روش های از بین بردن شوره کولر آبی

توسط مرتضی اصفهانی افزودن دیدگاه
روش های از بین بردن شوره کولر آبی
Ad image

ساده‌ترین روش های از بین بردن شوره کولر آبی و جلوگیری از ایجاد مجدد

به گزارش مجله کیف ابزار، کولر آبی یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای خنکسازی محیط در مناطق خشک و معتدل است که با استفاده از فرآیند تبخیر آب باعث کاهش دمای محیط و افزایش رطوبت موجود در آن می‌شود. اما نگهداری مناسب و انجام سرویس‌های دوره‌ای از جمله موارد بسیار مهمی است که معمولا در زمان راه‌اندازی کولر در ابتدای دوره گرم سال و تنها در زمان بروز مشکل در کارآیی و عملکرد این محصول مورد توجه قرار می‌گیرد.

یکی از مراحل بسیار مهم در فرآیند سرویس و آماده‌سازی کولر آبی به موضوع پاکسازی شوره و رفع رسوبات موجود در بخش‌های مختلف آن مربوط می‌شود که علیرغم بی‌توجهی بسیاری از افراد باید در نظر داشت که انجام صحیح این مرحله، به شکل مستقیم بر روی عملکرد، بهود سطح خنکی هوای خروجی و افزایش طول عمر قطعات مختلف این دستگاه تاثیرگذار بوده و نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی نیز نخواهد بود.

حجم زیاد شوره و رسوب کولر آبی

علت ایجاد شوره و رسوب در کولر آبی

آب، مهمترین عامل در کاهش دمای خروجی و به عبارت بهتر خنک شدن هوای کولرهای آبی است که در یک چرخه دائمی توسط پمپ آب از بخش سینی کولر به قسمت پوشال‌ها منتقل شده و پس از عبور جریان هوا از میان پوشال‌ها به کاهش دما و افزایش سطح رطوبت آن کمک می‌کند.

اما آب ارائه شده در سیستم لوله‌کشی شهری دارای مقادیری از املاح و رسوبات است که حجم آن پس از تبخیر آب در داخل کولر به تدریج افزایش پیدا کرده و در چرخه انتقال آب، به بخش‌های مختلف دستگاه نفوذ کرده و پس از خشک شدن به شکل رسوبات نمکی نمایان می‌شوند که در سطوح اولیه، مشکل خاصی برای عملکرد کولرهای آبی ایجاد نمی‌کند اما عدم توجه و تشدید این شرایط در درازمدت باعث استهلاک سریع، از بین رفتن رنگ کولر، افزایش سرعت زنگ‌زدگی، ایجاد عیوب مکانیکی و کاهش کارآیی دستگاه خواهد شد.

 

بشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن فرش ایرانی با دست با 3 روش مختلف و افزایش طول عمر آن

 

همچنین وجود شوره یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در عملکرد پمپ آب و شناور کولرهای آبی است که در طولانی‌مدت باعث کاهش طول عمر آنها می‌شود و نکته بسیار مهم اینکه با فعالیت کولر در دوره گرما، سطح قابل توجهی از این ذرات به محیط خانه راه پیدا کرده که می‌تواند زمینه‌ساز برخی از حساسیت‌ها و بیماری‌ها باشد.

تجمع رسوب در قسمت بدنه کولر آبی
تجمع رسوب در قسمت بدنه کولر آبی

راه‌های حذف شوره و رسوبات کولر آبی

حذف شوره و ضایعات رسوبی موجود در بخش‌های مختلف کولر با توجه به ضخامت و حجم آن از طریق انجام روش‌های مختلف امکان‌پذیر است که در ادامه با برخی از ارزان‌ترین و موثرترین موارد آنها آشنا می‌شویم. به عنوان یک نکته بسیار مهم، قبل از انجام هرگونه فرآیند تعمیراتی یا سرویس‌کاری کولرهای آبی از قطع بودن جریان برق اصلی دستگاه مطمئن شوید.

1- فرچه سیمی

استفاده از فرچه سیمی یکی از ساده‌ترین، آسان‌ترین و موثرترین روش‌های رسوب‌زدایی از سطوح مختلف کولرهای آبی است که معمولا برای رفع موارد جزئی و حذف لایه‌های نازک کاربرد دارد. البته باید توجه داشت که اعمال نیرو و فشار بیش از حد در حین استفاده از فرچه‌های سیمی باعث ایجاد خراشیدگی و از بین رفتن لایه‌های رنگ خواهد شد. همچنین خیس کردن رسوبات قبل از استفاده از فرچه سیمی باعث نرم شدن و راحتی بیشتر در اجرای فرآیند جرم‌زدایی می‌شود.

2- فرچه سیمی و سرکه

سرکه به عنوان یک مایع اسیدی از قدرت بسیار زیادی برای حل کردن رسوبات آهکی برخوردار است. برای این کار، سرکه را به وسیله یک اسپری بر روی نقاط مختلف بپاشید و پس از چند دقیقه از فرچه سیمی برای حذف کامل رسوبات استفاده کنید.

3- فرچه سیمی همراه با وایتکس یا جوهرنمک

وایتکس و جوهرنمک از جمله مواد شیمیایی بسیار موثر در حذف شوره و رسوبات آهکی کولرهای آبی هستند و معمولا در موارد شدید و حاد از آنها استفاده می‌شود. به همراه داشتن دستکش ایمنی و عینک محافظ در کنار ماسک تنفسی از جمله موارد مهم در حین استفاده از این روش است که به شکل موثر از بروز حساسیت و ایجاد آسیب‌های تنفسی و پوستی جلوگیری می‌کند.

شوره و رسوب کولر آبی در قسمت شناور
شوره و رسوب کولر آبی در قسمت شناور

روش‌های جلوگیری از ایجاد شوره و رسوب در کولر آبی

بهترین راهکار برای خلاصی از شر رسوبات آهکی کولرهای آبی، از بین بردن شرایط تولید و جلوگیری از ایجاد آنهاست. استفاده از این موارد پیشگیرانه باعث کاهش استهلاک قطعات، سهولت بیشتر در انجام سرویس‌های دوره‌ای و افزایش قدرت خنکسازی کولرهای آبی می‌شود و در درازمدت هزینه‌های بسیار کمتری را به کاربران تحمیل می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از روان کننده WD-40 برای سرویس ابزارهای برقی

 

1- تعویض منظم آب کولر

این راهکار به عنوان ساده‌ترین روش برای جلوگیری از ایجاد رسوب در کولرهای آبی محسوب می‌شود که معمولا از سوی کاربران مورد توجه قرار نمی‌گیرد. همچنین تخلیه کامل آب کولر پس از پایان دوره گرما علاوه بر حذف کامل املاح موجود در آن و جلوگیری از خشک شدن رسوبات، مانع از ایجاد زنگ‌زدگی در قسمت‌های مختلف آن می‌شود.

2- صابون

صابون یکی از ترفندهای رایج برای کاهش سختی آب و تشکیل رسوب در کولرهای آبی است که باعث از بین رفتن بوی نامطبوع آن نیز می‌شود. البته باید توجه داشت که فقط صابون‌های جامد دارای این خاصیت بوده و استفاده از صابون‌های مایع تاثیری در کاهش رسوبات کولر نخواهد داشت. از طرف دیگر میزان استفاده از صابون در حدود 10 الی 20 گرم بوده و پس از کاهش رسوبات باید آب کولر را به طور کامل تعویض کرد.

3- پوشال سلولزی

در سال‌های اخیر استفاده از پدها یا پوشال‌های سلولزی به یک امر رایج در تولید و استفاده از کولرهای آبی تبدیل شده است که با افزایش چشمگیر قدرت خنک‌کنندگی کولرهای آبی به انتخاب اول بسیاری از خریداران تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر ساختار مشبک این پدها با جمع‌آوری رسوبات و جلوگیری از تشکیل لایه‌های سخت، به راحتی قابل پاکسازی بوده و چه از نظر فنی و چه از نظر تعمیر و نگهداری، انتخاب ایده‌آلی برای کولرهای آبی محسوب می‌شوند.

4- رسوب‌گیر یا فیلتر تصفیه آب

استفاده از فیلترهای رسوب‌گیر در مسیر ورودی آب کولر می‌تواند سطح املاح و مواد موجود در آب شهری را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و از ایجاد لایه‌های آهکی در بخش‌های مختلف کولر آبی جلوگیری نماید. البته باید توجه داشت که استفاده از این فیلترها دارای بازه زمانی محدود و نیازمند تعویض در دوره‌های زمانی مشخص است.

5- جرم‌گیر

جرم‌گیر آب کولر با قرار گرفتن در بخش سینی کف و با استفاده از واکنش‌های یونی و جابجایی عناصر آهک‌زا از ایجاد رسوب در کولرهای آبی جلوگیری می‌کند. البته میزان قدرت جرم‌گیرها با توجه به حجم رسوبات و شرایط محیطی و دما به تدریج کاهش پیدا کرده و نیازمند تعویض خواهد بود.

6- مایع شوره‌گیر

این مایع با برخورداری از فرمولاسیون خاص، همراه با آب موجود در داخل کولر به بخش‌های مختلف نفوذ کرده و ضمن کاهش سختی آب از ایجاد شوره و رسوب در بخش‌های مختلف آن جلوگیری می‌کند.

7- توپ شوره‌گیر

این توپ از جنس روغن تالو ساخته شده و با قرار گرفتن در بخش سینی کف کولر و خنثی کردن یون‌های نمکی و آهک‌زا مانع از ایجاد رسوب و شوره در بخش‌های داخلی کولر می‌شود.

Ad image
به اشتراک گذاری این مطلب
نظرت رو برامون ارسال کن، از خوندنش لذت میبریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل