تفاوت باتری های سری XGT / LXT / CXT ماکیتا

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
تفاوت باتری های سری XGT / LXT / CXT ماکیتا
Ad image

تفاوت باتری های سری XGT / LXT / CXT ماکیتا، تفاوت اصلی در چیست؟

به گزارش مجله کیف ابزار، شرکت ماکیتا یکی از برترین تولیدکنندگان ابزارهای برقی در جهان است که با برخورداری از مجموعه کاملی از محصولات باکیفیت، توجه بسیاری از کاربران حرفه‌ای و علاقمندان به فعالیت‌های خانگی را به خود جلب کرده و با تولید اولین ابزار شارژی در سال 1978 به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه محسوب می‌شود.

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در محصولات ماکیتا از جمله ویژگی‌های خاصی است که آنها را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند. از میان این تکنولوژی‌های خاص می‌توان به ساختار پیشرفته باتری‌های مورد استفاده در ابزارهای شارژی این شرکت اشاره کرد که در حالت کلی به سه دسته XGT / LXT / CXT طبقه‌بندی می‌شوند.

در مجموع باید گفت که باتری‌های شارژی ماکیتا با برخورداری از ویژگی‌های برجسته‌ای مانند سرعت شارژ بالا، قدرت شارژدهی بی‌نظیر، سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای و بدنه ضدضربه باعث حفظ سلامت ابزارها و تضمین عملکرد آنها در سخت‌ترین شرایط کاری و محیطی می‌شود و ماکیتا را در صدر بهترین شرکت‌های تولیدکننده ابزارها و باتری‌های شارژی قرار می‌دهد.

از نظر تاریخی، خانواده LXT به عنوان اولین نسل از باتری‌های تخصصی شرکت ماکیتا، در سال 2005 روانه بازار شدند و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ابزارهای این شرکت برای فعالیت خود از باتری‌های سری LXT استفاده می‌کنند. به هر حال شباهت نام‌های XGT / LXT / CXT در کنار تفاوت‌ها و کاربردهای خاص آنها ممکن است باعث ایجاد گمراهی و اشتباه در انتخاب خریداران شود. به همین دلیل آشنایی با تفاوت‌ها و قابلیت‌های هریک از شاخه‌های سه‌گانه باتری‌های شارژی ماکیتا می‌تواند اطلاعات مفید و انتخاب‌های هوشمندانه‌ای را در اختیار طرفداران پرشمار این برند کهنه‌کار قرار بدهد.

باتری‌های شارژی XGT، قوی‌ترین باتری‌های شارژی شرکت ماکیتا

باتری‌های شارژی XGT، قوی‌ترین باتری‌های شارژی شرکت ماکیتا

باتری‌های خانواده XGT ماکیتا به عنوان قوی‌ترین باتری‌های این شرکت محسوب می‌شوند که با ارائه نمونه‌های 40V به شکل ویژه در ابزارهای قدرتمند و پرمصرف 40V و 80V مانند اره دیسکی، آچار بکس شارژی و اره‌های زنجیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. (در ابزارهای 80V از دو عدد باتری 40V به صورت سری استفاده می‌شود.)

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی پیچ بند Worx مدل WX255L

 

در این بین استفاده از موتورهای براشلس در کنار باتری‌های خانواده XGT، میزان بهره‌وری و کارآیی ابزارهای شارژی ماکیتا را به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده و حتی آنها را در رتبه بالاتری از ابزارآلات برقی و بنزینی قرار می‌دهد. علاوه بر ظرفیت بالا، باتری‌های خانواده 40V XGT از سرعت شارژ بسیار مناسبی برخوردار هستند، بطوری‌که تنها در 28 دقیقه می‌توان یک نمونه 2.5Ah را به طور کامل شارژ کرد.

همچنین استفاده از ویژگی‌های حفاظتی مانند سیستم نظارت دمایی و کنترل گرمایی از آسیب دیدن دستگاه و باتری جلوگیری کرده و با وجود قابلیت کنترل دیجیتالی، عملکرد باتری و دستگاه در حالت‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و با تنظیم دقیق پارامترهای الکتریکی باعث افزایش ظرفیت شارژدهی باتری می‌شود‌.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز باتری‌های خانواده XGT به مقاومت فیزیکی بسیار بالا و امکان فعالیت مداوم در شرایط سخت مربوط می‌شود که با وجود لایه‌های محافظ سه‌گانه، عملا اجزای داخلی باتری در برابر نفوذ آب و گردوغبار مصون مانده و استفاده از مواد سخت در قسمت لایه خارجی، باعث دفع کلیه صدمات و آسیب‌های خارجی می‌شود و سری XGT را به بهترین انتخاب ممکن برای انجام فعالیت‌های سنگین در محیطهای خشن و نامناسب تبدیل می‌کند.

باتری‌های شارژی LXT، معروف‌ترین باتری‌های شرکت ماکیتا

باتری‌های شارژی LXT، معروف‌ترین باتری‌های شرکت ماکیتا

در حال حاضر باتری‌های خانواده LXT ماکیتا یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های باتری‌های 18V در جهان محسوب می‌شوند که امکان استفاده مشترک بر روی طیف وسیعی از ابزارهای شرکت ماکیتا را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته این قابلیت در برندهای دیگری نظیر Ryobi نیز وجود دارد و ویژگی منحصربفردی برای ماکیتا محسوب نمی‌شود اما علت تمایز باتری‌های سری LXT از نمونه‌های مشابه چیست؟

استفاده از موتورهای براشلس در اغلب ابزارهای شارژی خانواده LXT به معنی افزایش کارآیی و کاهش دمای ابزار در حین انجام فعالیت‌های مختلف است که با وجود فن خنک‌کننده در بخش شارژر، زمان لازم برای شارژ کامل باتری نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

در حال حاضر بیش از 325 نمونه از ابزارهای شارژی شرکت ماکیتا بر اساس ساختار الکتریکی باتری‌های LXT 18V طراحی شده‌اند و از این نظر می‌توان خانواده ابزارهای LXT 18V را به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه ابزارآلات شارژی جهان با قابلیت استفاده مشترک از باتری‌های یکسان در نظر گرفت.

از سوی دیگر امکان تغذیه ابزارهای 36V، میزان تطبیق‌پذیری باتری‌های LXT را بر روی طیف وسیع‌تری از ابزارهای شارژی فراهم کرده و خانواده ابزارهای شارژی LXT ماکیتا را به یک انتخاب عالی و مطمئن برای کاربران حرفه‌ای و علاقمندان به فعالیت‌های DIY تبدیل کرده است.

باتری‌های شارژی CXT، بهترین باتری‌های شارژی ماکیتا برای ابزارهای کوچک و سبک

باتری‌های شارژی CXT، بهترین باتری‌های شارژی ماکیتا برای ابزارهای کوچک و سبک

باتری‌های سری CXT با برخورداری از ولتاژ خروجی 12V به شکل ویژه در ابزارهای کوچک و دقیق شرکت ماکیتا مورد استفاده قرار می‌گیرند و در حال حاضر، طراحی 70 مدل از ابزارهای این شرکت بر اساس این دسته از باتری‌های سبک صورت گرفته است. ابعاد کوچک این دسته از باتری‌‌ها باعث کاهش سایز فیزیکی و وزن کلی و بهبود ارگونومی ابزارهای شارژی خانواده CXT می‌شود تا کاربران در حین استفاده طولانی‌مدت، مشکلی از بابت خستگی و جابجایی ابزارهای مختلف نداشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: جادوی ماکیتا بر روی باتری های 12V

 

خوشبختانه امکان استفاده مشترک از باتری‌های CXT بر روی طیف کامل ابزارهای این خانواده وجود دارد اما برخلاف باتری‌های XGT و LXT قابلیت اتصال سری و دستیابی به خروجی 24V در سری CXT تعبیه نشده است زیرا این دسته از باتری‌‌ها با هدف کاهش حجم و وزن ابزارها طراحی شده‌اند و بهینه‌سازی این دو مولفه از دلایل اصلی پیدایش خانواده CXT به شمار می‌رود.

باتری‌های خانواده CXT ماکیتا دارای سه ظرفیت مختلف اعم از 1.5Ah / 2.0Ah / 4Ah هستند و با قابلیت شارژ سریع 22 دقیقه‌ای، دست کاربران را برای انجام مداوم و سریع فعالیت‌های مختلف باز می‌گذارند. از دیگر ویژگی‌های خاص باتری‌های شارژی CXT می‌توان به سازگاری بی‌نظیر با شرایط دمایی مختلف اشاره کرد که بر اساس ادعای شرکت ماکیتا، امکان استفاده از آنها در دمای 20- سانتی‌گراد نیز وجود دارد. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که باتری‌های خانواده CXT ترکیب ایده‌آلی از کیفیت و عملکرد عالی برند ماکیتا را به صورت یک منبع انرژی کوچک، سبک و مطمئن در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل