع خود بسیار جالب و مفید خواهد بود.

از نظر عملی، وجود قابلیت LEP می‌تواند با ایجاد یک خط نور عمودی در نقش یک نشانگر اضطراری عمل کرده و در شرایط مختلف برای آدرس‌دهی یک نقطه خاص از آن استفاده کرد. همچنین با ترکیب حالت چشمکزن با سیستم پرتاب نور FEP می‌توان فعالیت‌های مختلفی مانند تیراندازی و مسیریابی را با دقت و سهولت بیشتری انجام داد. نکته جالب اینکه قدرت پرتاب و تمرکز پرتوهای نور در این حالت به اندازه‌ای بالاست که امکان استفاده از آن در روشنایی روز نیز وجود دارد.

البته باید توجه داشت که در مصارف معمولی مانند گشت‌و‌گذار در طبیعت، استفاده از حالت LED به دلیل ایجاد شعاع روشنایی گسترده‌تر از کاربری بیشتری در مقایسه با حالت نورافکن LEP برخوردار خواهد بود. علاوه بر اینکه شدت روشنایی 3500 لومن به اندازه‌ای است که می‌تواند یک محیط بسته نسبتا بزرگ را به طور کامل روشن کند. به طور عملی استفاده از حالت‌های روشنایی سطح کم و متوسط در بسیاری از شرایط پاسخگوی نیاز کاربران خواهد بود و فعال کردن حالت High علاوه بر مصرف انرژی بیشتر، باعث ایجاد روشنایی بیش از حد در محیطهای بسته می‌شود.

 

محدودیت‌های چراغ قوه Acebeam Terminator M1

مهمترین محدودیت موجود در این محصول به عدم توانایی در استفاده همزمان از دو حالت LED و LEP مربوط می‌شود اما در مجموع انتخاب هر دو حالت به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر است. به هر حال با اینکه فعال شدن همزمان حالت‌های دوگانه این محصول باعث افزایش چشمگیر میزان مصرف باتری می‌شود اما وجود این قابلیت می‌تواند کاربردهای مختلفی را در اختیار برخی از کاربران قرار بدهد.

از سوی دیگر نبود حفره مخصوص برای نصب چراغ قوه بر روی سه‌پایه نگهدارنده یا مونوپاد از دیگر کمبودهای این محصول جذاب به شمار می‌رود که با توجه به قابلیت‌های خاص آن در زمینه پرتاب نور، نوعی نقص در طراحی محسوب می‌شود. در مجموع اصلاح این دو نکته از سوی شرکت Acebeam می‌تواند سطح توانمندی‌های کاربردی و امکانات پرشمار چراغ قوه Terminator M1 را بیش از پیش افزایش بدهد.

سخن پایانی در خصوص چراغ قوه Acebeam Terminator M1

سخن پایانی در خصوص چراغ قوه Acebeam Terminator M1

به عنوان نتیجه‌گیری کلی باید گفت که چراغ قوه Acebeam Terminator M1 با ارائه تکنولوژی خاص LEP همراه با قابلیت زوم و فوکوس دقیق، از جایگاه ویژه‌ای در میان نمونه‌های مشابه برخوردار است. در واقع این چراغ قوه با سیستم فوکوس قدرتمند خود می‌تواند نقطه کوچکی از یک محیط دور را به راحتی روشن کند اما باید توجه داشت که نگاه مستقیم به این جریان نوری پرقدرت می‌تواند باعث ایجاد کوری موقت شود‌!

همچنین چراغ قوه Acebeam Terminator M1 از نظر قدرت شارژدهی و میزان مصرف باتری نیز در رتبه بسیار خوبی قرار می‌گیرد، به‌طوری که در صورت استفاده از حالت‌های روشنایی سطح کم و متوسط، نیازی به شارژ مجدد باتری برای یک بازه زمانی طولانی نخواهد بود.

البته این ابزار روشنایی 280 دلاری ممکن است از نظر اقتصادی، گزینه مناسبی برای همه افراد نباشد اما برای کسانی‌که نیازمند استفاده از یک چراغ قوه مطمئن و کارآمد در فضای باز هستند، Acebeam Terminator M1 می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

Ad image
منبع:gearjunkie
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل