5 نکته از نکات مهم استفاده از دستگاه کارواش

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
نکات مهم استفاده از دستگاه کارواش، بایدها و نبایدهای استفاده از کارواش در محیطهای مختلف
Ad image

نکات مهم استفاده از دستگاه کارواش، بایدها و نبایدهای استفاده از کارواش در محیطهای مختلف

به گزارش مجله کیف ابزار، کارواش‌ها به دلیل استفاده از جریان آب پرفشار، گزینه مناسبی برای شستشو و پاکسازی سطوح مختلف محسوب می‌شوند اما این جریان پرفشار در برخی از شرایط و در برخورد با مواد و سطوح مختلف باعث ایجاد صدمات جزئی یا خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود که توجه به این موضوع و آگاهی از اصول کار با این دستگاه می‌تواند سطح آسیب‌های احتمالی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. در واقع توجه به ساختار و جنس مواد و استفاده از تنظیمات مناسب کارواش به کاربران اجازه می‌دهد تا از بروز صدمات غیرضروری جلوگیری کرده و عملیات شستشو را با نهایت دقت و بهترین کیفیت ممکن به پایان برسانند.

به عنوان یک نکته کلی باید در نظر داشت که کارواش‌ها وسیله مناسبی برای پاکسازی سطوح حساس مانند چوب، سطوح رنگ‌شده و آجرهای فرسوده نیستند زیرا جریان پرفشار آب به راحتی رنگ را از بین برده، چوب را خرد کرده و لایه‌های سیمانی میان آجرها را فرسایش می‌دهد. از طرف دیگر جریان آب خروجی برخی از کارواش‌ها به اندازه‌ای قدرتمند است که سطوح شیشه‌ای را به راحتی تَرَک داده و آنها را خرد می‌کند که به نوبه خود ممکن است باعث ایجاد خسارت‌های مالی و در موارد حادتر به آسیب‌های فیزیکی جدی منجر شود.

چه چیزهایی را نباید با کارواش بشوییم؟

چه چیزهایی را نباید با کارواش بشوییم؟

1- سطوح رنگ‌شده

جریان پرفشار آب در برخورد با لایه‌های رنگ باعث ایجاد خراش، پوسیدگی و از بین رفتن کامل آن می‌شود. حتی استفاده از کارواش، گزینه مناسبی برای حذف رنگ محسوب نمی‌شود و بکارگیری سنباده، راهکار بهتری برای انجام این کار خواهد بود.

2- آجر و ملات

به طور کلی آجر دارای یک ساختار متخلخل است و نوعی جاذب آب محسوب می‌شود اما جذب بیش از حد آب به سست شدن بافت و تَرَک خوردن آجر منجر می‌شود. از طرف دیگر بافت اتصال‌دهنده آجرها یا همان ملات در برخورد با جریان پرفشار آب سست شده و در درازمدت باعث کاهش استحکام و فرو ریختن سازه‌ها می‌شود.

3- پنجره

جریان آب پرفشار به راحتی از درزگیرهای پنجره عبور کرده و باعث ایجاد خسارت‌های بلندمت مانند رطوبت و خوردگی می‌شود. همچنین باید توجه داشت که این جریان آب، توانایی شکستن شیشه را دارد که در برخی از موارد می‌تواند هزینه‌های زیادی را به کاربران تحمیل کند.

4- پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های روشنایی

برخورد جریان آب کارواش با پنل‌های خورشیدی باعث ایجاد خراش‌های متعدد بر روی آنها شده و میزان کارآیی آنها را کاهش می‌دهد. همچنین ورود آب به داخل پنل‌های الکترونیکی، احتمال ایجاد اتصالی و صدمات دائمی را نیز افزایش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: رونمایی از دو ابزار چمن زنی گرین ورکس

 

5- بلوک‌های سقف شیروانی

شستشوی سقف‌های شیروانی به وسیله کارواش‌ها علاوه بر خطرات کار در ارتفاع باعث شُل شدن تدریجی، شکستن و سقوط کاشی‌ها می‌شود و به ویژه در حین وزش باد یا طوفان شدید می‌تواند خسارات زیادی را به محیط پیرامون وارد کند. همچنین این موضوع علاوه بر هزینه‌های مربوط به تعمیرات سقف باعث ایجاد نشتی به فضای داخلی ساختمان شده و مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد می‌کند.

بهترین موارد استفاده از کارواش به همراه اطلاعات کاربردی

بهترین موارد استفاده از کارواش به همراه اطلاعات کاربردی

فشار جریان خروجی آب کارواش‌ها بر اساس واحد PSI اندازه‌گیری می‌شود و معمولا امکان تنظیم این فشار در نمونه‌های مختلف این دستگاه وجود دارد تا کاربران با توجه به نوع فعالیت خود بتوانند به نحو مطلوب از امکانات این ابزار شستشو استفاده کنند. همچنین به عنوان یک استاندارد کلی، خرید یک کارواش با حداقل فشار 3000PSI پاسخگوی کلیه نیازهای موجود در مصارف خانگی و روزمره خواهد بود.

1- شستشوی خودرو

بهترین تنظیمات کارواش برای شستشوی خودرو، استفاده از یک نازل پارویی با زاویه پخش 40 درجه با حداکثر فشار 1500PSI است. همچنین باید توجه داشت که با افزایش زاویه خروجی نازل، فشار آب کاهش پیدا می‌کند که این موضوع احتمال آسیب دیدن رنگ خودرو و قسمت‌های شیشه‌ای را کاهش می‌دهد.

2- سنگ‌فرش و موزاییک

استفاده از حداکثر فشار 3000PSI در کنار یک نازل پارویی 10 تا 15 درجه به عنوان تنظیمات ایده‌آل برای پاکسازری کامل موزاییک و سنگ‌فرش‌ها محسوب می‌شود. البته این سطح از فشار، امکان آسیب دیدن بخش دوغاب و شیارهای پرکننده موزاییک، سرامیک و غیره را افزایش می‌دهد که تا حد امکان باید جریان آب به شکل متقاطع با این شیارها قرار داشته باشد.

3- پارکت و کفی‌های چوبی

فشار 1200PSI در کنار نازل پارویی 60 درجه، ترکیب ایده‌آلی برای پاکسازی کفی‌های چوبی و پارکت‌ها به شمار می‌رود که بدون آسیب رساندن به بافت آنها، کلیه آلودگی‌های موجود را از بین می‌برد. البته در صورت وجود ترک یا شکستگی در سطوح چوبی، استفاده از کارواش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

4- تجهیزات و لوازم فضای باز

در این حالت استفاده از فشار 1200PSI و 1700PSI در کنار یک نازل پارویی 25 درجه به ترتیب برای پاکسازی تجهیزات چوبی و لوازم فلزی/پلاستیکی مناسب خواهد بود تا بدون ایجاد آسیب فیزیکی، کلیه آلودگی‌ها و لکه‌های موجود بر روی آنها را به راحتی پاک کند.

5- خیابان و سطوح آسفالت

پاکسازی کامل این دسته از سطوح با ترکیب یک نازل 10 تا 15 درجه با فشار خروجی 3000PSI امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین وجود یک مکنده قدرتمند در حین انجام این فرآیند مانع از پاشیده شدن آلودگی‌ها و ایجاد آشفتگی در محیط پیرامون می‌شود.

نکات ایمنی و روش استفاده درست از کارواش

نکات ایمنی و روش استفاده درست از کارواش

در مجموع باید گفت که کارواش، یک ابزار بسیار قدرتمند است که در صورت استفاده نادرست، توانایی ایجاد خسارات مالی و صدمات فیزیکی بسیار گسترده‌ی را دارد؛ زیرا جریان آب پرفشار، احتمال آسیب دیدن سطوح مختلف را افزایش می‌دهد و در برخی از موارد به دلیل پرتاب اشیای کوچک، خسارات مالی و حتی جانی قابل توجهی نیز به کاربران تحمیل می‌شود. به همین دلیل استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب و توجه به نکات و دستورالعمل‌های فنی از جمله راهکارهای ویژه برای کاهش صدمات فیزیکی و جلوگیری از ایجاد جراحت‌های جدی در حین کار با این ابزار محسوب می‌شوند که در ادامه با برخی از مهمترین آنها آشنا می‌شویم.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت باتری های سری XGT / LXT / CXT ماکیتا

 

لباس مناسب: استفاده از دمپایی و پیراهن آستین کوتاه در کنار شلوارک از جمله اشتباهات رایج در حین استفاده از کارواش‌ها در محیطهای خانگی هستند که در بهترین حالت باعث خیس شدن کاربر و ایجاد آلودگی بر روی سطح پوست می‌شود. به همین دلیل استفاده از عینک ایمنی در کنار لباس ضدآب به عنوان مهمترین تجهیزات لازم برای استفاده ایمن از کارواش‌ها به شمار می‌روند.

تست فشار آب: اطمینان از میزان فشار خروجی آب، یکی از راهکارهای بسیار ساده و کاربردی برای جلوگیری از بروز صدمات احتمالی در حین استفاده از کارواش است. به همین دلیل بهتر است ابتدا خروجی نازل را از فاصله 1 متری به نقطه موردنظر نزدیک کرد.

اطلاع از نکات فنی و آشنایی با دستورالعمل‌های کاربردی: به طور طبیعی هر دستگاه کارواش دارای ساختار و قابلیت‌های متفاوتی نسبت به مدل‌های دیگر است و مطالعه دفترچه اطلاعات فنی می‌تواند نکات مفیدی را در اختیار کاربران قرار بدهد. از سوی دیگر بسیاری از نازل‌ها برای نمایش زاویه پخش خروجی آب از رنگ‌بندی‌های مختلفی استفاده می‌کنند که متاسفانه الگوی استاندارد و ثابتی در این خصوص وجود ندارد.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل