درب لباسشویی را پس از استفاده باز بگذارید! نکته ساده اما مهم

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
درب لباسشویی را پس از استفاده باز بگذارید! نکته ساده اما مهم
Ad image

درب لباسشویی را پس از استفاده باز بگذارید! چرا؟

به گزارش مجله کیف ابزار، وجود بوی کپک بر روی لباس‌ها پس از اتمام فرآیند شستشوی ماشین لباسشویی، یکی از معضلات رایج در حین استفاده از این ابزار خانگی پرکاربرد است که بسیاری از افراد، علت این موضوع را به موارد مختلفی مانند شستشو در دمای پایین یا حجم کم مایع شوینده نسبت می‌دهند اما دلیل اصلی این مشکل، ریشه در موضوعی دارد که با راهکاری ساده می‌توان آن را برطرف کرد.

به طور کلی ماشین‌های لباسشویی، مکان‌های تاریک و مرطوبی هستند که در صورت عدم تهویه مناسب، شرایط ایده‌آلی را برای رشد کپک‌ها فراهم می‌کنند و این فرآیند پنهان به شکل جدی باعث ایجاد بوی نامطبوع در لباس‌ها می‌شود؛ اما برای رفع این معضل تنها باید در نظر داشته باشیم که پس از اتمام فعالیت ماشین لباسشویی، درب آن را تا شروع مرحله بعدی شستشو باز بگذاریم تا فضای داخلی دستگاه به طور کامل خشک شود. البته سرویس و پاکسازی ماشین لباسشویی، موضوع متفاوتی است که انجام مستمر آن از رشد انواع باکتری و میکروب جلوگیری می‌کند و هیچ ارتباطی با موضوع کپک‌ها و بوی نامطبوع لباس ندارد.

چرا باید درب ماشین لباسشویی را پس از استفاده باز بگذاریم؟

آیا باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی، بهترین راه برای جلوگیری از رشد کپک‌ها محسوب می‌شود؟

این راهکار ساده مانند باز گذاشتن پنجره حمام برای دفع رطوبت و جلوگیری از ایجاد کپک است که با توجه به حجم کوچک درام ماشین لباسشویی و درب بزرگ دستگاه، امکان تهویه مناسب فضای داخلی فراهم شده و تا حد بسیار زیادی از رشد کپک در بخش‌های مختلف ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند.

البته ایجاد بوی نامطبوع، تنها یکی از مشکلات ایجاد کپک در بخش‌های داخلی ماشین لباسشویی است که در صورت عدم توجه و گسترش بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های دائمی در بخش درزگیر دستگاه شده و هزینه‌های مختلفی را به کاربران تحمیل کند. همچنین گسترش سریع کپک‌ها می‌تواند اثرات نامطلوب این عامل را به بخش‌های دیگری نظیر کشوی مواد شوینده و بدنه اصلی ماشین لباسشویی نیز گسترش دهد.

به طور کلی احتمال رشد کپک در ماشین‌های لباسشویی درب از جلو بسیار بیشتر از مدل‌های درب از بالاست زیرا به طور طبیعی در مدل‌های درب از جلو برای جلوگیری از نشت آب، از درزگیرهای لاستیکی ضخیمی استفاده می‌شود که پس از بسته شدن درب هیچگونه مسیری برای خارج شدن آب و رطوبت و تبادل هوا باقی نمی‌ماند.

اگرچه استفاده از شستشوی آب داغ ممکن است راهکار مناسبی برای از بین بردن کپک‌ها به نظر برسد اما در این حالت نیز به دلیل وجود حجم قابل توجهی از رطوبت پس از پایان عملیات شستشو و عدم تخلیه آن در زمان مناسب، باعث رشد مجدد کپک‌ها و ایجاد تدام در مشکل بوی بد لباس‌ها خواهد شد.

مدت زمان لازم برای دفع کامل رطوبت ماشین لباسشویی چقدر است؟

مدت زمان لازم برای دفع کامل رطوبت ماشین لباسشویی چقدر است؟

بهترین حالت، باز گذاشتن کامل درب ماشین لباسشویی در فاصله زمانی میان دو فرآیند شستشو است اما باز گذاشتن چندساعته درب ماشین لباسشویی به شرط وجود تهویه مناسب در محیط می‌تواند میزان رطوبت موجود در دستگاه را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

 

علت وجود بوی نامطبوع در لباس‌ها حتی پس از باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی چیست؟

یکی از دلایل اصلی این موضوع، رشد و گسترش کپک در بخش‌های غیرقابل رویت و دور از دسترس ماشین لباسشویی است. در این حالت تماس با مراکز خدمات پس از فروش شرکت سازنده، بهترین راهکار برای حل این مشکل خواهد بود زیرا باز کردن قطعات ماشین لباسشویی توسط کاربران ممکن است باعث ابطال شرایط گارانتی محصول شود.

در مجموع توجه به این راهکار ساده علاوه بر افزایش کیفیت شستشو، باعث بهبود طول عمر قطعات این ابزار شستشو می‌شود. بنابراین پس از هربار استفاده از ماشین لباسشویی، درب آن را تا نوبت بعدی شستشو باز بگذارید و از وجود تهویه مناسب در محیط مطمئن شوید.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل